Tholen - Europa blijft één van de grootste markten voor Marokkaanse exporteurs van zachtfruit. Dit vertelde Nabil Belmkaddem van het Noord-Marokkaanse BestBerry Cooperative tijdens het afgelopen Global Berry Congress. "Men moet ons alleen niet zien als concurrenten, maar als een verlengde van de Europese markt."
De Marokkaanse productie zit de laatste jaren in de lift. "Ik was 3 jaar geleden ook op het Global Berry Congress om te spreken en sindsdien is de productie exponentieel gegroeid, en blijft groeien. Er lijkt geen plafond op te zitten", legt Nabil uit. "Groeiende expertise en effectief produceren, resulteert in een groeiende markt en we zien de opbrengsten elk jaar stijgen. Bovendien hebben we fruit, als frambozen, 3 weken eerder naar Europa kunnen sturen dan voorgaande jaren. In dat opzicht hebben we ook een voordelige ligging. Het fruit kan snel de vrachtwagen of het schip in en binnen 'no time' in de Europese schappen liggen. Dit, gecombineerd met een politieke en financiële stabiliteit, onderscheidt ons meer en meer als betrouwbare partners."
De energieproblemen in Noord-Europa kunnen dan ook de nodige voordelen hebben voor Marokkaanse telers. "We zullen altijd meer dan genoeg fruit planten, ongeacht de vraag. Het risico is dan natuurlijk dat er geen prijs is, wanneer er geen vraag is. Het is daarom altijd afwachten hoe de vraag zich zal ontwikkelen in Europa gedurende het seizoen. Als de vraag er echter is, kunnen we hier altijd aan voldoen en voor nu ziet het er voor Marokkaans fruit goed uit. De situatie in Noord-Europa kan zeker voordelig uitpakken voor ons."
Toch zijn er ook voor Marokko de nodige uitdagingen in deze tijden. "Klimatologische problemen hebben ook bij ons zeker zijn impact gehad", vervolgt Nabil. "De droogte is uitermate vervelend geweest. We zijn eraan gewend, maar het watertekort is een groot probleem. Verder zijn andere kosten, als energie en mest, hier ook gewoon heel erg duur. Het resulteert in een 'high risk, high reward business'. Als de prijzen extreem laag zijn, is het heel erg risicovol, maar er liggen ook zeer veel kansen als de prijzen de goede kant op gaan." Ook de Marokkaanse telers zien zich echter genoodzaakt die kosten meer en meer te dekken, zo stelt Nabil. "Zo proberen we de productiekosten te verlagen door bijvoorbeeld te kijken naar eigen planten (in plaats van invoer uit Europa) of te investeren in gebruik van zonne-energie."
De zachtfruitspecialist sloot ten slotte af met een boodschap aan de consument. "We kunnen nog zo proberen om een optimaal product te leveren, maar zodra het op transport is, ben je overgeleverd aan derden. Daarom is het een uitdaging of alles vlekkeloos op de Europese markt terechtkomt. De consument moet echter begrijpen dat 'kneusjes' nu eenmaal voorkomen. Een smetje moet niet betekenen dat je een product laat liggen of weggooit. Ook daar zit veel arbeid in en doet bovendien niks af aan de smaak."