Tuinbouw doet het goed op IFPA's Global Produce & Floral Show

Afgelopen vrijdag en zaterdag hield de International Fresh Produce Association hun Global Produce & Floral Show in Orlando, Florida. Het was de eerste fysieke editie sinds 2019. Dit, in combinatie met het feit dat het de eerste beurs was sinds PMA en United Fresh vorig jaar fuseerden, resulteerde in hoge verwachtingen van de AGF-sector. Zou dit het grootste en beste evenement ooit worden, vroeg iedereen zich vooraf af.

Hoewel er nog geen officiële cijfers beschikbaar zijn, was het misschien niet de grootste beurs ooit, maar statistieken zeggen niet alles. Het succes van een evenement wordt door veel meer factoren bepaald. Dit is wat de AGF-sector van de beurs vond:

"Het is zo leuk om terug te zijn," zei Michael DuPuis van Divine Flavor. Het bedrijf nam zijn hele team mee naar de beurs. "Platforms als deze maken de geweldige dingen mogelijk die we hopen te zien in AGF. Het is ook de plaats waar echte gesprekken plaatsvinden," voegde hij eraan toe.

Veel exposanten vertelden dat het misschien niet het grootste evenement in de geschiedenis was, maar dat de kwaliteit van de mensen die langs hun stand kwamen uitstekend was.

Klik hier voor de fotoreportage

Niet overal even druk
Het aantal bezoekers leek vrij gelijkmatig verdeeld over de twee dagen. Traditioneel is de eerste dag de drukste dag, maar ook op de tweede dag was het druk. Op de beursvloer leek de drukte echter niet gelijkmatig verdeeld, wat veel exposanten ook vonden. Het was erg druk in de sectie Produce, maar de segmenten Business Solutions en Technical waren gescheiden en zagen lang niet zo veel bezoekers als Produce en Floral. "We dachten dat het een groot succes zou worden waar we in eerste instantie ook enthousiast over waren," zei Gretchen Lane van NatureSeal. "Hoewel we allemaal producenten zijn, werd Business Solutions in een aparte sectie gezet," voegde ze eraan toe.

Op donderdagmiddag, een dag voordat de beurs begon, was de sectie Business Solutions twee uur lang open om hen een voorsprong te geven. Hoewel dit voor sommige exposanten nuttig was, zeiden anderen dat het niet goed was aangekondigd en dat ze niet echt veel bezoekers hadden gezien.

Innovaties
Welke trends en innovaties werden opgemerkt? De focus op duurzame verpakkingen en milieuvriendelijke etikettering blijft en composteerbare verpakkingen voor thuisgebruik zijn daar een belangrijk onderdeel van met het oog op afvalvermindering. In de trend van afvalvermindering vinden steeds meer technologieën voor verlenging van de houdbaarheid hun weg naar de AGF-wereld, met verschillende technologieën, maar allemaal gericht op het langer vers houden van producten. Om consumenten in staat te stellen producten op het juiste moment te eten, werd een niet destructieve rijpheidscontrole voor avocado's gelanceerd. Rijpheidscontroleurs waren al beschikbaar op het niveau van de teler, maar maken nu ook de overstap naar het niveau van de consument.

Op het gebied van productontwikkeling neemt het aandeel van biologisch nog steeds toe, evenals de focus op gemak. Snacks die makkelijk mee te nemen zijn naar school, werk of sport. Daarnaast heeft een aantal bedrijven actief in Controlled Environment Agriculture (CEA, oftewel bedekte teelt met een gecontroleerd klimaat) nieuwe producten geïntroduceerd zoals saladekits, in de kas geteelde meloenen, en ook de innovatie in het segment van kassen geteeld zachtfruit neemt nog steeds toe. Met een explosieve toename van de vraag lijkt er ruimte te zijn om glastuinbouwrassen aan de categorie te blijven toevoegen.


Volgend jaar wordt IFPA's Global Produce & Floral Show gehouden in Anaheim, Californië, van 19-21 oktober 2023.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven