Kas op dak behaalt productiedoelen dankzij LED's met een breed, wit spectrum

Het is net iets meer dan een jaar geleden sinds de retailketen REWE 'de supermarkt van de toekomst' heeft geïntroduceerd: een winkel met een kas op het dak. Alhoewel de kas op het dak zeker de aandacht trekt, zijn er ook nog andere interessante zaken. De structuur is bijvoorbeeld gemaakt van houten kolommen en de bedrijfsactiviteiten maken 100% gebruik van groene energie.

De supermarkt met kas op het dak is het product van de plannen van REWE om van boodschappen doen een daadwerkelijke ervaring te maken, waarbij groenten en fruit worden gepresenteerd als op een boerenmarkt. "Dit is de eerste combinatie van een supermarkt en kas op het dak in heel Europa," zegt Nicholas Leschke van ECF, het bedrijf dat de kas exploiteert. In de kas wordt basilicum geteeld met een mix van hydroponics en aquaponics, zodat er niet alleen verse kruiden, maar ook verse vis geleverd wordt.

© REWE Group 

Een bewezen concept 
De kas op het dak was niet de eerste uitdaging voor ECF. Het bedrijf is een aantal jaar geleden in Berlijn begonnen met een kas. Daar hebben ze veel ervaring opgedaan, die ze nu hebben ingezet voor de bouw en exploitatie van de kas op het dak. "In onze eerste kas gebruikten we eerst belichting met een klein bereik (rood en blauw), maar we waren niet zo tevreden over het resultaat," zegt hij. "We wilden opvallen in de markt. Onze basilicumplanten moeten goed ruiken, er gezond uitzien en ook gezond zijn. Toch zagen we dat de planten niet zo goed reageerden op het rode spectrum."

Betere verlichting
De telers hebben gekomen voor LED, 'omdat de energiebesparingen aanzienlijk zijn', zegt Nicholas Leschke, maar ook vanwege het spectrum.

Nicholas bezocht de GreenTech in Amsterdam, de grootste tuinbouwbeurs in Europa. "Vier jaar geleden ontmoette ik tijdens GreenTech het bedrijf Fluence. Ik was onder de indruk van het brede bereik van hun LED-lampen met een wit spectrum," zegt hij. "En ik was ook onder de indruk van de kennis en zorg die het team van Fluence toonde om een geïnformeerde beslissing te nemen. Daarom hebben we voor hun lampen gekozen en ze in onze kas geïnstalleerd."

Met behulp van het team van Fluence ontdekten Nicholas en ECF de beste manier om de Fluence VYPR bovenverlichting te installeren in hun faciliteit en om de beste resultaten te bereiken. Toen ECF vervolgens een kas mocht neerzetten boven op een supermarkt van REWE wisten ze al welke elementen nodig waren om het project succesvol uit te voeren.

© REWE Group 

Door over te stappen van een smal (rood en blauw) spectrum naar het brede, witte spectrum van Fluence kon ECF de productiedoelen halen, zowel in kwantiteit als in kwaliteit. "We gebruiken ook het zonlicht," legt hij uit. "In een ruimte met zonlicht kan het spectrum anders zijn. Maar door het brede, witte spectrum van de LED-lampen van Fluence kunnen we een consistent spectrum bereiken voor de hele teelt. Op die manier weten we zeker dat onze opbrengst een zekere kwaliteit en kwantiteit heeft." En voor een supermarkt van de toekomst is een constante aanvoer van hoogwaardige groenten van groot belang.

Duurzaamheid is belangrijk
Duurzaamheid is net zo belangrijk. Alhoewel daarvoor de meest efficiënte belichtingsoplossing moet worden ingezet, is dat niet het enige. "We laten zien hoe succesvol een korte toeleveringsketen en circulaire economie kan zijn," zegt Nicholas. "Dit alleen al vermindert de CO2-voetafdruk in vergelijking met traditionelere vormen. Tegelijkertijd vinden er binnen de kas veel processen plaats die de invloed op het milieu verlagen. We vangen bijvoorbeeld regenwater op, hebben een brandstofgenerator en onze elektriciteit komt volledig uit hernieuwbare bronnen."

© REWE Group 

REWE en ECF hebben plannen voor op de lange termijn en deze nieuwe kas is slechts een van die stappen richting een toekomst met 40 nieuwe teeltfaciliteiten in de komende 15 jaar. "Maar we willen ons teeltmodel ook uitbreiden met meer gewassen," zegt Nicholas. "We willen het model exporteren naar meer landen in Europa, aangezien dat de meest logische stap is. Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat de VS een grote markt is, waarin veel gewonnen kan worden met ons model."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven