Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Inflatie: Waarde van gemiddelde kassabon neemt af, groei van discount- en online-omzet daalt

Maar liefst 88% van de consumenten in Nederland maakt zich zorgen over de prijsstijgingen van levensmiddelen. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de consumenten hun koopgedrag al heeft aangepast, onder meer door te kiezen voor goedkopere producten (bij de huidige supermarkt) en (vaker) producten in de aanbieding te kopen. Slechts 6 procent van de respondenten kiest voor een andere supermarkt. 

Consumenten wijken vaker uit naar goedkopere supermarkten nu de prijzen in de winkels hard stijgen. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat het marktaandeel van Lidl en Aldi tot nu toe dit jaar is gestegen van 15,7 procent naar 16,3 procent. GfK ziet dat de waarde van de gemiddelde kassabon afneemt. 

Uit de cijfers van GfK blijkt dat downtrading plaatsvindt op afzetkanaal, op assortimentsniveau en op merkniveau. "De lagere waarde van de kassabon wordt niet alleen veroorzaakt door minder volume, maar ook door een keuze van goedkopere varianten/afzetkanaal (vaak in combinatie). Mede door druk op vrij besteedbaar consumenten-inkomen zal dit komende maanden alleen maar verder toenemen.

Huismerken
Wel worden meer kassabonnen uitgegeven, mede omdat de consument meer verschillende supermarkt bezoekt (meer op zondag en minder online)", analyseert marktdeskundige Joop Holla. "Meer zondag- en eigen merkenomzet en minder promo-omzet. Ook groei online blijft stagneren." Hij verwacht dat door rationeel consumentengedrag door druk op vrij besteedbaar inkomen in herfst/winter verder zal toenemen. De consument denkt in centen. De prijsstijging van huismerken stijgen sneller dan die van de A-merken. "Stel gemiddelde prijs A merken €1,50 en eigen merken €1,00. In % ligt stijging eigen merken met 14,5% hoger dan 10,4% voor A merken. In centen stijgt A merk harder dan eigen merk. Vooral in deze tijd zijn de centen belangrijker dan de procenten", rekent Joop voor. 

Online omzet daalt
Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat het aandeel online omzet van de supermarkten in 2022 is gedaald ten opzichte van 2021. Waar in 2021 nog 12,6% van alle supermarktomzet via het online kanaal werd gegenereerd, bedraagt het aandeel online omzet in 2022 nog 11,4%. Deze daling komt met name door een lagere bestelfrequentie en een lagere besteding per bestelling. Opvallend is dat bij Albert Heijn juist sprake is van een forse toename in de besteding per bestelling. Ondanks de daling van het aandeel online omzet is het aantal consumenten dat (weleens) online boodschappen doet voor het vierde jaar op rij gestegen (2022: 20,5%, 2021: 19,4%, 2020: 18%, 2019: 13%).

"Door stijgende prijzen moeten veel consumenten anno 2022 hardere keuzes maken over wat ze in hun boodschappenmand leggen. Besparen op levensmiddelen lijkt voor velen prioriteit, terwijl factoren als duurzaamheid en de tijd die het kost om boodschappen te doen voor consumenten minder bepalend lijken te worden dan voorheen”, zegt Adgild Hop, retail market lead bij Deloitte. “De grote uitdagingen van dit moment voor supermarkten liggen in het blijven aanbieden van kwalitatieve, meer betaalbare producten terwijl investeringen in digitalisering en duurzaamheid prioriteit blijven.” 

Bron: Joop Holla (LinkedIn), IRI, Deloitte


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven