Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kwekersvisie op productcompeties:

"De consument staat niet met een laptop naast de planten om te kijken of ze wel aan de juiste specificaties voldoen"

De wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade Expo 2022 in Almere geeft de tuinbouwsector als geheel een podium, maar ook individuele kwekers. Zij kunnen bijvoorbeeld meedoen aan productcompetities. Regelmatig komen er uitslagen voorbij uit zowel glasgroenten- als sierteelt, met blije kwekers die een prijs omhoog houden. Maar hoe kijkt de kweker zelf eigenlijk naar die competities, waarin naast een jury ook de consument mee oordeelt? Jolanda Nieuwenhuijze van De Hoog Orchids geeft ons haar visie.

De potorchidee Dendobrium nobile 'Sunny Eyes' van deze kweker kreeg de hoogste score van consumenten in haar categorie. Jolanda: "Wij hebben ook een prijs toegewezen gekregen van de vakjury, namelijk een derde plek, goed voor brons, maar daarentegen heeft het publiek, dus uiteindelijk de consument, een heel andere keuze gemaakt uit die brede keuze aan producten die zij hadden. Uiteindelijk is dat waar het om gaat, in ieder geval is dat onze visie."

Foto rechts: de prijswinnende potorchidee van De Hoog Orchids

Te kritisch
Vaak kijkt men in het vak veel te kritisch naar de producten die worden aangeboden, volgens Jolanda. "Het moet eigenlijk altijd perfect zijn. Een product mag geen vlekjes of een kleine beschadiging op het blad hebben, moet een perfecte bezetting van bloemen en blad hebben, met alles op gelijke hoogte, dikte, rijpheid, et cetera. Kortom, het moet volgens het boekje en plaatje zijn van wat er digitaal bestaat in de aanbodbanken van o.a. Floriday want zo wordt het tenslotte aangeboden door ons allemaal."

Maar de consument denkt helemaal niet zo, merkt Jolanda. "Die staat niet met een laptop naast de planten om te kijken of ze wel aan de juiste specificaties voldoen, ze een jarenlang traject hebben doorstaan om te ontwikkelen, de bloemen wel even groot zijn of de lengte 45 cm is i.p.v. 60 cm." 

Verbazing over klantkeuze
Nee, de aankopen van de planten en bloemen worden (nog steeds) voornamelijk door vrouwen gedaan die op dat moment de boodschappen doen of aan het winkelen zijn, weet de kweker. "Zij worden verliefd op die plant, die ene bloem of dat boeket en letten daarbij niet op de specificaties wat voor hen een redelijk onbekende wereld is."

"Eens de consument de aankoopbeslissing heeft gemaakt, binnen één seconde schijnt dat te gebeuren, kijken zij in het aanbod van die specifieke keuze en kiezen ze die plant uit die zij het mooiste vinden. Dat doen de volgende klanten ook en het gebeurt redelijk vaak dat wij als kweker of vakhandel ons verbazen over het feit dat de klant echt niet die plant uitkiest die het dichtst bij de juiste specificaties zit dus bijna perfect alsof het geen natuurproduct meer is."

De Hoog Orchids heeft net als Evanty, Freshcap en Antogether Bouman de eerste prijs ontvangen van de consumenten die uit dezelfde producten mochten kiezen als de vakhandel. Jolanda: "Dat gaf een totaal ander beeld maar wij prijzen ons gelukkig met de complimenten van onze doelgroep!"


De prijswinnende kwekers uit de categorieën exoten, snijanthurium, potorchidee en potanthurium 

Voor meer informatie:
Jolanda Nieuwenhuijze 
De Hoog Orchids
T: (015) 2620429
jolanda@dehoogorchids.com
verkoop@dehoogorchids.com
www.dehoogorchids.com