Zakelijk contacten Stoffels Foods lopen voornamelijk via WhatsApp

Tholen - Na jaren voor verschillende werkgevers in de AGF-handel te hebben gewerkt startte Patrick Stoffels (36) eind 2020 met een eigen zaak Stoffels Foods. Een gedurfde stap, midden in coronatijd, maar de investeringen waren klein. Met een startkapitaal voor de handel, een onlinebank en een Whatsapp-account vol waardevolle contacten is hij aan de slag gegaan. 

Voor zichzelf beginnen was een langgekoesterde wens. Na jaren voor andere AGF-bedrijven te hebben gewerkt, zowel in de logistiek als bij de handelsbedrijven, wilde hij graag de volledige regie. “Na bijna 8 jaar bij C.Vreugdenhil wist ik al veel van de handel af. Zonder dat ik zelf ooit de verkoop deed, zag ik wel wat er door de loods heen ging. Daarna heb ik ruim 7 jaar bij BUD gewerkt en al heel snel mijn eigen exotenassortiment gekregen. Toen met twee Israëlische partners Gaia Herbs gestart. Daar wilde ik ook graag exoten bij doen, maar zij wilden zich focussen op kruiden. Ik ben daar na 2,5 jaar weer uitgestapt. Wanneer je eigen baas bent, word je niet meer beperkt in je keuzes", zegt Patrick in het aprilnummer van vakblad Primeur.

Corona was een onzekere tijd, maar bracht veel kansen. Patrick: “In die periode werden weer lockdowns afgekondigd en waren er veel leveranciers met producten onderweg. Ik heb hen toen benaderd met het aanbod om het voor hen te gaan verkopen in mijn netwerk. Ze mochten zelf bepalen wat ik eraan zou verdienen. Afnemers gaf ik ook inzicht in de marge die ik maakte. Zo kreeg ik vertrouwen en kon ik altijd mijn afspraken nakomen. Wanneer je dat niet doet, is het als starter weer snel gedaan met je, natuurlijk.”

Goede relaties en vertrouwen zijn de basis in de handel. “Door mijn brede netwerk kan ik vaak aan producten komen, ondanks dat er een tekort is in de markt. Maar ook producten waar minder vraag naar is, kan ik juist vaak kwijt. Mijn motto is altijd: probeer iedereen altijd te helpen ook al houd je er zelf niets aan over. In de toekomst helpen deze klanten/leveranciers jou weer. En het blijkt te werken, want wat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd met klanten en leveranciers komt er nu zeker uit.”

Appje
Het zakelijk contact loopt voornamelijk via Whatsapp, waar Patrick gemiddeld 3 tot 4 uur per dag mee werkt. “Mensen hebben geen tijd meer. Veel willen liever een appje, daarop reageren ze over het algemeen heel snel, als ze wat willen. Sneller dan via e-mail is mijn ervaring.”

De functionaliteit die WhatsApp heeft, voldoet prima voor wat nodig is. Je kunt verschillende verzendlijsten aanmaken binnen je contacten, belangrijke berichten waar je nog iets mee moet kun je weer op ongelezen zetten zodat je ze makkelijk terugvindt en via je Status kun je foto’s delen van producten die je speciaal onder de aandacht wilt brengen. Dat maakt het gebruik van Instagram voor Patrick ook meteen overbodig. Telegram is een alternatief voor Whatsapp, maar daarop zitten nog te weinig mensen. “Ik heb Telegram wel geïnstalleerd en gebruik het vooral om newschannels te volgen, dat kan in Whatsapp niet. Skype chat is ook een alternatief en werd altijd veel gebruikt, maar het lijkt alsof iedereen inmiddels naar WhatsApp is overgestapt.”

Het voor B2B veelgebruikte LinkedIn gebruikt Patrick juist niet. Hoewel hij heel transparant werkt, houdt hij de contacten binnen zijn netwerk het liefst privé. “Bij LinkedIn kun je precies zien met wie je gelinkt ben en in je netwerk zitten. Hoewel mijn klanten best mogen weten wie mijn leverancier is, wil ik daar zelf de controle over hebben. Relaties moeten wel weten dat ik het contact tussen hen heb gelegd, dan zullen ze niet zo snel achter je rug omgaan en weet ik het ook als dat wel gebeurt.” Een website heeft Patrick bewust niet gemaakt. “Ik hoef geen mooi visitekaartje op het internet, want ik werk eigenlijk alleen via mond-op-mondreclame en persoonlijke contacten.”

Naast communicatiemiddelen is een bank een essentieel bedrijfsonderdeel. Dat was voor een startende ondernemer in coronatijd nog wel een ‘dingetje’. “Elke reguliere Nederlandse bank hanteerde enorme lange wachttijden voor het starten van een zakelijke rekening, tot wel 14 weken. Via het internet heb ik toen een Duitse onlinebank gevonden. Een zakelijke rekening starten was binnen 8 minuten geregeld en de tarieven zijn veel gunstiger. Ik betaal voor transacties binnen Europa geen kosten en voor buiten Europa per transactie een bedrag afhankelijk van het land. Dat scheelt dus enorm in de kosten.”

De kracht van Stoffels Foods ligt voornamelijk op het gebied van exoten en fruit. “Ik krijg inmiddels ook veel vraag vanuit klanten naar groenten. Ik ben daarom op zoek naar iemand die dat wil en kan gaan invullen,” besluit Patrick. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Stoffels Foods
WhatsApp: +31(0)6 30038482


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven