Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste echte online supermarkt Italië koopt rechtstreeks bij telers

Tulips is een exclusieve online supermarkt, opgericht door Enrico Martini uit Cesena (Italië). Het bedrijf is vijf jaar geleden begonnen met het verzamelen van informatie en het inwinnen van advies, linea recta uit de groenten- en fruitsector. Sinds enkele weken levert Tulips ook in Bologna en omliggende gebieden, na de openingen in Cesena (de eerste in 2017), Forlì, Ravenna en Rimini.

"Tot op heden maken groenten en fruit 14% van onze omzet uit (gemiddeld is dit tussen de 8 en 12% voor hyper- en supermarkten). Degenen die onze online supermarkt bezoeken, starten over het algemeen niet direct met het kopen van groenten en fruit. Pas na een paar aankopen komt de interesse voor onze AGF-producten", legt Martini uit.

"Ons bedrijf was de eerste echte supermarkt die volledig online was in Italië, en een van de eerste in Europa. Wat de groente- en fruitafdeling betreft, hebben wij besloten om onze producten rechtstreeks te kopen bij lokale producenten. In Bologna bijvoorbeeld betrekken we onze producten van Caab, in Cesena van de groothandelsmarkt en we hebben ook lokale leveranciers in de regio."

Kenmerkend voor Tulips is hoe er wordt omgegaan met speciale aanbiedingen, de zogenaamde folder. "We hebben gemiddeld één folder per maand en het is kenmerkend voor ons dat we de groenten- en fruitaanbieding een paar dagen van tevoren bepalen, zodat de verkoop van artikelen die echt goed uitkomen, wordt bevorderd. Het heeft geen zin om fruit of groenten te promoten die niet beschikbaar zijn, wat soms gebeurt bij traditionele distributeurs. Wij zijn zeer flexibel en stemmen onze promoties zo af dat ze enerzijds de producent en anderzijds de consument ten goede komen."

"Ons systeem werkt, omdat wij de versheid van groenten en fruit kunnen garanderen. Hoe? In principe is 60% van de koopwaar vooraf besteld en slechts 40% is in voorraad, die we proberen te verkopen. Er komen bestellingen binnen, we kopen in bij leveranciers en organiseren dan de levering aan de klant. Het komt vaak voor dat een product 's morgens wordt geoogst en 's avonds thuis bij de klant ligt. Een traditionele supermarkt daarentegen heeft meer voorraad en dus ook meer afval."

Tulips onderscheidt zich ook door de manier waarop het met zijn personeel omgaat. "Wij gebruiken geen freelance chauffeurs, maar alleen ingehuurd personeel. In totaal hebben we een zestigtal werknemers in dienst en een veertigtal voertuigen voor leveringen, waaronder onze eigen voertuigen en die van onze logistieke partner."

In een steeds veranderende branche neemt Tulips nu even de tijd om zich te settelen. "In een gehaaste, ongeduldige wereld nemen we nu 6 tot 7 maanden de tijd om een stevige basis te leggen. We zijn vanaf het begin innovatief geweest en dat zullen we altijd blijven, maar tegelijkertijd hebben we het besef dat we nu even na kunnen denken over de volgende stappen, zonder overhaaste beslissingen te hoeven nemen", besluit Martini.

Voor meer informatie:
www.tulipsmarket.com 

Publicatiedatum: