Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nudges stimuleren online shoppers om meer groenten (+7%) en fruit (+6%) te kopen

Tholen - Nudges om de aankoop van groenten en fruit te stimuleren leidden tot een stijging van in volume van verkocht groenten met maar liefst 7% en die van fruit met 6%. Dat blijkt uit onderzoek van het Ga voor Kleur Lab bij online shoppers van Hoogvliet supermarkten. 


Samenvatting van de resultaten, bron NAGF, klik hier voor een vergroting

"We zitten op een niveau dat mensen gemiddeld 35 % te weinig groenten eten dus een stijging van 7 % daarbinnen is een enorm positieve ontwikkeling", aldus Wilco van der Berg, marktexpert bij het GroentenFruit Huis. De resultaten zijn voor Hoogvliet reden om hierop door te ontwikkelen. “Hoogvliet is een echte familiesupermarkt. Wij vinden gezond eten belangrijk voor alle families en helpen onze klant graag bij het maken van de keuze voor meer groente en fruit. De ervaringen die we hebben opgedaan tijdens dit onderzoek zullen wij zeker gaan toepassen bij het ontwikkelen van onze website en app”, zei Kevin van den Berg, Category Manager online bij Hoogvliet Ook omdat het vollere winkelmandjes oplevert. Hierbij is het belangrijk om te letten op het 'in your face'-effect. Het duwtje in de goede richting moet subtiel blijven en niet dwingend aanvoelen. 


Deze groente en fruitbarometer is een van de ingezette nudges

Het is het tweede nudging onderzoek van het Ga voor Kleur Lab. Eerder werd in een fysieke supermarkt van Dirk een experiment met nudges gedaan waaruit ook geconcludeerd werd dat nudging helpt. "We hebben inmiddels veel kennis over nudges opgedaan. Ook voor attracties en bedrijfskantines zijn nudges beschikbaar. Wij zijn graag bereid om bedrijven te helpen deze te implementeren", aldus Anne Marie Borgdorff, projectleider Nationaal Actieplan Groenten en Fruit . 

Het duwtje in de goede richting helpt consumenten een stap verder in het eten van meer groenten en fruit. Het tweede Ga voor Kleur Lab is door het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit uitgevoerd met Hoogvliet supermarkten en onderzoeksbureau Future of Food Institute. De aankoop van groenten en fruit in Nederland moet drastisch omhoog om een gezond en duurzaam eetpatroon te bereiken.

Nudges werden in de bestelapp en op de website van Hoogvliet getoond

Waarom zijn nudges nodig?
Nederlanders eten weliswaar steeds meer groenten en fruit. Van januari tot eind juni 2021 kochten we 4% meer verse groenten en 3% meer fruit dan een jaar geleden*. En 2020 was ook al een topjaar met een stijging van 9%. Toch blijft de consumptie achter bij wat goed voor ons is. Om die achterstand in te halen is een extra duwtje nodig.

Waarom is dit onderzoek uniek?
Met dit Ga Voor Kleur Lab hebben NAGF en Hoogvliet onderzoek gedaan in de echte online winkelomgeving. Geen steekproef of simulatie, maar echte klanten die hun dagelijkse of wekelijkse boodschappen doen zoals ze dat altijd doen. Dit betekent dat de uitkomsten een zeer betrouwbare weergave vormen van de potentiële effecten van nudging. De opzet en de resultaten van het onderzoek zijn bovendien schaalbaar en toepasbaar in andere online winkelomgevingen.

Twee voorbeelden van ingezette nudges

Wat is er gedaan?
In de periode van 25 mei tot en met 28 juni 2021 is de online omgeving van Hoogvliet ingericht als Ga Voor Kleur Lab. Op zowel de website hoogvliet.com als in de app van Hoogvliet zijn diverse nudges ingezet om de groente- en fruitverkoop te stimuleren. Deze nudges zijn ontwikkeld aan de hand van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en ervaringen met het Ga voor Kleur Lab in de fysieke supermarkt. Om de nudges op te laten gaan in de omgeving zijn ze ontworpen in de huisstijl van Hoogvliet. De online shoppers in de onderzoeksperiode werden verdeeld in twee groepen: de interventiegroep kreeg de nudges te zien en de controlegroep kwam terecht in de reguliere omgeving. Vervolgens is er gekeken naar de verschillen in aankoopgedrag tussen deze groepen.

Wat zijn de resultaten?
De resultaten van het onderzoek zijn positief:

  • Door de nudging groep werd in volume 7% meer groenten en 6% meer fruit gekocht. In stuks werd 7% meer groente en 7% meer fruit gekocht.
  • Het aantal soorten gekochte groenten nam toe met 7%.
  • Het percentage klanten dat fruit in hun online mandje legde, steeg met 3%. Het percentage klanten dat groenten kocht steeg niet.

*Bron: GroentenFruit Huis op basis van data van GfK.

Klik hier voor meer informatie en de resultaten van het onderzoek