Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ZON slaat met GMO nieuwe koers in onder aanvoering van directeur John Willems:

"Meer individuele telers faciliteren en met breder assortiment inspelen op klantwens"

Tholen - "Als je erover nadenkt is alles in het leven interim", zo gaf John Willems al aan na zijn aantrede bij ZON als interim-directeur eind vorig jaar. De interim-functie mag inmiddels van zijn titel. Deze week werden medewerkers en leden geïnformeerd dat hij aanblijft als directeur van ZON. "Mijn proeftijd zit erop", lacht John.

"Toen ik hier begon, kende ik ZON eigenlijk alleen uit de media. Toen had ik wel het gevoel dat er veel aan de hand was. Gelukkig bestond er zowel intern als bij de leden het besef dat er stappen genomen moesten worden en ik heb echt het gevoel dat de boot nu de goede kant opgaat. In de afgelopen maanden hebben we met veel leden vanuit allerlei achtergronden bijeenkomsten gehad en daar zijn we op een hele goede en prettige manier uitgekomen. Ik zie veel kansen en sta volledig achter de nieuw ingeslagen weg om meer individuele telersbehoeften te faciliteren en het aanbod beter te laten aansluiten bij de vraag", vertelt John.

Faciliteren 1-op-1 relaties tussen teler en klant
Die nieuw ingeslagen weg bestaat onder meer uit het meer faciliteren van individuele telers in de relatie met de klant. "Deze organisatie bestaat al heel lang en traditioneel is er altijd vanuit het collectief gewerkt. Dat nuanceren we nu door meer de kant op te gaan van 1-op-1 relaties tussen onze leden en de klanten. Die vraag is er nadrukkelijk vanuit de klantkant. Men heeft specifieke eisen en wil weten wie de leverancier is. Dat willen we als organisatie faciliteren. De samenwerking van het collectief zal meer op vrijwillige basis plaatsvinden."

Een ander speerpunt is om het productassortiment uit te breiden. "We hebben een groot aantal kopers op de klok, die behoefte hebben aan een breder pallet aan producten dan dat we nu bieden. Daarom gaan we actief op zoek om deze handel te collecteren, met de focus op het Nederlandse product. Voorheen keken we vooral welke producten onze telers hadden, nu gaan we actief kijken naar de behoefte van de klant en daar telers bij zoeken. Producten als asperges, paprika's en komkommers zijn voorbeelden van producten waar we groeipotentie zien bij onze klanten", aldus de directeur.

Lagere producties dan geprognosticeerd
Hij kijkt tevreden terug op de eerste acht maanden van 2021. "Omzetmatig hebben we een flinke plus gemaakt, vooral dankzij gemiddeld hogere prijzen. Minder licht en weersomstandigheden zorgden in zijn algemeen voor lagere producties dan geprognosticeerd, al zijn er grote verschillen per productgroep. Met name de prijzen van tomaten, asperges en ijsbergsla steken er dit jaar bovenuit. De prijs van de paprika's en nieuwe prei is echter aanzienlijk lager dan vorig seizoen."

Het noodweer dat Limburg in juli trof zorgde weliswaar bij een enkele individuele teler schade, maar voor het geheel van ZON zijn die gevolgen erg beperkt gebleven. Daarbij moet ik wel zeggen dat de waterbeschermende maatregelen van de afgelopen jaren hun vruchten hebben afgeworpen. Er wordt weleens gezegd dat de overheid niet veel actie onderneemt, maar hiervoor alle lof. Waren die maatregelen niet doorgevoerd, dan hadden enkele leden van ons met kassen grotere schade gehad." 

Aangemeld voor GMO-regeling
Hoewel het geen sinecure is om nieuwe telers aan te trekken, verwacht John dat ZON wel de nodige aantrekkingskracht heeft. "Ik denk dat we op heel veel vlakken goed scoren, kijk bijvoorbeeld naar de uitbetaalprijzen. Ook verwacht ik dat de ingeslagen koers om individuele wensen meer te faciliteren aan zal spreken. Vanaf komend jaar hebben we ons ook weer aangemeld om aan de GMO-regeling deel te nemen, na een aantal jaren van afwezigheid, maar aan deze vraag van onze leden wilden we graag voldoen!"

Voor meer informatie:
John Willems
ZON
Venrayseweg 104
5928 RH Venlo
T: +31 (0)77 32 3 99 99
john.willems@royalzon.com
www.royalzon.com