Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikanen winnen eerste ronde Autonomous Greenhouse Challenge

Het Amerikaanse team 'Koala' heeft de Online Challenge gewonnen, de eerste fase van de 3e editie van de International Autonomous Greenhouse Challenge. Het team bouwde algoritmes die een virtuele nettowinst van €8,68 per m2 en teelt van virtuele sla in een virtuele kas realiseerden. Daarnaast konden hun computer vision algoritmes met een hoge nauwkeurigheid (total error=0.094) sla beelden herkennen en de juiste groeiparameters van slaplanten inschatten. 

De International Greenhouse Challenge wordt georganiseerd door Wageningen University & Research (WUR) en Tencent. Het is de derde editie waarin opnieuw verbindingen worden gezocht tussen artificiële intelligentie en voedselproductie.

Teams uit Zuid-Korea en China completeren de top 3. Dit werd woensdagmiddag 14 juli bekendgemaakt tijdens een webinar ter afsluiting van de Online Challenge.

Tijdens de Online Challenge kweekten 46 teams uit 24 landen virtueel sla met behulp van kunstmatige intelligentie, en beoordeelden ze beelden van sla in verschillende groeistadia.

Wildcard 
Team 'Koala' ontvangt een wildcard die hen toegang geeft tot de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge, het kassenexperiment dat begin 2022 van start gaat. Deelnemende teams krijgen dan elk een eigen kas bij de businessunit Glastuinbouw van WUR in Bleiswijk tot hun beschikking om werkelijk volledig autonoom sla te telen.

Uitdagingen online challenge
In de Online Challenge gingen teams een tweetal uitdagingen aan:

In deel A - de computer vision uitdaging - hebben teams computer vision algoritmes ontwikkeld op basis van trainingsbeelden van slaplanten. Daarna hebben ze het algoritme gebruikt om groeiparameters te detecteren zoals diameter, hoogte, gewicht en bladoppervlakte.

In deel B - de machine learning uitdaging - hebben teams machine learning algoritmes ontwikkeld om het klimaat in een virtuele kas te regelen. Algoritmes hebben setpoints voor ventilatie, verwarming, belichting etc. automatisch bepaald om zo een virtueel sla gewas te telen en de nettowinst hiervan te maximaliseren.


De jury bij de challenge

Winnaars online challenge
Team ‘Koala’ uit de Verenigde Staten behaalde de eerste prijs tijdens de Online Challenge. Het team scoorde in totaal 85 (van 90) punten, eindigde als eerste in de machine learning challenge (met 45 punten) en als zesde in de computer vision challenge (met 40 punten).

Het team bouwde algoritmes die een virtuele nettowinst van €8,68 per m2 en teelt van virtuele sla in een virtuele kas realiseerden. Daarnaast konden hun computer vision algoritmes met een hoge nauwkeurigheid (total error=0.094) sla beelden herkennen en de juiste groeiparameters van slaplanten inschatten.

Teamcaptain van team ‘Koala’ is Kenneth Tran. Hij leidde in de eerste editie van de Autonomous Greenhouse Challenge ook het winnende team ‘Sonoma’. Samen met de teamleden Neil Mattson, Minh Duong, Hanh Bui, Tim Shelford en Michael Eaton voerde hij het teammotto “I have all the Koalifications”. Het team bestaat uit leden van het GLASE consortium van Cornell University en de in Seattle gevestigde startup Koidra. 

Team ‘Koala’ wint tevens een wild card voor deelname aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge, het kasexperiment dat begin 2022 van start gaat. Dan krijgen deelnemende teams elk een kasafdeling van WUR bij de business unit Glastuinbouw in Bleiswijk tot hun beschikking om in het écht sla volledig autonoom te telen.

In totaal hebben 46 teams uit 24 landen, 286 deelnemers aan de Online Challenge deel genomen. Tweede was team ‘CVA’ uit Korea onder leiding van Hee Kyung Ryoo, derde was team ‘IUACAAS.ICANnettuce’ uit China onder leiding van Xiao Yang. 

Slabeelden publiek toegankelijk
Slabeelden die tijdens de Online Challenge door WUR ter beschikking werden gesteld aan de deelnemers zullen na afloop van de Autonomous Greenhouse Challenge ook publiek toegankelijk worden gemaakt. Ook de gebruikte simulator van een virtuele slakas en -teelt is door WUR ontwikkeld en zal in de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge voor deelnemende teams toegankelijk worden gemaakt.

Hoe verder?
De kwalificatie voor de volgende fase van de 3e editie van de Autonomous Greenhouse Challenge vindt plaats in november. Dan vindt een selectie plaats in de vorm van een 24 uur Hackathon. De beste 5 teams uit deze Hackathon krijgen vervolgens een kasafdeling bij WUR in Bleiswijk tot hun beschikking om in het écht sla te telen. Oude en nieuwe teams kunnen zich hiervoor registreren vanaf 16 juli.

Deze editie van de challenge wordt gesponsord door: Fluence by Osram, Gebr. Geers bv, Hortiplan, Gemeente Lansingerland, Glastuinbouw Nederland, Kas als Energiebron, LetsGrow.com, Ridder, Sigrow en Tencent. 

Voor meer informatie over de regels, toelatingseisen en registratie:
Autonomous Greenhouse Challenge
www.autonomousgreenhouses.com