Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Koud voorjaar geeft radijstelers goede hoop

Tholen - Begin april kwam er in Nederland sneeuw en hagel uit de lucht. Normaal is het de week waarin Duitse telers met radijs van eigen bodem op de markt komen. Dit jaar is dat anders. De buitenteelten komen vanwege kou later op gang. Aan Nederlandse radijs uit de kas werd rond Pasen daarom (extra) hard getrokken.

Ook de afgelopen tijd bleef het koud. Reden voor radijstelers om begin april het seizoen positief tegemoet te zien, al was heeft het specialtysegment het nog wel moeilijk. Hieronder een vooruitblik op het seizoen uit vakblad AGF Primeur.


V.l.n.r.: Ad Coolbergen, John Grootscholten en Erik de Jong. 

Drukke start
Voor Nederlandse radijstelers is maart altijd al een drukke maand, maar dit jaar was dat misschien nog nét iets extra het geval. Zeker halverwege de maand nam de vraag flink toe. De telers konden volop leveren, maar moesten soms zelfs ‘nee’ verkopen. “Er is momenteel sprake van ‘op en te kort’”, zo vat Ad Coolbergen van Ortolanda Oude-Tonge het begin april samen. Vanuit Nederland en Italië voorziet men Europa van radijs. Collegateler John Grootscholten van Daily Fresh Radish merkt ook dat het drukker is dan normaal. “Zeker eind maart en begin april is er meer vraag dan dat er aanbod is.”

‘De Duitsers komen eraan’
Beide telers wijzen op vertraagde Duitse buitenteelten als oorzaak. En op de traditioneel hogere vraag in deze tijd van het jaar. “De Paasverkoop was goed,” vertelt Ad.

Het zat er in maart al aan te komen, zo beaamt ook teler Erik de Jong van Jongfresh. “Pasen viel vroeg en in de buitenteelten was het flink koud geweest. Het zorgt voor beweging.” Anders dan normaal lijkt de gunstige marktsituatie voor de telers dit jaar langer door te zetten. “Het lijkt erop dat we dit jaar langer door kunnen gaan in de winterprogramma’s op de Duitse supermarkten.”

John spreekt van een ‘best bijzondere’ marktsituatie. “Vaak val je in april een beetje in een gat en is er sprake van een dalletje in de markt. Er is dan geregeld heel veel productie wanneer het buiten warmer wordt, terwijl de vraag vaak wat afneemt. Waar je normaal al eind maart in de markt hoort ‘de Duitsers komen eraan’, is dat nu nog niet zo.”

Wachten op warmer weer
De Nederlandse telers kampen als gevolg van de bijzondere situatie begin april met tekorten. “Bij nader inzien had ik achteraf graag wat meer gezaaid,” lacht John.

Het tekent de radijsmarkt, die enerzijds qua areaal in Nederland vrij stabiel is, maar waarin het klimaat van grote invloed is op de marktsituatie. Na relatief veel kou is het verderop dit seizoen nu wachten op warmer weer. “Hoewel de vraag uit Duitsland dan vaak minder is, zorgt het er wel voor dat de consumptie aantrekt in andere landen,” weet hij uit ervaring. “Ook dat is positief voor ons. Al wil je het ook niet te warm hebben in het voorjaar.” Dus het liefst elk jaar eerst schaatsen en dan een goede weersomslag? “Ja, dat is wel het ideaalplaatje.”

Schakelen
In dat ideaalplaatje past zeker geen corona. Toch hebben de telers het ermee te doen, vorig jaar én ook dit jaar. Voor de afzet van rode radijs op supermarkten heeft de pandemie geen grote gevolgen gehad. Als er al iets te merkten valt in deze markt, dan is het een iets gestegen vraag naar voorverpakte bosradijs in flowpack, merkt John op. In Duitsland gaat men vooral voor deze radijs, die daar het meest populair is. “Verder was de vraag naar losse radijs in maart matig, al is dat eind maart en begin april ook weer beter gaan lopen dankzij de toenemende vraag.”

Iets anders ligt het voor Erik. De teler richt zich met specialties op afzet in het horecakanaal. Hij merkt daarom, vanwege sluiting van onder andere restaurants, wel dat er begin april minder vraag is. Toch zorgde de Paaskrapte op de markt ook in de nichemarkt voor beweging. “Daardoor loopt momenteel alles toch goed weg.”

De teler heeft voor dit jaar twee nieuwe productlijnen op de planning staan en zet de koers die is ingezet voort. “Er komt immers toch een moment dat corona voorbij is en onze strategie is er een voor de lange termijn.” De grootste uitdaging is om zodra de markt écht omschakelt, er direct bij te zijn. “Je hoopt nu op de zomer. Dan is ook onze productiecyclus met vier weken kort en kun je redelijk snel schakelen.” 

Dit artikel, enigszins aangepaste artikel, verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Ortolanda
www.ortolanda.com 

Ad Coolbergen
ad@ortolanda.com 


Jongfresh VOF 
www.jongfresh.nl

Erik de Jong
erik@jongfresh.nl



Daily Fresh Radish
www.dailyfreshradish.nl

John Grootscholten
info@dailyfreshradish.nl