Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omer Kamp, Europe Retail Packing:

"Foodretail vraagt steeds vaker naar verpakte kruiden"

Europe Retail Packing ondervindt, net als de hele AGF-sector, de hindernissen die de sociale beperkingen en lockdowns van Covid-19 opwerpen. "Het spreekt voor zich dat de verkoop over de gehele linie daalt als gevolg van deze beperkingen. Iedereen die iets anders beweert of denkt dat het gewoon vanzelf zal verdwijnen, staat op zijn zachtst gezegd een beetje los van de realiteit," aldus Omer Kamp van ERP.

Sinds maart 2020 tot op de dag van vandaag blijft het grootste deel van de Europese horecasector gesloten en/of onderworpen aan enorme beperkingen. Bijgevolg en om voor de hand liggende redenen, zijn de meeste van de ontvangen orders ofwel bestemd voor de grote retailers of voor het invullen van last minute bestellingen mogelijk gemaakt tussen de gaten van de ene lockdown naar de andere.

Raymond van der Burgh van ERP verklaart verder dat het probleem nog groter wordt doordat tuinbouwproducten zich niet aan dezelfde regels houden als onze politici. In tegenstelling tot regeringen die snel en plotseling besluiten nemen over lockdowns en/of beperkingen, hebben tuinbouwbedrijven veel meer tijd nodig voor voorbereidingen voordat er enige opbrengst te zien is.

Gemiddeld en zonder rekening te houden met vertragingen in de aanvoer en/of weersomstandigheden, duurt het ongeveer 35 tot 45 dagen om de opbrengst op een vers kruidenveld weer op peil te brengen. "Dit herinnert aan de tijd die nodig is om extra velden aan te planten om plotse stijgingen van de vraag op te vangen. Bovendien, wat als de markt, als gevolg van Pasen, met slechts 10% wordt opengesteld? Wel, dan zullen er zeker problemen zijn met het aanbod," aldus Joella Steenbergen van ERP.

Afgezien daarvan en vanuit het perspectief van de foodretail is er een duidelijke en onbetwiste groei van de vraag naar verpakte producten en verpakte kruiden in het bijzonder. Er is geen formele studie gepubliceerd om deze gedragsverandering te verklaren, maar het gezonde verstand zegt dat consumenten het gewoon gemakkelijker vinden om verpakte kruiden te kopen en zich meer op hun gemak voelen omdat ze weten dat het product niet is blootgesteld aan overmatige menselijke aanraking.

Van der Burgh stelt: "Zoals de naam al zegt, is ERP een specialist in het verpakken van alle lijnen en alle kruiden. Met diverse locaties van in totaal 22.000 m2 voor verpakken en nog eens 20.000 m2 voor opslag en meer dan 60 verschillende verpakkingsmachines, heeft het bedrijf zich aangepast en biedt het nu een oplossing voor wat later de toekomstige uitdagingen van de sector zouden kunnen worden: Het beheren van een stabiele toeleveringsketen en het maximaliseren van de omvang van de aangeboden diensten. Onze belofte blijft om door te gaan en Same Day Packaging Solutions en Same Day Availabilities van alle kruiden aan te bieden."

"De verse kruidensector heeft een kruispunt bereikt waarbij ze moet kiezen voor een wending of tegen de muur aanlopen. In ons geval lijkt het erop dat de draai moet gaan in de richting van consolidaties, gestage aanvoer, onmiddellijke service en, het allerbelangrijkste, voorbereidingen voor de dag van morgen," besluit Joella Steenbergen. 

Voor meer informatie:
Omer Kamp
Europe Retail Packing B.V.
+31 174282510  
Omer@erpnl.nl
www.europeretailpacking.nl

Publicatiedatum: