Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Limgroup heeft de smaak te pakken

Tholen - Van 1 naar 7 miljoen aardbeiplanten. En voor het seizoen 2021-22 een verwachte verdrievoudiging naar ruim 20 miljoen planten. Eenmaal verderop in de keten hebben koper, verkoper en consument niet echt een boodschap aan zulke getallen, maar voor veredelingsbedrijf Limgroup zijn het cijfers die laten zien dat het goed gaat met het ras Limvalnera. Een ras waarvan dit seizoen begin november al vruchten werden geplukt. Extreem vroeg, als gevolg van buitengewoon goed weer in de belangrijkste teeltregio, Huelva.

Dat vroeg op de markt komen, dat is voor telers belangrijk en daarom ook voor veredelingsbedrijven. Het Noord-Limburgse Limgroup zet er naast smaak specifiek op in bij de veredeling, die is opgesplitst in een Noordwest-Europees en een Spaans/Mediterraan programma. Uit dat laatste programma werd in oktober 2019 het ras Limvalnera gepresenteerd.

Mondgevoel
Met het ras mikt Limgroup op telers in hoofdzakelijk de Spaanse regio’s Huelva en Andalusië en in mindere mate ook op telers in Zuid-Italië, Griekenland en Marokko, terwijl de eerste planten inmiddels in Egypte zijn geleverd én ook Portugal nog een klein aandeel afneemt. Allemaal telers die voor een groot deel hun product afzetten op Noordwest-Europa en naar wie goed geluisterd is tijdens het ontwikkelen van het ras. “Net als dat er naar alle andere ketenpartijen is geluisterd,” legt Jos Aben, Product Lead Strawberry bij het veredelingsbedrijf, uit. “Wij hebben alle informatie van de ketenpartners opgezogen en doorgegeven aan de veredelaars. Zij hebben er concrete veredelingsdoelen uitgehaald met dit ras als resultaat.”

Limvalnera is, hoewel in het zuiden geteeld, een ras dat optisch aan de Noordwest-Europese wensen voldoet. “De kans is ook groter dat je ons ras in de winkels hier tegenkomt, dan in Spanje of Portugal. Het ras sluit goed aan op de wensen van de consument in Nederland, België, Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk met een zoete, iets zachter mondgevoel dan wat de consument in Spanje of Portugal wil. Daar is men meer op zoek naar een crispy bite. Het is een kwestie van mondgevoel.”


Jaap en Jos in een tunnelkas 

Middenvroeg
Of van smaak, zogezegd, en dat verschilt. “Voor een veredelingsbedrijf is het de kunst om daar met de juiste genetica op in te spelen,” zegt Jaap Vromans, Head Breeding Strawberry. “Wij werken aan een dertig- tot veertigtal eigenschappen, waaronder veel uiterlijke aspecten, maar ook aspecten die zorgen dat een plant goed weerbaar is en telers bedrijfszekerheid geeft.” Belangrijk voor telers is een hoge productie als de prijzen hoog zijn. Dat is vaak het geval vroeger in het seizoen. “Limvalnera valt in het middenvroege segment, maar schuurt wel tegen vroeg aan,” aldus Jos.

Zeker dit jaar, waarin het weer in Huelva met veel licht en genoeg warmte een extra vroege eerste oogst mogelijk maakte. “Naarmate het seizoen vordert, daalt vaak de prijs die een teler voor een kilo krijgt. Vroeg in het seizoen heeft een teler in het zuiden het voordeel van een gunstiger klimaat. Daarmee is hij een geduchte concurrent van telers in de kas hier. Het kostenplaatje is totaal anders voor telers in Spanje die zonder stoken en belichten kunnen. Door hen een ras te bieden dat aan de Noordwest-Europese smaaknormen voldoet kunnen zij een importaardbei aanbieden die niet onderdoet voor binnenlands product.”

Competitie
Daarbij helpen o.a. een goede houdbaarheid en het feit dat de aardbei niet doorkleurt na de oogst. “Anders bestaat het risico dat vruchten een beetje bruin worden,” weet Jos. Een ander sterk punt is wat in de internationale communicatie met telers ‘no cavity’ wordt genoemd. In Nederlands: geen holle kern in de vrucht, maar volledig gesloten vruchtvlees. “Dit is opvallend genoeg vooral belangrijk voor in de verwerkende industrie. In Marokko is die groot. Dat land gaat na Egypte in productie en krijgt dan korte tijd de voorkeur van afnemers voor de versmarkt. Daarna is veel product hier voor de verwerkende industrie en die wil geen holle vruchten, zodat ze makkelijk blokjes en plakjes kunnen snijden om in te vriezen. Wereldwijd is dat een grote markt, met o.a. afzet in Japan, waar ze er culinair goed raad mee weten.”

Culinair of niet, ook in Noordwest-Europa is de aardbei niet meer weg te denken uit de keuken. Belangrijk daarbij voor zowel verkopers als veredelingsbedrijven is dat de consument herhalingsaankopen doet. “Daarvoor is uiterlijk en smaak in combinatie heel belangrijk. En een product moet constant goed zijn. Als dat zo is, geeft dat een ras commercieel écht een boost,” weet Jos.

Aan hem de taak, nu het seizoen 2020-21 in volle gang is, om het aantal supermarkten waarbij het ras op de rassenlijst staat te vergroten door food samples te blijven sturen, zodat men kan proeven en kennis kan maken met het nog steeds relatief nieuwe ras in de markt. “De rassenmarkt in het zuiden is erg competitief,” weet Jos. “Dat komt omdat hier de keuze in verschillende teeltsystemen beperkt is. Substraatteelt is er nog maar mondjesmaat en de vraag is hoe snel dat gaat toenemen zolang telers erin slagen goed in de grond te blijven telen. Een dikke negentig procent van de markt doet dat laatste nog. Het maakt het vergelijken van rassen relatief makkelijk. Stilstaan is er daarom niet bij.”

Maar dat waren ze in Noord-Limburg en op de testlocatie in Huelva toch al niet van plan. Men heeft de smaak goed te pakken en voor 2021-2022 wordt wederom een groei voor Limvalnera verwacht. “Ik schat nu 20 miljoen planten, maar die schatting is eerder te laag dan te hoog, denk ik. Als dit jaar doorzet zoals het nu gaat, dan kan het nog weleens meer worden. Als telers gaan kiezen, onthouden ze de laatste maanden altijd het best. Die moeten dus ook goed zijn.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie: 
Limgroup B.V.  
www.limgroup.eu 

Jos Aben 
jaben@limgroup.eu

Jaap Vromans
jvromans@limgroup.eu