“Komkommerkrimpfolie was één van de succesnummers”

Tholen - Hoeveel trailers komkommers hij heeft ingeseald, valt niet meer te tellen. In elk geval waren het er zoveel dat Ronald Borst het proces kon dromen. Dat kwam hen járen later als AGF-verpakkingsexpert heel mooi van pas. Volgend jaar maakt Ronald zijn 40e dienstjaar vol bij Van der Windt Verpakking dat sinds 2013 deel uitmaakt van de Koninklijke Paardekooper Group.

“Tijdens mijn schooltijd heb ik honderden trailers staan in te sealen. Einde van de vrijdagmiddag dachten we klaar te zijn maar dan kwam er vaak nóg iemand met een trailertje. Er kwam geen eind aan die stroom komkommers….ik heb ze wel eens verfoeid”, herinnert de uit het Westland afkomstige Ronald zich. “Jaren later kom ik via Van der Windt in aanraking met komkommerkrimpfolie en hebben we een receptuur weten te bedenken die perfect vouw - en naadloos om die komkommer heen kromp. Het is een van mijn succesnummers geweest. In de glorietijd verkochten we wel 500 ton aan komkommerkrimpfolie in de wereld.”

AGF-verpakkingsexpert
Hoewel Ronald van het verkopen van álle verpakkingsconcepten een sport maakt, is Ronald met name expert in AGF-verpakkingen. Het begon allemaal met bedrukte aardappelzakken. “Ik solliciteerde bij Van der Windt Verpakking toen ik nog in militaire dienst zat en kon meteen starten. Ik verving iemand die wel eens een bedrukking voor klanten had geregeld. Dat was destijds enorm in opkomst. Ik vond dat wel interessant en binnen de kortste keren stond ik te boek als bedrukkingsexpert. We beleverden in die tijd heel veel aardappeltelers die ieder hun eigen bedrukte zak hadden. De NVWA wilde dat daar een registratiecode op kwam, dus dat moest ik allemaal gaan regelen en ondertussen verkocht ik natuurlijk die zakken ook. Ondertussen ontwikkelde de druktechniek zich enorm snel en heb ik voor Van der Windt een eigen ontwerpstudio opgezet. Uiteindelijk kwam ik voor de keus om óf de grafische óf de commerciële kant op te gaan en heb ik voor dat laatste gekozen. Maar nog altijd haal ik met enige regelmaat mijn loep uit mijn zak om de bedrukking te inspecteren.”

Allround
Vanuit de aardappelzakkenverkoop groeide Ronald door tot allround salesmanager binnen het zich snel ontwikkelende bedrijf. Oprichter John van der Windt begon ooit met het verkopen van bloemenhoezen en slazakjes en leverde die aan het centraal inkoopbureau van de Nederlandse Tuinbouwveilingen. De vraag werd al snel zo groot dat het Duitse productiebedrijf waar de zakjes werden gemaakt, werd overgenomen. Later stapte Van der Windt ook in het karton waardoor het bedrijf uiteindelijk een aantrekkelijke overnamepartner werd.

“Ik vergeet nooit de dag dat John op kantoor kwam en vertelde dat hij uit het bedrijf stapte. “De motor is uit het bedrijf” dacht ik toen, “dat zal de ondergang zijn”. Daarin had ik me vergist, het draaide gewoon door en eigenlijk ging het zelfs beter. Sindsdien heb ik me nooit meer zorgen gemaakt wanneer een collega op een sleutelpositie voor een carrière buiten het bedrijf koos.”

War on plastic
Alle ontwikkelingen houden het vakgebied razend interessant. “De groeiende vraag naar de convenience food heeft natuurlijk enorm veel invloed gehad. Waar we eerst nog vrachtwagens vol slazakjes bij de fustloodsen afleverden, verkochten we in de loop der jaren steeds meer verpakkingsoplossingen en -technieken. Zakjes werden folies voor het verpakken van onder andere gesneden sla. Die moesten natuurlijk ook soepel over de automatische vul- en sluitmachines lopen. Hierop is veel doorontwikkeld en in 2018 wonnen we de NL Packaging Awards met WinScribe waarmee we door middel van een speciale lasertechniek gelamineerde folie kan worden bewerkt tot een hersluitbare verpakking. Dit resulteert in minder materiaalgebruik én een uiterst gebruiksvriendelijk design. Maar tegenwoordig houdt de ‘war on plastic’ ons bezig. Leuk is dat de aardappelmarkt waarmee ik mijn carrière begon, hierin het voortouw heeft. Voor de Engelse retail ontwikkelen we aardappelzakken van volledig recyclebaar papier. Dat materiaal heeft natuurlijk weer zijn eigen nukken waar je een oplossing voor moet bedenken. Het moet immers ook rendabel blijven voor de verpakkers.”

Merknaam
Hoewel Van der Windt Verpakking al sinds 2013 onderdeel is van Koninklijke Paardekooper Group, heeft de naam, ook bij vorige eigenaren, tot dit jaar standgehouden. “Het is zeker in de AGF-sector een belangrijk handelsmerk geweest. Sinds vorig jaar mogen we vanwege het honderdjarige bestaan van Paardekooper het predicaat Koninklijk voeren. Toen is besloten dat alle gelieerde bedrijven voortaan onder deze familienaam gaan opereren, dus ook wij. De naam Windt blijft wel als merknaam voor onze producten voortbestaan. Gelukkig, want de drie W’tjes uit het logo zijn min of meer op mijn hart getatoeëerd”, besluit Ronald. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Ronald Borst
ronaldborst@paardekooper.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven