Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Data Europees zachtfruitschap realtime inzichtelijk met nieuwe Berry Monitor van Roamler

Tholen - De complete data van het Europese zachtfruitschap inzichtelijk. Dat biedt Roamler vanaf nu in één overzichtelijk dashboard met de geïntroduceerde Berry Monitor. Het crowdsourcingsplatform verschaft alweer tien jaar partijen in de hele AGF-keten van veredelaars tot retailers gedetailleerde informatie en foto's door gebruik te maken van een smartphone community, maar biedt dat vanaf nu ook voor het eerst in abonnementsvorm aan voor de specifieke zachtfruitcategorie.


Jilles Klumper en Christiaan Rijnhout van Roamler

"Welke merken liggen er in het schap? Hoeveel SKU's worden er opgenomen? Wat is de prijs (per kilo), de herkomst, het aandeel biologisch, de verpakkingsgrootte en naast welk fruit ligt het zachtfruit gepositioneerd? Allemaal vragen die met de foto's maar bovenal met de data die de 'Roamlers' verzamelen, inzichtelijk worden. Met deze Berry Monitor heeft de keten realtime inzichtelijk wie, welk zachtfruit aan welke supermarkt levert, voor welke prijs", vertelt Jilles Klumper.

"Ideale data voor exporteurs in bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en Zuid-Europa, maar ook voor inkopers en account managers in Noordwest-Europa. Het geeft eenvoudig handvatten om category management richting de retailers verder te ontwikkelen", beaamt Christiaan Rijnhout, die als zoon van een fruitimporteur inmiddels alweer 8,5 jaar aan Roamler is verbonden.

Gefragmenteerd
"We kregen de vraag van een partij uit de zachtfruitsector om het aanbod in het Europese AGF-schap frequent te monitoren en toen die vraag uit de markt ontstond, kwamen we tot het idee om dit aan de hele categorie aan te bieden. We nemen de hele categorie mee van aardbeien, blauwe en rode bessen, frambozen, bramen en mixverpakkingen. De zachtfruitcategorie is nog erg gefragmenteerd, maar maakt wel een hele interessante groei door. Vandaar dat we veel kansen zien voor deze Berry Monitor. Ook andere markt-onderzoekers kunnen zich op deze monitor abonneren, omdat we merken dat de zachtfruitverkoop met name in de zuidelijke landen toch nog een redelijk blinde vlek is in dataland."


600 locaties Europese retail
"Wij bieden de deelnemers gedetailleerde rapportages over eenheid, prijs en promotie, inclusief foto's van prijskaartjes en landen van herkomst van elk product. De monitor geeft goed inzicht in de overgang van seizoenen door het volgen van leverancier en land van herkomst. Door dit weer te geven in Power BI, is deze data realtime inzichtelijk en toegankelijk in het dashboard. Alle foto's zijn makkelijk te bekijken en te downloaden vanuit de online omgeving", vertelt Rijnhout. De Berry Monitor gaat vanaf 1 januari 2021 officieel van start, maar dan zijn de eerste twee rondgangen bij de Europese retail al geweest en is de eerste data vergaard bij 600 locaties van Europese supermarkten, inclusief Aldi, Lidl, Tesco, Carrefour en E-Leclerc. 

"We gaan in eerste instantie uit van een maandelijks veldbezoek van onze Roamlers, maar hoe meer geïnteresseerden er zijn, hoe gedetailleerder de data die we kunnen leveren. Afhankelijk van de gewenste data komt deze abonnementsvorm uit op een prijs van 1.000 tot 1.500 euro per maand en dan blijft de gekochte data ook altijd beschikbaar voor de klant", vertelt Christiaan. Op de vraag of er snel een Monitor volgt voor andere categorieën zoals exoten of vruchtgroenten, antwoordt hij: "Daar hopen we zeker op, alleen willen we eerst de Berry Monitor goed neerzetten. Vorig jaar heeft Roamler een investering van 20 miljoen euro opgehaald van Endeit Capital, SmartFin en Achmea Innovation Fund.  De nieuwe investering wordt gebruikt om de groei in heel Europa te versnellen en daar is deze Berry Monitor ook een eerste uiting van!"

Klik hier om je aan te melden

Voor toegang tot het dashboard, mail Christiaan Rijnhout voor inloggegevens.

Voor meer informatie:
Roamler Nederland
Christiaan Rijnhout
Westerdoksdijk 411
Amsterdam
Mob: +316-82800186
christiaan.rijnhout@roamler.com  
www.roamler.nl