Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inkopers Marco Koeleman en Jan ten Brink van Jager Holland:

"Voor de klant gaan we tot het gaatje"

In de rubriek ‘Het woord is aan de klant’ heeft Jos Caubo van ZON magazine ditmaal een gesprek met Marco Koeleman en Jan ten Brink, die samen verantwoordelijk zijn voor de inkoop van het in Emmen gevestigde AGF-bedrijf Jager Holland. 

Bijna maken we de fout elkaar een hand te geven, maar net op tijd kunnen we dat nog vervangen door het inmiddels bekende ‘elleboogje’. Inderdaad, het is nog steeds coronatijd, en dat zal voorlopig nog wel zo blijven, zeggen we tegen elkaar.

Ik zit aan de gesprekstafel bij Marco Koeleman en Jan ten Brink, die sinds vijf jaar samen de doorgewinterde ‘inkooptandem’ van Jager Holland zijn. Jan ten Brink is al meteen na de middelbare school de AGF-business in gerold en werkte bij Schuitema een tweetal jaren in de buitendienst om Supermarkten op AGF-gebied te begeleiden waarna de stap naar inkoper werd gezet. Eerst regionaal, later landelijk op het hoofdkantoor te Amersfoort. Na een aantal jaren in- en verkoop bij Habets van Wylick kwam hij vijftien jaar geleden uiteindelijk bij Jager Holland terecht. Marco heeft zijn werkverleden in de bloemensector en kwam vijf jaar geleden naar Jager om daar de inkoop te gaan versterken. Sinds die tijd vormt het tweetal een geoliede tandem: beiden doen exact hetzelfde werk, weten ook volledig van elkaar wat ze doen en kunnen elkaar over en weer indien nodig ook volledig vervangen.

Dagelijks zitten ze vanaf hun werkplek in Emmen onder meer aan de webclock van ZON om daar als klant in te kopen. Marco: ‘80% van het ’s ochtends ingekocht product gaat nog dezelfde dag hier naar ons magazijn in Emmen en gaat eveneens nog dezelfde dag op transport naar de klant. Een hele korte en snelle keten, dat is denk ik wel onze kracht.’

Wat voor bedrijf is Jager Holland eigenlijk? ‘We zijn echt een puur exportbedrijf, waarbij we ons vooral richten op groothandelsmarkten in Duitsland en de Scandinavische landen. Dat verklaart ook de zeer strategische ligging van ons bedrijf: we zitten op nog geen tien kilometer van de Duitse grens en pal aan de A37 waar alle vrachtverkeer langskomt dat naar Scandinavië rijdt. En vergeet niet dat hier nog niet zo heel erg lang geleden in Nieuw-Amsterdam ook een veiling zat,’ zegt Jan. Jager Holland was als familiebedrijf nauw verbonden met de veiling Nieuw-Amsterdam. Het bedrijf als zodanig bestaat onder deze naam al ruim honderd jaar. Het werd later eigendom van de Greenery en op zeker moment hebben twee jonge medewerkers van Jager Holland, te weten Brian Meier en Henk van der Woude, het bedrijf overgenomen en verzelfstandigd. Zij zijn vanaf dat moment tot vandaag de dag de eigenaren. ‘Vrij snel na de overname zijn we toen verhuisd van Nieuw-Amsterdam naar dit pand in Emmen waar we nu zitten. Op dit moment hebben we zo’n 45 medewerkers.’

Wielen
Voor nagenoeg alle klanten brengt Jager Holland vanuit Emmen de bestelde producten tot aan de deur. Met eigen wielen, want WTG Logistics, de transporttak van het bedrijf heeft 16 koelopleggers en een eigen planningsafdeling. ‘Voor bestellingen in eigen land maken we daarnaast ook veel gebruik van charters,’ zegt Marco. De klant kan bij Jager Holland voor een uitgebreid assortiment terecht, waarbij nee zeggen voor de beide inkopers eigenlijk geen optie is. Jan daarover: ‘we verkopen eigenlijk alles, vruchtgroenten, vollegrondsproducten, exoten, paddenstoelen, noem maar op. Soms als serviceproduct, want we gaan tot aan het gaatje en doen er alles aan om de klant te bedienen. Voor een aantal klanten verzorgen we ook kleinverpakkingen, waartoe in het magazijn alle faciliteiten aanwezig zijn. We beschouwen ons eigenlijk als fullservice bedrijf.’

Marco vervolgt: ‘De sourcing gebeurt in binnen-en buitenland, in sommige gevallen ook rechtstreeks bij telers die op contractbasis voor ons telen. Voor de sourcing aan de veilingen in België werken we met een commissionair, die ook voor ons de verlading regelt. De klok van ZON doen we van hieruit en dat gaat echt perfect. We hebben zodoende ook echt helemaal niets gemerkt van het tijdelijk dicht zijn van jullie afmijnzaal tijdens de eerste maanden corona, omdat het via de webclock kopen voor ons natuurlijk business as usual is.’

Beide heren zijn erg te spreken over de verkoop van Spaans product in de wintermaanden aan de ZON klok. ‘We importeren ook zelf zo’n 70% uit Spanje en sourcen dan nog 30% in Nederland. Voor ons is jullie service met dat Spaans product daarom echt een mooie en praktische aanvulling op wat we zelf importeren. Wat jullie daarmee in zo’n relatief korte tijd hebben weten op te zetten, daar doe ik mijn petje voor af. Zeg maar gerust dat we over de hele breedte heel tevreden zijn met jullie klok. Sinds we een jaar of acht geleden zijn gestopt met het kopen via een commissionair bij jullie en alle contacten met de veilingmeester en de andere commerciële mensen via onszelf lopen, is de relatie met ZON echt anders geworden. Kortere lijnen, betere info, een goede band met de medewerkers, eerlijk gezegd alleen maar voordelen. Jullie zijn nog echt een veiling, met eigen kwekers en daardoor kwalitatief goede eigen producten,‘ vindt Jan.

Heel plezierig om te horen die complimenten natuurlijk, maar zijn er ook zaken die beter zouden kunnen? Marco, lachend: ‘Daar heb ik natuurlijk tevoren over nagedacht, want ik wist dat die vraag zou komen. Als ik iets zou moeten noemen, dan zou het wat ons betreft zijn dat we voor best wat meer verschillende producten weekafspraken zouden willen maken in plaats van zoals op dit moment voor eigenlijk maar een paar producten. De gesprekken, die we daarover hebben, geven goede hoop dat we daar stappen in kunnen zetten. Maar we begrijpen uiteraard wel dat bij ZON de klok leidend is.’

Het woord corona is al enkele keren gevallen. Wat heeft Jager Holland daarvan gemerkt? Jan: ‘Toen tijdens de lockdown de horeca totaal gesloten was, viel er bij veel van onze klanten natuurlijk een flink stuk vraag weg en daarmee ook bij ons. Maar met creatief naar nieuwe wegen zoeken, hebben we dat in onze beleving toch heel redelijk kunnen opvangen. Opnieuw een voorbeeld dat in deze business geen dag hetzelfde is. Dat maakt het ook zo afwisselend en boeiend.’

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: