Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

HortiContact 2021: "Actualiteit maakt creatief"

Tholen - Een jaarlijks terugkerend fenomeen in de Nederlandse en Belgische glastuinbouw is HortiContact. De beurs in Gorinchem is inmiddels meer dan alleen een relatiebeurs. De beursorganisatie, Easyfairs, speelt in op de actuele ontwikkelingen in de professionele glastuinbouw.

Verschillende beursorganisaties hebben moeilijke besluiten moeten nemen en laten hun beurs niet door gaan. HortiContact hoopt - ondanks de nodige coronamaatregelen -  dat zij in 2021 bezoekers en exposanten kunnen ontvangen. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang, vertelt Mariëlle Schonewille van Horticontact.

“Er gebeuren veel dingen. Een belangrijke trend die we op de beurs gaan zien is het autonoom telen. Naast autonoom telen is er ook veel interesse in vertical farming. Voorheen was de interesse in vertical farming een beetje lauw, dit jaar zien we echter véél meer interesse daarin dan voorheen,” legt Mariëlle uit.

Een andere actuele trend die Horticontact niet onopgemerkt voorbij laat gaan is: de oplossingen rondom extreme weersomstandigheden.


Van linksboven mee met de klok mee: Mariëlle Schonewille, Isabel Veenstra en Ceoray Rozenboom 

Vertalen naar de beursvloer
De verschillende trends zullen worden vertaald naar de beursvloer. Dat kan door bedrijven binnen de sectoren maar ook HortiContact zelf biedt er aandacht aan. Mariëlle: “Binnen de verschillende themagebieden zal er aandacht zijn voor de trends. Naast een gebruikelijke stand krijgen de onderwerpen ook op andere manieren aandacht.”

Corona maakt creatief
“Er zijn een aantal onderwerpen belangrijker geworden dan voor de coronacrisis. Een van deze onderwerpen is de afzetmarkt in groente, fruit en bloemen. Er werd van bedrijven gevraagd om creatiever te werk te gaan door verschillende beperkingen rondom het virus. Daardoor zijn er veel veranderingen en nieuwe innovatieve ideeën ontstaan. Hier zijn, ondanks dat de coronacrisis heel vervelend is, echt hele mooie dingen uit ontstaan. Dat zie je volgend jaar terug op de beurs”, zegt Mariëlle Schonewille.

En …. sierteelt
De Nederlandse sierteelt gaat goed aanwezig zijn in de volgende editie van HortiContact. Dit onderdeel van de glastuinbouw gaat meer aandacht dan ooit krijgen op de beursvloer, als het aan Easyfairs ligt.

Nationaal karakter
"De aanvraag voor verhuurde stands gaat hard,” vertelt Mariëlle Schonewille. “Door het wegvallen van verschillende beurzen heeft HortiContact meer kans. Bedrijven die normaal misschien ergens anders staan, komen nu bij ons. Zij willen graag in contact zijn met klanten en nieuwe innovaties laten zien.”

Mariëlle vindt het een groot voordeel dat HortiContact zich richt op de Nederlandse markt. “Internationale beurzen als Fruit Logistica of IPM richten zich voornamelijk op het internationale bezoekersveld. Het reizen is nog steeds beperkt en daarin hebben wij een voordeel dat we ons richten op de Nationale markt.” 

Geen HortiContact-tour
De HortiContact-tour gaat dit jaar niet door. De onzekerheid rondom internationale bezoekers noemt Mariëlle ‘te groot’. De beurs richt zich liever op het nationale karakter dit jaar. Vorig jaar waren er 432 stands op de beurs en dit jaar verwacht HortiContact hetzelfde aantal stands te hebben. Mariëlle licht toe: “De verwachting is dat de beurshal vol staat. We hebben nauw contact met exposanten en zij vertellen ons allemaal dat ze er graag bij zijn dit jaar.”

EasyGo
EasyGo wordt verder uitgebreid. Het pakket gaat meer mogelijkheden bieden. Mariëlle:”Bedrijven gaan meer leads genereren. Want dat natuurlijk waar het allemaal op draait.”

Voor meer informatie:
HortiContact
www.horticontact.nl

Mariëlle Schonewille
marielle.schonewille@easyfairs.com