Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eyal Inbar (Histil) rekent op thuisblijvers

"Kruiden- en sierteeltpluggen vinden hun weg weer naar het VK"

De heropening van de tuincentra in diverse verschillende landen is voor veel bedrijven een grote opluchting. Ook voor de Israëlische jonge plantenkweker Hishtil. Zoals voor de meesten in de sector is maart voor hen een uitdagende maand geweest met kwekers die veel planten weggooiden en daardoor hun bestellingen van kruiden- en sierpluggen op voorhand of zelfs tijdens de teelt annuleerden. 

De vraag naar de geënte groentenzaailingen was daarentegen hoog, met een vraag die het aanbod zelfs overtrof. Gelukkig zitten de bestellingen van kruidenpluggen, en met name hun biologische, weer in de lift, maar de uitdagingen zijn er nog steeds. Eyal Inbar, export sales manager bij Hishtil, vertelt hoe ze de Covid-19-crisis hebben aangepakt en nog steeds aanpakken.

Reat Haza, Maya Avni en Eyal Inbar op de IPM Essen 2020

Daling van de vraag
Histhil is gespecialiseerd in de vermeerdering van biologische en conventionele kruidenpluggen en geënte groentenplanten, maar ze vermeerderen ook patioplanten en vaste planten. Sinds de uitbraak van Covid-19 is de vraag naar de pluggen gedaald, waarbij de vaste planten en patioplanten de grootste klap kregen. "Met de gedwongen sluiting van de tuincentra, stopte de vraag min of meer."

Ook de vraag naar kruidenpluggen werd beïnvloed, omdat veel van deze planten naast de supermarkten in de tuincentra worden verkocht. "Het Verenigd Koninkrijk is een grote markt voor ons. We sturen miljoenen pluggen naar dit land, waar ze door de kwekers worden geteeld en verkocht bij de vele verschillende tuincentra die dit land heeft. Sinds de lockdown in dit en andere landen, moesten de tuincentra hun deuren sluiten en begon de annulering van de bestellingen. Voorafgaand aan de productie van de pluggen en zelfs tijdens de productie van de pluggen, ontvingen we annuleringen."

"Gelukkig mochten sommige tuincentra in andere landen openblijven en bleven de telers die aan de supermarkten leveren bestellen, waardoor de vraag naar kruidenpluggen niet zo laag kon komen te liggen als de vraag naar sierpluggen", vervolgt Inbar.

En de vooruitzichten zijn positief. "De eerste bestellingen uit het VK begonnen vier weken geleden weer binnen te komen en sindsdien zijn de bestellingen uit verschillende landen geleidelijk aan toegenomen. We merken dat tuincentra geleidelijk aan hun deuren mogen openen en aangezien de Britse tuincentra nu ook mogen openen, hopen en verwachten we dat dit nog verder zal toenemen, vooral voor de biologische kruiden."

Productieproces van de kruidenpluggen, met de klok mee: Moederplanten, de plugmachines, de bewortelingsruimte en een plug die wortels ontwikkelt. Klik hier voor een kijkje in Hishtil's fabriek in Afula.

Toename van de vraag naar geënte groenten
De vraag naar de geënte groentenzaden nam toe, zelfs zoveel dat het aanbod werd overtroffen. "Voor Hishtil loopt het geënte groentenplantenseizoen van februari tot half mei. Sinds het begin van de crisis hebben we onmiddellijk contact opgenomen met onze telers en hen gevraagd of ze de teelt al dan niet wilden stopzetten. Op deze manier zouden we weten of we de pluggen voor niets zouden gaan produceren of niet. En bijna al onze telers vertelden ons dat ze dat niet zouden doen. Bovendien kregen we meer verzoeken van postorderbedrijven. We produceren meestal een beetje extra, maar dit jaar konden we niet aan deze vraag voldoen."

Geënte groenten. Klik hier voor meer informatie over de geënte groenten.

Vrachtruimte en werkplekaanpassingen
Naast de annulering van orders en het feit dat ze zich niet konden voorbereiden op de toenemende vraag naar hun geënte groentenplanten, hadden en hebben ze nog steeds te maken met extra uitdagingen zoals de gestegen vrachtkosten en de COVID-19 veiligheidsvoorschriften op het bedrijf. "Aangezien er geen vluchten zijn met passagiers die het land binnenkomen, zijn de kosten voor het vervoer van de stekken aanzienlijk gestegen - en soms zelfs verdubbeld."



En in hun fabriek in Israël, een land dat nu geleidelijk aan de lockdown opheft, moest ook de werkwijze op de productielocatie en op kantoor worden aangepast. "We werken zoveel mogelijk vanuit huis en op kantoor en op de kwekerij hebben we ploegendiensten ingevoerd om sociale distantie mogelijk te maken. En natuurlijk zorgen we ervoor dat we voldoen aan alle sanitaire voorschriften."

Goede vooruitzichten
Inbar heeft goede hoop voor de komende weken, aangezien de orders geleidelijk aan toenemen. "Ook al leveren we het hele jaar door pluggen, het voorjaar is nog steeds ons hoogseizoen. Maar omdat de Covid-19-situatie de mensen dwingt om meer thuis te blijven, verwachten we dat er mee thuis gekookt gaat worden en mensen dus meer zelfgekweekte kruiden gaan gebruiken."

En de trend voor de biologische producten lijkt zich ook voort te zetten. "Tot nu toe zien we de vraag naar biologische kruiden toenemen." 

Voor meer informatie:
Eyal Inbar
Hishtil
+972 3 9373141
eyali@hishtil.com
www.hishtil.com

Publicatiedatum: