Bruno Vuerinckx, BelOrta:

"Groei van ons komkommeraanbod getuigt van ondernemingszin bij de teler"

Tholen - Het is een harde groeier, de komkommer. Hard groeit ook het komkommeraanbod op de klok bij BelOrta nu de zon steeds hoger aan de hemel komt te staan, maar er is nog iets hard gegroeid dit jaar en dat is het areaal aangesloten komkommerteelt bij de Belgische coöperatie. Dit seizoen mag de koper op de klok komkommers van in totaal 215 hectare geteeld oppervlak verwachten, een stijging met zo’n tien procent ten opzichte van 2019 en dat is ‘toch wel behoorlijk’.

Bij de Belgische coöperatie zijn ze er blij mee, maar het zou te ver gaan te stellen dat BelOrta ook leidend is geweest in de groei. “Het is de teler die als eerste de stap zet om te groeien en/of bij ons aan te sluiten”, vertelt Bruno Vuerinckx, Supervisor Verkoop voor alle vruchtgroenten behalve tomaat, begin april. “Voor dit seizoen mochten we weer een nieuwe, Nederlandse komkommerteler, verwelkomen en ook hebben we er twee hectare belichte komkommerteelt bijgekregen.”

De verkoop van de eerste komkommers bij BelOrta voor het nieuwe seizoen in 2019 vond plaats op 28 januari. In 2020 werd geen foto gemaakt bij de eerste verkoop. Op de foto: Wim Joosen (Tuinderij Joosen) en Bruno Vuerinckx (BelOrta)

Rondjes
Goed om te benoemen is dat er gesproken wordt van een geteeld oppervlakte van 215 hectare en een areaal van 101 hectare. Het verschil daartussen laat zich makkelijk verklaren. Telers telen ‘rondjes’ komkommer en zetten gedurende het seizoen twee of drie keer nieuwe planten in hun kas.

Ook zijn er telers die twee rondjes komkommer telen en het seizoen afsluiten met een rondje herfstteelt trostomaten. Bruno kijkt even in de systemen en komt voor 2020 op 39 hectare door telers aangegeven herfsteelt tomaten uit voor dit jaar, iets minder dan de 48 hectare in 2019.

Na succes volgt interesse
Groei bij telers of het ophangen van belichting boven het gewas getuigt van ‘ondernemingszin’ volgens Bruno. “Zij zetten een mooie, gedurfde stap, niet wij. Wij zorgen alleen voor een zo goed mogelijke verkoop van hun product tegen een zo hoog mogelijke prijs. Daarom is het wel aan ons om de teler te adviseren als hij groeiplannen heeft. Plotsklaps te veel komkommers erbij is niet goed voor de marktsituatie, maar dat weet de teler dikwijls ook. Zeker in de belichte teelt en in nicheteelten zoals mini- of midi (Donna) komkommers is gestage, geleidelijke groei belangrijk.

Ons tweede seizoen met belichte komkommers was alweer beter dan het eerste met uitbreiding van het aanbod en een hogere gemiddelde prijs. Dat maakt dat telers ook weer meer interesse tonen. Maar ook in één keer 20 hectare komkommer erbij in het traditionele segment zou ‘te veel van het goede zijn’”, aldus Bruno die de laatste jaren vooral enkele Nederlandse telers lid zag worden vanaf het moment Mechelse Veilingen en Coöbra tot BelOrta fuseerden in 2013.


Komkommers zijn vlotte groeiers

Ondergrens
Toch ligt de hoofdtaak van BelOrta erin om vooral de verkoop goed te organiseren en naar goed Belgisch gebruik is de klok daarin leidend, wat niet wil zeggen dat er daarnaast geen seizoens- of lange termijnafspraken worden gemaakt met afnemers, haast Bruno zich te zeggen. “Vandaag de dag zetten we de klok in voor een drietal verkoopsystemen. Enerzijds is er de traditionele blokverkoop op de klok waarbij de komkommers nog diezelfde dag vanaf de veiling door de koper kunnen worden meegenomen na aankoop.

Maar inmiddels werken wij ook twee types voorverkoop: een korte termijnvoorverkoop en een lange termijnvoorverkoop. De korte termijnvoorverkoop gebeurt samen met de traditionele blokverkoop waarbij de koper al product in de gewenste verpakking kan aankopen voor levering twee dagen later.

De lange termijnvoorverkoop vindt met een klokverkoop plaats in de namiddag. Hierbij werken we met een ophoudprijs (ondergrens om bodemprijzen te voorkomen) die we vooraf meedelen aan de handelaars. Er wordt van verscheidene sorteringen een aantal pallets aangeboden en de verlading vindt een week later plaats. Dit type voorverkoop is goed voor maximaal dertig procent van de aangeboden productie. De verlading van beide voorverkopen kan zowel op de veiling als rechtstreeks bij de teler gebeuren.”

Het grootste deel van de komkommers bij BelOrta gaat onder Flandria label weg

Voorraadje
Op jaarbasis gaat het wat betreft de komkommerverkoop over 130 miljoen stuks. Met zulke aantallen mag het geen verbazing wekken dat ‘alles op de klok duwen in blauwe kistjes en dan maar afwachten’ een fiasco op zou leveren, aldus Bruno. Daarom dus de nieuwe verkoopconcepten.

Voordeel van zowel de voorverkoop met een termijn van een week en een termijn van twee dagen tussen koop en verlading is dat het flexibiliteit geeft en het mogelijk maakt om op allerhande verpakkingen en sorteringen in te spelen. “Het grootste gedeelte van de komkommers gaat onder Flandria label weg, maar daarbij had je alleen vorig jaar al zo’n twintig verschillende verpakkingen voor komkommer waaronder blauwe en groene klapkisten en allerlei verschillende soorten dozen voor de diverse retailers”, weet Bruno. “Vooral van de teler vraagt dat flexibiliteit, want hij of zij moet een voorraad van alle mogelijk verpakkingen aanleggen om snel te kunnen schakelen. Onze telers, een hele goede groep die nog steeds ook groeit en waarop wij zeer fier zijn, gaat daar gelukkig heel goed mee om.”

Naar de buren
De combinatie van alle drie de verkoopsystemen samen met de seizoensafspraken moet uiteindelijk voor de teler resulteren in een optimale prijsvorming. Maar waar gaan die komkommers daarna vanaf de veiling of rechtstreeks vanaf de teler, ‘vanuit ecologisch oogpunt een steeds belangrijkere factor’, heen?

“Nederland blijft de belangrijkste bestemming voor komkommers die wij verkopen, maar daarbij dient wel te worden aangestipt dat er veel re-export is naar onder meer Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Nederlandse handelsbedrijven hebben van oudsher zeker met handel met de overburen aan de andere kant van het Kanaal een stapje voor en een lange traditie, al zie ik ook dat er vanuit België steeds meer grotere exporteurs rechtstreeks op het Verenigd Koninkrijk handelen. Maar Duitsland en Frankrijk zijn voor hen nog altijd de belangrijkste markten en voor ons zijn het bestemming nummer twee en drie na Nederland.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
BelOrta
www.belorta.be 
bruno.vuerinckx@belorta.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven