Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter Vermeulen, Sakata:

“De handel moet blijven focussen op snoeptomaten met smaak”

Tholen - Snoeptomaatje hier, snoeptomaatje daar, de consument lust er tegenwoordig wel pap van. De keuze is reuze voor de consument, maar net zo goed voor de handelsbedrijven. Zij krijgen elk jaar weer heel wat nieuwe rassen snoeptomaten voorbij waaruit ze kunnen kiezen.

Dit jaar ook uit drie, eigenlijk zelfs vier, nieuwe rassen van Sakata in rood, geel en bruin. “Er is in de markt altijd ruimte voor een unieke tomaat in zijn soort en met een goede smaak én goede houdbaarheid hebben wij die rassen nu klaar.”


Pieter Vermeulen in actie bij Delphy met Paul van der Nat van Delphy. Fotocredits: Pieter Prins

Vijf
Dat laatste stelt Pieter Vermeulen, als hightech Indoor Crop Specialist bij Sakata verantwoordelijk voor verkoop en ontwikkeling van o.a. nieuwe snoeptomaten in NW Europa. Hij somt de nieuwste aanwinsten een voor een op en komt zelfs op vijf, te weten Lemonstar F1, Scarlet Star F1, Crimson Star F1 als ‘harstikke nieuwe’ rassen, Chocostar F1 dat een jaar geleden werd geïntroduceerd, en Bellastar F1 als het ras dat al wat breder bekend is in de markt.

De gemene deler: ‘star’ zit in de naam. Bij Sakata krijgen rassen ‘star’ in de naam als het smaakniveau boven de door Sakata gestelde drempel is, licht Pieter toe. “Van alle rassen kan Bellastar F1 het best getypeerd worden als een ‘commodity’”, vertelt Pieter. “Het is een ras met een hoge productie, een goed vruchtgewicht, korte splijttrossen en daarmee lagere kosten voor de teler om het ras te telen. De smaak is niet het meest uitgesproken, maar daar staat dan weer een hele goede houdbaarheid tegenover.”

Onderscheiden met houdbaarheid
Voortbouwend op de sterke punten van Bellastar F1 wist Sakata twee nieuwe rassen te ontwikkelen, eveneens rode snoeptomaten. “Zowel Scarlet Star F1 als Crimson Star F1 hebben een nog betere, sterkere, uitgesproken smaak dan Bellastar F1. Daarbij is Crimson Star F1 een ras dat zeer vroeg in productie komt en ook zeer geschikt is voor belichte teelt. Het ras kan de concurrentie met de referentie in de markt, mits op de juiste manier geteeld, zeker aan. Trossen snoeien, dat is de crux, want daarmee behoudt de teler een goed vruchtgewicht.”

Trossen snoeien
Handelsbedrijven en uiteindelijk de retail of om het even welke verkopende partij hebben aan dat trossen snoeien misschien geen boodschap. Maar houdbaarheid, waarmee vooral Scarlet Star F1 zich onderscheidt ten opzichte van de referentie in de markt, dat moet de genoemde partijen wel aanspreken verwacht Pieter.

“Het is toch zeer belangrijk dat een tomaat goed houdbaar is en ook goed valt te presenteren in het schap. Uniformiteit komt daarbij ook om de hoek kijken, zowel in vorm, vruchtgewicht als in smaak. Iedereen wil het hele jaar door een goed uitziend, goed smakende tomaat die niet teleurstelt.”

Het ras Scarlet Star moet volgens Pieter vanwege de goede houdbaarheid handels- en verkooppartijen zeker aanspreken.
Fotocredit: Pieter Prins

Geen fluctuatie geoorloofd
Naast de genoemde rode nieuwkomers Scarlet Star F1 en Crimson Star F1 presenteert Sakata ook een nieuwe gele snoeptomaat. De naam Lemonstar F1 verraadt de kleur. “Er is relatief weinig geel in de markt”, observeert Pieter, “dus zie ik kansen met dit nieuwe ras dat een mooi uniform vruchtgewicht heeft, een hoge productie en bovenal ook een goede smaak. Met een brix van boven de 8.0 gedurende het hele jaar zorgt Lemonstar voor een ideale gele vrucht in de mixverpakking.

Daarbij draait écht niet alles om brix. Brix is belangrijk, al het gaat juist ook om een goede balans tussen een ‘zoetje’ en een ‘zuurtje’. De bruine snoeptomaat Chocostar F1 doet het ook erg goed in de mixverpakking. Een grote Belgische teler is zeer tevreden over smaak, vruchtgewicht en houdbaarheid.”

Om uitspraken over smaak te kunnen doen, laat Sakata de rassen proeven door meerdere testpanels, zowel in Nederland bij Wageningen University & Research als ook in Lille (ISA instituut). “Rassen moeten het hele jaar door goed scoren op smaak en mogen niet fluctueren waardoor smaak in het voor- en najaar bijvoorbeeld zou achterblijven. Dat kun je je niet veroorloven als je met een ras aan een positie aan het bouwen bent in het schap.”

Boven 12 gram is te grof
Pieter staat, naast zijn contacten met de verkoopkant van de keten, ook nauw in contact met telers. “Telers willen hoge producties, onder druk van hoe de markt zich ontwikkelt en wat de markt van hen vraagt. Daarop spelen wij dan ook in als veredelingsbedrijf, maar tegelijkertijd moeten wij de verleiding weerstaan te veel die kant van hoge producties in combinatie met te hoog vruchtgewicht en minder smaak op te gaan. De focus moet op smaak blijven liggen.” Daarvoor kijkt Pieter ook nadrukkelijk naar handelsbedrijven. “Zij kiezen welke rassen, welke soorten zij willen kopen en verkopen.”

Door de nadruk die er in de markt ligt op hoge producties zijn snoeptomaten met de jaren in vruchtgewicht geleidelijk aan gestegen van zo’n grofweg 10 gram naar soms zelfs 14, 15 of zelfs 16 gram ziet Pieter. “Opmerkelijkis dat uit recente testen bij smaakpanels de proevers lieten weten dat die grotere maten voor hen eigenlijk te groot waren. Sommigen vonden zelfs 12 gram al te grof, dus zetten wij nadrukkelijk in op het ontwikkelen van rassen tussen de 10 en 12 gram.”

Mixen
Om de consument te verleiden een tomaat te kopen en te eten, is smaak belangrijk om een herhalingsaankoop te bewerkstelligen, maar het is eerst het oog dat zorgt dat de consument een tomaat kiest. Mixverpakking vol kleurtjes helpen daarbij en zien er vrolijk uit. “In zo’n mixverpakking met diverse kleuren tomaten is het ras of de kleur tomaat met de minste houdbaarheid degene die het succes bepaalt. Wij letten daarom scherp op een uniforme houdbaarheid en zetten in ons uitgebreide assortiment snoeptomaten met allerlei kleuren in op goede smaak en goede houdbaarheid.”

Wat wel helpt om nieuwe rassen in de markt te zetten, is dat steeds meer telers steeds beter in control zijn, ziet Pieter. “En dus kiest de teler écht zelf voor de tomaat die het mogelijk maakt om tegen lage kosten een zo goed mogelijk product te telen. Als dan een nieuw ras t.o.v. de referentie in de markt én beter is qua plukprestatie en dus qua kosten én beter qua smaak, vorm en houdbaarheid, dan is de keuze voor de teler sneller gemaakt. Vervolgens zal ook de handel, die toch verder kijkt dan enkel kilo’s, makkelijker met een nieuw ras de markt op gaan. Kortom, laat het balletje, of de zaden en later de snoeptomaten, maar gaan rollen. Met deze nieuwe rassen zijn wij er klaar voor.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Pieter Vermeulen
Sakata
pieter.vermeulen@sakata.eu 
www.sakata.com