Roos van Vugt, NNZ

“Ook na COVID-19 gaat het virus zijn invloed hebben op de discussie rond plasticverpakkingen”

Tholen – Er is een breed aanbod van verpakkingsmaterialen beschikbaar voor AGF en steeds meer ligt de focus op duurzame verpakkingen. Nu het coronavirus zijn intrede heeft gedaan, is het echter de vraag of deze duurzame verpakkingen nog wel zo hoop op de agenda staan.

We legden de vraag voor aan Roos van Vugt, Salesmanager bij NNZ. Die gelijk een belangrijke nuance aanbracht in de vraag. Want wat is nu precies duurzaam? “Over duurzame verpakking wordt wel gesproken over wanneer zij minimaal voldoen aan de 3 R-en: Reuse, Reduce en Recycle. Ze kunnen dus van diverse materialen gemaakt worden zoals papier, karton, hout of kunststof. In dat geval staat de discussie over de duurzame verpakking nog altijd hoog op de agenda maar we zien wel dat de discussie over het gebruik over het gebruik van plastic verpakkingen door het coronavirus naar de achtergrond is geschoven,” vertelt Roos. Wat wij waarnemen is dat de prioriteiten van onze klanten overal ter wereld verschuiven. Daarbij is geen sprake van een verandering in het productenportfolio maar wel in vraag naar verpakkingen, die neemt toe.”

Emmertjes voor snacktomaten waarvan het plasticgebruik met 40% is gereduceerd

“Ondertussen werken we wel door aan de ontwikkeling van nieuwe, duurzame verpakkingen voor de AGF sector. Een voorbeeld hiervan is een project waar we een PET emmer, voor bv bessen en snack groente, ontwikkelen met 40% reductie van plastic. De vraag naar dergelijke innovaties is door het coronavirus momenteel minder groot, maar duurzaamheid staat hoog op onze agenda, we blijven hieraan werken.”

Hygiëne belangrijk thema straks
“Ik verwacht, als het coronavirus eenmaal achter de rug is, dat het virus zijn invloed gaat hebben op de discussie over verpakkingen die we nu kennen,” denkt Roos. “Zo wordt hygiëne en voedselveiligheid een belangrijker thema in dit debat. Ik verwacht dat het aantal producten dat los wordt aangeboden in de supermarkt afneemt en dat de producten die nu verpakt worden verpakt blijven. Het te gebruiken verpakkingsmateriaal zal in verband met hygiëne en voedselveiligheid een belangrijke rol gaan spelen. Tijdens de Fruit Logistica in Berlijn hebben we een nieuwe methode geïntroduceerd, Future Route, waarmee een klant invulling kan geven aan zijn verpakkingsstrategie. Deze methode biedt inzicht in milieu-impact, kosten, marktacceptatie en voedselverspilling van verschillende verpakkingsopties. Hiermee zorgen we ervoor dat we continu in gesprek zijn met telers, verpakkers, en retailers over duurzame verpakkingen. Verantwoord verpakken is immers noodzakelijk voor transport-, bescherming-, behoud- en vermarkten van AGF producten.”

Voor meer informatie:
Roos van Vugt
NNZ
Aarhusweg 1
9723 JJ Groningen
+31 (0)50 5207800
+31 (0)6 42121757
rvugt@nnz.nl
www.nnz.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven