Annemarie Verreyt is tomaatjes eten nog lang niet beu

Tholen - Sales en logistiek lopen als een rode draad door haar carrière. Daardoor kwam Annemie Verreyt al vaker in aanraking met de AGF-branche maar (pas) sinds mei 2019 kan ze zich AGF-ster noemen. Annemie werkt als Sales Manager bij Stoffels Tomaten. De functiebeschrijving Sales Manager voelde destijds al als een match, maar de smaak van Stoffels Tomaten haalden haar misschien nog wel sneller over de streep.


Annemie Verreyt, Sales Manager Stoffels Tomaten

“Ondanks dat ik al heel mijn leven een echte groenten- en fruitliefhebber ben, was ik enorm verbaasd over de smaak van Stoffels Tomaten. Ik dacht vroeger een onderscheid te kunnen proeven tussen een lekkere en een minder lekkere tomaat. Die ervaring kreeg een ommekeer door Stoffels Tomaatjes. Er zijn zoveel variëteiten die variëren van fijne, friszoete, kruidige smaak tot een pittige smaak met meer uitgesproken aciditeit. Onlangs vroeg een vriendin me nog of ik het eten van onze tomaatjes nog niet beu was. Binnen een halve seconde was mijn antwoord resoluut nee, nooit”, vertelt Annemie.

Sales als rode draad
Annemie werkte meer dan 30 jaar lang in de logistieke sector, sales was daarin de rode draad. “Bij een grote rederij waren mijn team en ik verantwoordelijk voor alle reefercargo die binnen kwam in de havens Antwerpen, Rotterdam en Zeebrugge. In deze functie was er contact met bedrijven die diepgevroren en temperatuur gecontroleerde transporten hadden waaronder import van bananen, appelen, druiven, ananas,...en ook diepgevroren groenten. 

Mijn laatste opdracht was om in Zuidoost Azië zaken te ontwikkelen in landen als India, Thailand, Vietnam, Japan, waarbij ik veelvuldig moest reizen. Bij toeval viel mijn oog op de vacature Sales Manager bij Stoffels Tomaten. De functiebeschrijving en Stoffels waarden voelden meteen goed aan. Dat er gevraagde ervaring in de AGF sector er nog niet was, hield me niet tegen hiervoor te gaan”, vertelt Annemie.

Al snel op een beurs
“Sales is sales maar de grootste uitdaging is om het AGF-landschap en Stoffels Tomaten op alle fronten te doorgronden. Ik leerde over de prijszetting, het prognotiseren van volume aan de teler en aan verkoopszijde, over onze missie en waarden, over de verschillende tomatensoorten en hun kenmerken, over onze verschillende lijnen: Toma’Dor, Toma’Rito, Toma’Chef, Toma’Box, … en hoe het op de markt zetten van onze Automato’s. Omdat ik graag leer, gaf dat me ook veel energie en smeet ik me op alle kennis die ik vergaren kon. Ik ben niet bang om de ‘loopgraven’ in te gaan. Drie dagen na mijn indiensttreding stond ik al op een beurs om de Automato’s te promoten.”

De thuisbasis van Stoffels Tomaten ligt in Rijkevorsel waar de kantoren en productie gelegen zijn. Annemie: “Als Sales vertegenwoordiger breidt onze werklocatie zich verder uit tot bij de locaties en landen waar onze klanten, prospecten en beurzen gelokaliseerd zijn. In het begin bestond mijn rol er ook in om Stoffels, een snel groeiend bedrijf, te ondersteunen met structuur. Nu wordt er van mij verwacht om samen met andere sales collega’s onze klantenportfolio te onderhouden en verder uit te breiden met nieuwe artikelen en prospecten.”

Assertiviteit
De AGF-branche is, net als logistiek, een sector waarin veel mannen werkzaam zijn. “Eerlijk gezegd maakt leeftijd en geslacht voor mij geen verschil. Ik werk even graag samen met mannen als met vrouwen en zeker ook met jonge mensen. Een goede mix in een groep waar iedereen zijn authenticiteit kan behouden, waar je kan bijleren van elkaar en waar het fijn samenwerken is, dat werkt motiverend. Meer moet dat toch niet zijn?”

Het samenwerken met mannen is altijd vlot verlopen. “Ik ga niet ontkennen dat dit niet zonder de nodige inspanningen ging en hier wel eens een nachtje slaap voor liet. Aan assertiviteit had ik geen gebrek maar respect moet je verdienen en zeker ook geven. Toen ik in de AGF wereld binnenstapte, kon ik niet ontkennen dat ik een leek was op vele vlakken en wederom respect moest verdienen. Ik zette mijn oren open en absorbeerde alle info die met me gedeeld werd door mijn mannelijke collega’s die heel wat ervaring hebben.”

No-nonsense 
In algemene zin ziet Annemie wel een verschil in aanpak tussen mannen en vrouwen. “Mannen gaan sneller een discussie aan, focussen zich op het resultaat en stemmen hun denken en handelingen daarop af. Vrouwen functioneren vaker als verbindende factor en bewandelen een zo’n efficiënt mogelijke route naar het resultaat.

Mannen zeggen vaker ja dan vrouwen of zeggen bijna nooit nee. Vrouwen durven wel eens twijfelen. Ga voor een ja en bedenk nadien hoe je het gaat aanpakken of oplossen. Ik moet toegeven dat ik voor dit kenmerk me toch vereenzelf met een man, mogelijk omdat werkomgevingen met slogans als ‘no problems, only solutions, me hierbij gevormd hebben.”

De dynamiek, de diversiteit van het product en de no-nonsense cultuur van de AGF-branche spreekt Annemie aan. “Het gaat er vaak informeler aan toe dan wat ik hiervoor gewend was en dat heeft zijn charmes.” Aan vrouwen die nog twijfelen aan een carrière in de AGF-sector heeft Annemie het volgende advies: “Ga ervoor en twijfel niet.  Mannen hebben al lang aangetoond ook graag samen te werken met vrouwen als omgekeerd. Zelfs in minder voor de hand liggende functies als bij havenarbeider, politieagent of automecanicien hebben we reeds bewezen dat we er aanvaard werden.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Stoffels Tomaten
www.stoffels-tomaten.be
sales@stoffels-tomaten.be. 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven