"Techniek van eigen bodem genoeg, nu alleen nog het niveau van de kassen opkrikken"

Turkse tuinbouwsector herontdekt zijn potentieel

Een paar jaar geleden werd de Turkse tuinbouwsector gezien als een markt met een groot potentieel, die zwaar getroffen werd door de Russische boycot en de daaropvolgende politieke crisis. Sinds de relatie met Rusland zich weer heeft gestabiliseerd, zijn de exportmogelijkheden weer hersteld. Daarnaast hebben zowel telers als leveranciers nieuwe exportmarkten gevonden.

"Onze nieuwe doelmarkten voor verse groenten en fruit zijn China, Maleisië en Singapore. Onze leveranciers in de glastuinbouw overtroffen Korea en China en bevinden zich op een vergelijkbaar niveau als Europa en groeiden in de markten van de Turkse republieken, Iran en Rusland", zegt Engin Er, de beursdirecteur van de Growtech.

De beurs wordt in december van dit jaar in Antalya georganiseerd en is nu volledig uitverkocht. "De sector groeit en de exportmogelijkheden groeien ook."



Tuinbouwgeschiedenis
Als je Turkije zegt, kun je zeggen: tuinbouw. In de wereldwijde sector staat Turkije op de vierde plaats in de wereld, na China, Zuid-Korea en Spanje. "Ik wil er graag aan toevoegen dat we met Spanje om de derde plaats strijden", zegt Er trots. In het afgelopen decennium is de gemiddelde kasomvang in het land verdubbeld en is het totale kasareaal verdubbeld tot 77.291 hectare.

Ook de Turkse leveranciers profiteren hiervan. Dankzij de groeiende sector en de exportmogelijkheden is ook de aanverwante tuinbouwtechnische sector een van de snelst groeiende sectoren in Turkije. "Waar moderne kassen twintig jaar geleden in ons land alleen door buitenlandse bedrijven werden gebouwd, kunnen nu bijna alle kassen, of het nu gaat om plastic of glas, voor 100 procent lokaal worden gebouwd en turn-key worden opgeleverd", zegt Er.

De meeste van deze leveranciers zullen deelnemen aan de komende Growtech in Antalya. De op export gerichte show wordt al negentien jaar georganiseerd in Antalya, de glastuinbouwhoofdstad van Turkije, en is verheugd dat het volgeboekt is. "Hoewel de beurs pas over minder dan een maand van start gaat, zijn de plaatsen voor exposanten al geruime tijd uitverkocht."



Klimaatverandering
De Turkse markt heeft echter nog steeds technologische investeringen nodig en de gemiddelde grootte van de kas is vandaag de dag 0,4 hectare. "In Turkije voldoet slechts 2 procent van de kassen, zo'n 75.000 hectare, aan de moderne normen voor kassen. De meeste van onze kassen moeten worden gemoderniseerd om ze aan te passen aan de strenge winterse omstandigheden", zegt Er, die gelooft dat de klimaatverandering de grootste uitdaging is voor telers van tegenwoordig. "Natuurrampen zoals tornado's, plotselinge overstromingen en hagel treffen de telers en, als gevolg van de plotselinge stijging van de voedselprijzen, ook de consumenten.

Bovendien vormen de wereldwijde economische crisis en de plotselinge schommelingen van de wisselkoersen, met name de dollar, uitdagingen in de sector. "Wij, net als de rest van de wereld, lijden onder de handelsoorlogen tussen de VS en China. Enerzijds verhogen dergelijke plotselinge schommelingen en stijgingen de kosten, anderzijds kunnen zij tot relatief positieve resultaten leiden, zoals een stijging van de inkomsten van de exporterende ondernemingen. Het komt er uiteindelijk op neer dat de balans daartussen gestabiliseerd moet worden."

Het overwinnen van de uitdagingen
Politiek en internationale zaken hebben de sector eerder dit decennium een moeilijke tijd bezorgd. In 2015 werd de sector hard getroffen door de Russische tomatenboycot. Na deze crisis is de wisselkoers op hol geslagen en is de lira gedaald. Sinds enkele jaren was er nauwelijks ruimte voor investeringen in de Turkse sector. De groentemarkt is het afgelopen jaar echter goed geweest voor de telers en het areaal neemt weer toe.

"Ondanks de grote nood in het begin hebben Turkije en Rusland deze crisis perfect onder controle, en de problemen zijn de laatste tijd afzonderlijk opgelost na ingrijpen van Erdogan en Poetin. Uiteindelijk delen Turkije en Rusland een verleden, vriendschap en commerciële relatie van vele jaren", aldus Er.

"Ja, sommige van onze voedingsproducten werden teruggestuurd en onderworpen aan bepaalde beperkingen, maar Turkije is erin geslaagd om markten te vinden. Rusland heeft misschien geen Turkse producten rechtstreeks van Turkije gekocht, maar onze levensmiddelen werden toch op de Russische markt geconsumeerd via andere landen die ze kochten."

Positieve dingen zijn ook begonnen vanuit de crisis. "Terwijl we onze vriendschap met Rusland in stand houden, hebben we als land ook nieuwe lessen geleerd en ons gericht op het variëren van onze marktdiversiteit voor de export. Onze nieuwe doelmarkten voor verse groenten en fruit zijn China, Maleisië en Singapore."

Nieuwe markten voor leveranciers: Afrika en Turkse republieken
De Russische boycot bood kansen voor de Turkse leveranciers. "Rusland heeft nieuwe investeringen gedaan in de glastuinbouw. Veel producenten, met name Serkonder (de Vereniging van Kassenbouw, Hardware- en Materiaalfabrikanten en Exporteurs, die bij Growtech aanwezig zullen zijn) hebben nieuwe klanten in internationale markten gevonden. Onze glastuinbouwers overtroffen Korea en China, concurreerden met Europa en kregen de voorkeur op de markten van Turkse republieken, Iran en Rusland."

De Turkse leveranciers beperken zich niet tot deze landen. "De glastuinbouw blijft groeien, zowel in de wereld als in Turkije. Een dergelijke groei vindt plaats op plaatsen nabij steden, voor logistieke doeleinden", bevestigt Er.

"De Europese markt is al ontwikkeld en zij bezitten bijna de helft van de wereldmarkt. Afrika en Turkse republieken, die veel dichter bij Turkije liggen, leren echter pas sinds kort meer over kassen. Turkije is gelegen op een zeer strategische locatie en heeft een grote kans gegrepen, zowel op het gebied van de kassen als in de groente- en fruitteelt. Overheidssteun speelt een belangrijke rol in zowel de teelt als in de glastuinbouw."

Er vertelt hoe men verwacht dat de marktomvang van Turkije binnen een termijn van vijf jaar tussen 2016 en 2021 met ongeveer € 122 miljoen per jaar zal groeien. "Verwacht wordt dat het grootste product op de markt glastuinbouw zal zijn, zowel groente- als sierteelt, en dat de groei in deze categorie zich ook in de toekomst zal doorzetten.



Growtech
In de laatste dagen van november zullen deze leveranciers en de telers elkaar weer ontmoeten op Antalya voor het Growtech evenement. "We bereiden ons voor om meer dan 90.000 internationale bezoekers uit meer dan 130 landen en meer dan 850 exposanten uit ongeveer 30 landen te verwelkomen. Vorig jaar ontvingen we 86.780 bezoekers uit 120 landen en meer dan 800 bedrijven en merken uit meer dan 30 landen", zegt Er. "Het exposanten- en bezoekersprofiel van Growtech is breed van opzet. Growtech brengt traditionele telers, die in hun (kas)teeltbedrijf verbouwen, en grote telers, die voor miljoenen euro's exporteren, onder één dak samen."


Bekijk hier het fotoverslag van vorig jaar.

"In feite", vervolgt hij, "zijn we een gigantische markt voor telers. Je kunt alles vinden over de sector, zoals producten, diensten, geavanceerde technologie en innovatie. Het grootste deel van ons bezoekersprofiel bestaat uit telers. Nieuw ontwikkelde producttypen worden voor het eerst bij Growtech gepresenteerd. Onze telers blijven op de hoogte van voeding en meststoffen, kassenbouw en landbouwmachines. We helpen onze bezoekers ook om hun producten en diensten rechtstreeks naar hun doelmarkten te promoten."

De Growtech vindt plaats van 27 tot 30 november 2019 in Antalya. Klik hier voor meer informatie over de Growtech

Klik hier om gratis in te schrijven voor een bezoek aan Growtech


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven