Tholen – Zoals verwacht was de tweede beursdag van de Fruit Attraction nog drukker bezocht dan de eerste. De vele internationale standhouders zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de bezoekers. Het druilerige weer deed niets af aan de sfeer en vanaf het moment dat de deuren geopend werden (9.30), stroomden de wandelgangen vol.
Hoewel het Spaanse aandeel in de beurs erg groot is, focussen niet alle bedrijven die deelnemen zich op de Spaanse markt. Naast Spanjaarden zijn er veel bezoekers uit de Zuid-Europese landen, maar ook bezoekers uit India en andere Aziatische landen zijn in Madrid ruim vertegenwoordigd. Ook vond gisteren de eerste vergadering van de Contactgroep Tafeldruiven plaats tijdens de beurs. De landen die deelnemen waren Spanje, Italië, Portugal en Frankrijk.
Het team van Santa Eulalia uit Murcia dat haar 25-jarig jubileum vierde. Tweede van rechts de Nederlander Thomas Bos
Spanje: Aandeel biologisch neemt elk jaar toe
De tweede beursdag was de dag met het grootste aantal evenementen zoals conferenties en persconferenties. Meer Spaanse exposanten zeggen dat ze volgend jaar niet in Berlijn zullen zijn, omdat ze al genoeg hebben aan de Fruit Attraction. Telers in Catalonië, Valencia en Murcia maakten zich de eerste dag zorgen over de zware storm Dana, maar deze heeft geen negatieve gevolgen gehad op de oogst. Het Spaanse fruit kon op veel belangstelling rekenen van bezoekers uit India en Singapore. Daarnaast investeren bedrijven veel in oplossingen om plastic te verminderen en het aanbod biologisch neemt ook elk jaar toe.
Nederland: Zowel Berlijn als Madrid belangrijk voor de sector
Ondanks dat de vergelijking tussen de Fruit Attraction en de Fruit Logistica in Berlijn veel wordt gemaakt, is men ervan overtuigd dat beide beurzen belangrijk zijn voor de sector. De tijdstippen van de beurzen hebben beide zijn voordelen, waardoor het voor bedrijven steeds interessanter wordt om deel te nemen aan zowel de Fruit Logistica als de Fruit Attraction. Hoewel dit niet voor iedereen mogelijk is, denken sommige bedrijven erover na om Madrid en Berlijn af te wisselen.
België: Minder plastic, meer karton
Naast het uitgebreide assortiment wintergroenten en hardfruit lag de focus dit jaar op het presenteren van nieuwe verpakkingen. De trend minder plastic, meer kartonnen zet alleen maar meer door en veel Belgische bedrijven zetten hier groots op in. Ook over de tweede beursdag waren de Belgen zeer tevreden. De standhouders hebben ’s ochtends amper tijd om op te starten. Wanneer de deuren om half 10 opengaan, stromen de bezoekers binnen en de stand is zo vol.
. Diederik Kalff, Daan van der Giessen en Joel Versteeg van SanLucar
Frankrijk: Veel nieuwe Franse exposanten
Volgens de Franse standhouders was de tweede dag van de Fruit Attraction super druk. Veel mensen bezoekers bezochten de Franse exposanten en er werden veel afspraken gemaakt. Het was veel drukker dan gisteren. Zowel de standhouders als de bezoekers zijn zeer tevreden over de beurs. De sfeer, de omvang en het tijdstip van de Fruit Attraction ervaren velen als zeer positief. Ook dit jaar waren er veel nieuwe Franse exposanten.
Italië: Veel vraag naar appelen en kiwi’s
Italiaanse exposanten zijn zeer tevreden over de voortgang van Fruit Attraction. Eén van hen zei dat hij niet zoveel verschillende internationale bezoekers verwachtte. "We hebben uitstekende contacten gehad met importeurs uit India, maar ook uit het Midden-Oosten als Saoedi-Arabië. Er was veel vraag naar appelen en kiwi’s.” Een machinebouwer heeft tijdens de beurs een contract gesloten met een bedrijf in Zuid-Soedan. Dit laat het internationale karakter van bezoekers goed zien.
China: Aandacht voor technologie
Ondanks dat de Chinese sector niet in groten getale vertegenwoordigd is in Madrid, waren de wel aanwezige exposanten zeer tevreden over de eerste twee dagen. De grote interesse in nieuwe technologie wordt zowel door de standhouders als door de bezoekers gedeeld.
Turkije: Plan om volgend jaar Turks paviljoen op te zetten
De Turken waren erg tevreden over de drukkere tweede dag. Er zijn plannen om volgend jaar een groots Turks Paviljoen op te zetten, vergelijkbaar met Fruit Logistica.
Het Freshplaza-team