Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Straks alleen nog karton in de aardbeienautomaten”

Tholen - Plastic reductie, het is een debat dat al langere tijd speelt. Vooral de supermarkten en consumenten vragen vaker om producten die niet verpakt zijn in plastic. Daarom heeft ook Nicolaï Fruit uit het Belgische Sint-Truiden besloten meer in te gaan inzetten op alternatieve verpakkingen, te beginnen met de lijnen voor zachtfruit.                                                                                                            Samen met LC Packaging werd aan het begin van de zomer een reeks van vier nieuwe verpakkingen ontwikkeld voor het zachtfruit. Een bijkomend voordeel is dat de bedrijven bijna buren zijn op het bedrijventerrein in Sint-Truiden. “LC Packaging is een van de grotere spelers in België als het gaat om het leveren van verpakkingsmateriaal aan de AGF-sector,” vertelt Hannah Nicolaï van Nicolaï Fruit. “Dat we zo dicht bij elkaar zitten, maakt het ook makkelijker in de communicatie, we kunnen altijd even binnenstappen als we iets nodig hebben of willen uitproberen. Daarnaast kunnen we heel snel de dummy’s zien als we op zoek zijn naar nieuwe verpakkingen voor onze producten.”


Links: Kelly Indeherberge en Hannah Nicolaï. 
Rechts: De nieuwe verpakking voor zachtfruit van Nicolaï Fruit

Zachtfruit
Dat men investeert in nieuwe kartonnen verpakkingen, heeft te maken met de gunstige markt voor zachtfruit. Hannah: “Binnen ons totaal assortiment van groenten en fruit is het zachtfruit een sterk seizoensgebonden segment en daarbinnen zijn de Belgische aardbeien natuurlijk een topproduct. In een kleine straal rondom ons bedrijf zitten een aantal kleine maar zeer beslagen telers en de kwaliteit van dat zachtfruit wordt meer en meer gewaardeerd door de consument in binnen- en buitenland.”

Kelly: “Zachtfruit vraagt om een verpakking met specifieke eigenschappen, dat goed bestand is tegen vocht en koude temperaturen en deze punnets in vlak karton geven het gewenste resultaat. In de toekomst verwachten we dan ook dat de plastic verpakkingen van aardbeien in de automaten langs de fietsroutes in Belgisch Limburg vervangen zullen worden door onze kartonnen verpakkingen.”

Kartonnen verpakkingen
Nicolaï Fruit levert zowel aan groothandelaren en retailers in binnen- en buitenland. Een groot deel van de export gaat naar Noordwest-Europa (Scandinavië, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië). Er wordt een begin gemaakt met het betreden van verre markten in Azië. “De uitbreiding van onze afzetmarkt is een van de redenen geweest om meer in te spelen op duurzame verpakkingen. Dit past in onze visie van duurzaamheid binnen het bedrijf.”

“De consument verzet zich steeds meer tegen het overbodige gebruik van plastic in de voedingsindustrie en het gebruik van karton biedt een snel en relatief prijsvriendelijk antwoord op deze vraag uit de markt,” vertelt Kelly Indeherberge van LC Packaging. “We hebben nu voor Nicolai Fruit punnets ontwikkeld van respectievelijk 125, 250 en 500 gram voor verschillende soorten zachtfruit alsmede ook de kartonnen opzetdozen voor het transport van de producten. En omdat het oog ook wat wil, zijn deze allemaal netjes gepersonaliseerd voor het huismerk van Nicolaï Fruit: Nicobel. We bieden niet alleen gepersonaliseerde dozen en punnets aan. We hebben ook een mooi assortiment aan neutrale verpakkingen, uit stock leverbaar.”

LC Packaging levert al langere tijd een aantal verpakkingen aan Nicolai Fruit voor het hardfruit. Het hardfruit segment heeft het momenteel, zowel in België als Nederland, niet makkelijk.

Hannah: “Ook voor deze producten zullen we nieuwe potentiële afzetmarkten en alternatieve verpakkingen moeten zoeken. We hopen in deze landen contacten te leggen door beurzen te bezoeken en via gerichte prospectie. Dat is zeker niet vanzelfsprekend maar we voelen ons moreel verplicht om mee te zoeken naar oplossingen voor onze telers.”

Naast de export van aardbeien, appels en peren zijn andere, typische Belgische producten als asperges, witloof en spruiten de voornaamste exportartikelen van het bedrijf. Hannah: “Het zijn vooral producten die men ziet als typisch Belgisch die we willen leveren aan het buitenland. De nieuwe verpakkingen dragen bij aan het promoten van deze streekproducten en ons merk Nicobel garandeert daarin topkwaliteit en transparantie in herkomst.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 33e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

Voor meer informatie:
Nicolaï Fruit
www.nicolaifruit.be 

Hannah Nicolaï
hannah@nicolaifruit.be 

LG Packaging
www.lcpackaging.nl 

Kelly Indeherberge
kindeherberge@lcpackaging.be