Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willem Kea, Greenfresh:

“Kruiden steeds vaker alternatief voor de zoutpot”

Tholen - Vanuit zijn sierteeltachtergrond kende hij al veel Oost-Afrikaanse telers, maar alweer zo’n vijftien jaar heeft Willem Kea van Greenfresh het met die telers bijna niet meer over bloemen maar vooral over kruiden. Daarvan zijn er nog zoveel onbekende soorten dat er nog heel wat te ontdekken valt. Ook voor de consument en dat merken ze bij het bedrijf dat in Rijnsburg is gevestigd dan ook goed. De kruidenmarkt zit in de lift en dus nemen de volumes uit zowel Afrika als ook van dichter bij huis toe.

“Wij weten vaak nog eerder dan de klant zelf wat ze nodig hebben”, vertelt Willem met een lach. Dat moet ook wel, want kruiden zijn vaak zeer bederfelijk en dus is het zaak de lijnen kort te houden. Dat doet Greenfresh door klanten rechtstreeks vanaf de bron, de teler, te bedienen. Niet altijd het goedkoopste, aldus Willem, maar wel het beste voor verse kruiden. “Per dag komen er bij ons zo’n drie tot vier zendingen uit diverse aanvoerlanden binnen, waardoor onze klanten zich door de band genomen altijd met een ‘top product’ en een zo breed en diep mogelijk assortiment kunnen onderscheiden in de markt. Daarvan zien zij ook het rendement. Wij houden ondertussen de voorraad continu in de gaten en bouwen daarmee zoveel data op dat we inmiddels de markt goed kunnen voorspellen.”

Bovendien teelt Greenfresh ook op contract voor klanten die daarom vragen. “Daarmee zijn zij nog zekerder van levering en kunnen wij de telers met wie wij al vijftien jaar werken ook een mooi jaarrond teeltprogramma aanbieden.”


Basilicum in Keniaanse kas

Begin juni liepen de volumes nog een beetje achter. Dat kwam door het relatief koude weer, waardoor nog niet alles zo goed op gang was als vorig jaar. Kruiden houden toch van warmte, maar desondanks had Greenfresh meer dan genoeg aanvoer. Dat komt door de productiespreiding. “Om jaarrond kruiden te kunnen leveren, moet je op plekken telen waar het klimaat jaarrond productie toelaat. Dat is het geval in Oost-Afrika, waar wij met een tiental grote telers goede contacten onderhouden. Het zijn professionele telers met alle benodigde certificeringen. Waar nodig kijken wij mee bij de teelt en geven wij advies, maar het is vooral dat wij voor die telers hun ogen en oren in Europa zijn. Die samenwerking verloopt uitstekend.”

Dichterbij niet per se duurzamer
Het is volgens Willem vooral zaak jaarrond een goede partner voor de telers te zijn. Niet alleen in Afrika, maar ook in Europa. “Als het kan, kijken wij naar de teelt van verse kruiden in Nederland, België, Duitsland, Noord-Frankrijk en Zuid-Europa. Toch kan ik ’s winters wel op mijn kop gaan staan, maar dan is het niet mogelijk om voor het volledige kruidenpallet een constante kwaliteit en volume aan te bieden. Bovendien is dichterbij niet per definitie duurzamer. Zo is er veel aanvoer vanuit Spanje, maar dan zie je ook dat wanneer je drie kilo binnenhaalt, je daar 12-15 procent snijafval bij hebt omdat die kruiden vaak langer zijn of veel steel bevatten. Dat is zonde en dat maakt het rekensommetje ook anders zowel qua kostprijs, kwaliteit alsook duurzaamheid. Voor onze klanten geldt bovendien dat zij vooral goede kruiden willen. Er is een deel dat het liefst lokale kruiden wil, maar zo’n tachtig procent geeft niet echt om de herkomst en wil vooral de hoogste kwaliteit. Met onze snelle logistiek en goede service zorgen wij daarvoor. Van over de hele wereld kunnen wij rechtstreeks van de bron leveren.”


High care inpakruimte voor verse kruiden

Feedback oogsten
De laatste jaren focust Greenfresh zich in toenemende mate op de specialere soorten kruiden. “Deze zomer hebben we in ons assortiment bijvoorbeeld zo’n veertig tot vijftig speciale soorten. Dan moet je niet denken aan veertig soorten mint, maar juist veel variatie met bijvoorbeeld colakruid, stevia, eetbare bloemen en citroenverbena.”

Veel van die nieuwere soorten worden door Greenfresh zelf getest en vervolgens actief weggezet bij klanten. Daarna is het zaak om feedback te oogsten. “Dat is hartstikke leuk en je hebt altijd weer wat nieuws te vertellen. Juist die nieuwigheden vinden mensen leuk, al moet uiteindelijk de klant of de consument zelf kijken waarvoor hij of zij de kruiden wil gebruiken. Ik ben namelijk geen kok”, haast Willem zich te zeggen.

Wat het aanbieden van nieuwe soorten tot een uitdaging maakt, is houdbaarheid. Die is bij sommige soorten dusdanig kort dat het soms een enorme uitdaging is om een nieuwe soort überhaupt goed bij de klant te krijgen. Als voorbeeld noemt Willem de citroenverbena. “Dat is een fantastisch kruid met een heerlijk citroenaroma. Jammer genoeg kan het kruid alleen slecht tegen licht, kou en warmte waardoor transport lastig is. Door de lijnen kort te houden, lukt het ons echter toch om het product ’s winters vanuit Oost-Afrika en ’s zomers van dichterbij aan te bieden. En niet gedroogd zoals wel gebeurt. Dat doen wij namelijk niet. Wij gaan volledig voor vers.”

Organische groei in de markt
Die verse kruiden, en niet alleen de basiskruiden, zijn tegenwoordig steeds makkelijker verkrijgbaar. Ook bij retailers. Greenfresh beleverd die (nog) niet. “Retail is tot op heden nog buiten ons bereik geweest, maar voor de toekomst voorzie ik dat daar verandering in komt.” Verse tuinkruiden van Greenfresh, onder Greenfreshlabel maar ook steeds vaker onder privatelabel, gaan veel naar de horeca, detailisten, groothandels, exporteurs, wederverpakkers en zelfs booreilanden mag Greenfresh tot hun klantenkring rekenen. “Mensen weten steeds beter hoe ze kruiden moeten gebruiken. Er zit duidelijk organische groei in de markt.” Recent ook in Scandinavië en het voormalig Oostblok. “Daar zie je, overigens net als voor veel andere AGF-producten die er ontdekt worden, de vraag flink aantrekken. Ook daar worden kruiden steeds vaker gebruikt als gezond alternatief voor de zoutpot.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 33e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl


Voor meer informatie:
Greenfresh
www.greenfresh.nl

Willem Kea
willemkea@greenfresh.nl