Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Max Verheijen, versgroothandel Délidis

"België is een echt tomatenland, bijna iedere bestelling bevat tomaten"

Tholen - Versgroothandel Délidis is een onderneming van Groep Peeters-Govers uit de Antwerpse Kempen. Het familiebedrijf is al drie generaties lang actief sinds 1947. In dat jaar brachten grootouders Jos Peeters en Marie Govers met hun bakfiets voor het eerst zelfgeteelde tomaten aan de man.

Het duurde niet lang voor ze hun eerste winkeltje openden. Deze zaak groeide uit tot een groep met meerdere supermarkten, een eigen vlees- en productiebedrijf en een groothandel in verse groenten, fruit en vleeswaren. Na een aantal overnames werden de groothandelsactiviteiten van Groep Peeters-Govers in 2012 gebundeld onder de nieuwe naam Délidis.

Tot de uitgebreide klantenportefeuille behoren zowel diverse horecazaken als grootkeukens en retailers. Eén van de dingen die Délidis uniek maken, is dat de groothandel niet alleen gespecialiseerd is in verse groenten en fruit, maar dat ze eenzelfde specialisatie ook aan de dag legt in vers vlees en vleeswaren.

In 2016 heeft het familiebedrijf een volledig nieuwe verscentrale neergezet in Gierle. Aan de ene kant van de centrale wordt het AGF ultrakort opgeslagen en verwerkt en aan de andere kant bevindt zich een professionele slagerij. Délidis investeerde volop in duurzaamheid met o.a. zonnepanelen, ledverlichting en efficiënt energiebeheer. Met behulp van vingerafdrukscans worden de bewegingen van medewerkers aangestuurd zodat alle regels met betrekking tot voedselveiligheid nauwlettend worden opgevolgd.

Logistiek combineren
“Alle producten uit ons assortiment worden op dezelfde locatie in Gierle verwerkt, verpakt en verhandeld. De afdelingen zijn strikt gescheiden, maar de distributie van beide productgroepen gebeurt wel samen. Doordat we de logistiek kunnen combineren, kan de klant met slechts één bestelling AGF en vlees laten leveren. We hebben bewust gekozen om geen vis in ons assortiment op te nemen, omdat we daar onvoldoende kennis van hebben. Het is voor ons erg belangrijk om onze producten door en door te kennen, omdat we zo de beste kwaliteit kunnen garanderen en onze klanten kunnen adviseren”, aldus Max, Commercieel Directeur bij Délidis.

Naast het aanbod AGF en vlees heeft de horecagroothandel ook verse kruiden, noten en een groot gamma gesneden groenten in het aanbod. “Voor gesneden groenten werken we samen met een Nederlandse versnijderij die dagvers de bestelde producten aanlevert. We werken niet met voorraad zodat we een maximale houdbaarheidsdatum kunnen garanderen.”

Investeren in technologie
Naast sterrenrestaurants en broodjeszaken belevert Délidis ook speciaalzaken, bakkerijen, cateringbedrijven, grootkeukens en buurtsupers die bewust kiezen voor de kwaliteit van bepaalde producten. “Onze klantenkring strekt zich uit tot Gent, Brussel en heel Limburg. Momenteel kijken we nog niet naar Nederland, omdat we in België nog genoeg groeimogelijkheden zien. We werken momenteel met 24 bestelwagens en 16 vrachtwagens, maar het wagenpark wordt nog steeds uitgebreid. Daarnaast werken we met een modern leveringssysteem waarbij we de volledige track & trace in kaart hebben.

Délidis investeert momenteel volop in technologie en digitalisering. Aan de verkoopkant staat een nieuw E-commerce platform in de steigers. Deze nieuwe tool moet het mogelijk maken om met je mobiele telefoon snel en overal een bestelling te plaatsen met behulp van foto’s en uitgebreide informatie over de producten. Voor de horecasector is informatie erg belangrijk, omdat zij graag de klanten aan tafel graag wat extra’s over de producten vertellen. Dit is een hele uitdaging, omdat we meer dan 5.000 producten in ons assortiment hebben”, vervolgt Verheijen.

Terug naar de basis
Gezonde en biologische voeding zijn erg populair merkt de horecagroothandel, maar ook het gebruik van verse kruiden en specerijen ziet Délidis enorm toenemen. “Tegenwoordig wordt er ook veel gekeken naar welke ‘superfoods’ er eigenlijk al in ons dagelijks eten zitten zonder dat we naar goji bessen en dergelijke producten moeten grijpen. Terug naar de basis is een trend die we de laatste tijd meer zien”, zegt Max. “We zien de vraag naar convenienceproducten groeien en daarnaast wordt maatwerk ook steeds belangrijker in de horecasector sinds het witte kassasysteem in België is ingevoerd. Hier willen we optimaal op inspelen met ons Vers op Maat. Onze verkopers zijn versadviseurs die zelf een horeca achtergrond hebben. Dankzij deze ervaring in de sector kunnen ze op een professionele manier met de klant samenwerken.” 

België tomatenland
Délidis koopt een groot deel van haar producten in op de veiling, maar een gedeelte wordt ook rechtstreeks ingekocht bij de teler. “Voor bepaalde producten is het belangrijk dat er een strenge controle op zit, zoals bij aardbeien. Voor tomaten werken we echter zowel samen met de telers als met de veiling. België is een echt tomatenland. We merken dat tomaten echt de nummer één groente is die wij verkopen. Bijna iedere bestelling bevat tomaten. In de regio Genk bijvoorbeeld wonen veel mensen met Italiaanse roots, dus het is erg belangrijk om een mooie ‘pomodori’ te kunnen leveren. Tevens proberen we zoveel mogelijk lokale producten te kopen, zodat onze klanten aan tafel kunnen vertellen dat ze iets hebben gemaakt van het product dat is geteeld bij het bedrijf om de hoek”, zegt Max.

“Dispatch gaat voor de toekomst nog een grote uitdaging worden voor ons. De klant kan online tot 12 uur ’s nachts zijn bestelling doorgeven, maar om 4 uur vertrekt de eerste vrachtwagen alweer. We hebben dus maar vier uur de tijd om alle orders te picken en klaar te krijgen. Omdat ook het vlees op maat van de klant gesneden wordt, werkt een groot deel van onze mensen ’s nachts. Het wordt steeds moeilijker om de juiste mensen te vinden met de juiste productkennis. Toch is dat ons tot nu toe altijd gelukt, omdat we ondanks de groei die we doormaken altijd een familiebedrijf zullen blijven. Onze interne lijnen zijn kort en dat willen we zo behouden. We willen zo dicht mogelijk bij zowel onze klanten als bij onze eigen werknemers staan”, besluit Max. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.  

Voor meer informatie:
Délidis
www.delidis.be 

Max Verheijen
Max.verheijen@delidis.be