"We weten nu echt waar de meeste impact zit"

Koppert Cress berekent de volledige footprint

Koppert Cress uit Monster heeft de footprint van het volledige bedrijf laten berekenen door Greenhouse Marketeers. Een flinke uitdaging, zo laten Tara Vester en Stijn Baan namens de cressenspecialist weten. En hoewel duurzaamheid al langer een speerpunt binnen de organisatie was, leverde de footprint verrassende resultaten op.

Als er gesproken wordt over duurzaamheid in de land- en tuinbouw, dan komt al snel de naam van Koppert Cress bovendrijven. Het Westlandse bedrijf is gespecialiseerd in cressen: micro-groenten met een unieke smaakbeleving. In 2002 werd het bedrijf overgenomen door Rob Baan. Hij gooide het roer radicaal om. Duurzaamheid en marketing werden de speerpunten. En met succes. Het bedrijf groeide in razendsnel tempo uit tot een internationaal gerenommeerde partner voor chefs, cateraars, hotels en restaurants verspreid over de hele wereld.

Koppert Cress is constant op zoek naar verbetering, zowel in het productaanbod als op het gebied van duurzaamheid. Om die laatste pijler nog meer te kunnen optimaliseren, vroeg Koppert Cress aan Greenhouse Marketeers om de footprint van het volledige bedrijf te berekenen. De uitkomsten van die berekeningen waren verrassend, aldus Greenhouse Marketeers.

Voorbeeld in de land- en tuinbouw
Tara Vester en Stijn Baan, twee van de inmiddels meer dan 200 Koppert Cress medewerkers, zitten ontspannen aan de lange vergadertafel. De volledige wand achter hen wordt in beslag genomen door een overzicht van de zeventien Sustainable Development Goals. Alles ademt hier duurzaamheid. “Koppert Cress wil een voorbeeld zijn voor andere bedrijven in de land- en tuinbouw”, licht Stijn toe. “Iedereen is altijd welkom om hier te komen kijken. En dat gebeurt ook. We hebben regelmatig rondleidingen, dan komen sectorgenoten een kijkje nemen, bijvoorbeeld in onze duurzame kas. Hoewel onze kas qua oppervlakte misschien niet eens zo indrukwekkend is, proberen we wel de meest vernieuwende technologieën op het gebied van duurzaamheid toe te passen. We experimenteren altijd samen met onze partners en leveranciers. Daar moet je de ruimte voor bieden en samen risico’s in nemen.”

Als voorloper wil je natuurlijk blijven innoveren. Wat volgt er dan na een duurzame kas? “We overwogen om onze vrachtwagens volledig op (groene) stroom te laten rijden,” vertelt Tara. “Maar toen realiseerden we ons dat we eigenlijk helemaal niet wisten wat voor impact die omschakeling zou hebben. Is dat wel de beste manier voor Koppert Cress om nog duurzamer te zijn? Of kunnen we onze pijlen beter ergens anders op richten? Op dat moment zijn we aan de slag gegaan met het maken van onze footprintberekening in samenwerking met Greenhouse Marketeers. Dat was een flinke uitdaging, want we hadden nog geen centrale plek in het bedrijf waar alle data die nodig is voor de berekening voorhanden was.”

Transport of verpakking?
Tara zette haar tanden in het project en startte met het verzamelen van data, waarmee Greenhouse Marketeers de footprint in kaart bracht. Doordat ze data door het hele bedrijf moest verzamelen, zorgde dit er ook gelijk voor dat duurzaamheid intern nóg meer ging leven. “Opeens werden we gedwongen kritisch naar al onze producten en processen te kijken. En daar kwamen verrassende uitkomsten uit. Zo weten we nu dat onze verpakkingen een veel grotere impact hebben dan andere onderdelen van het bedrijf. En dus gaan we dáár eerst mee aan de slag.” Koppert Cress deed al eerder testen met composteerbare verpakkingen, maar het bleek al snel dat dit niet veel duurzamer is dan plastic. “Hierdoor beseften we ons dat de meest duurzame keuze niet altijd voor de hand ligt, en dat als we écht verandering teweeg willen brengen, we op een andere manier moeten leren rekenen.”

In je eentje verduurzamen, dat gaat niet. Koppert Cress is afhankelijk van anderen in de keten. “Wij willen echt samen met de andere bedrijven in de keten stappen maken. Natuurlijk kun je niet verwachten dat al onze leveranciers van de ene op de andere dag 100% duurzaam zijn. Maar je wilt wel samenwerken met partijen die echt, net als wij, stappen willen maken en serieus bezig zijn.”

Planten eten
Dat duurzaamheid in het DNA van Koppert Cress zit, spreekt niet alleen uit de manier waarop het bedrijf en de processen zijn ingericht. Het gaat er niet alleen om hóe je je producten maakt, het gaat er ook om wat je maakt. En daar heeft Koppert Cress een bijzondere missie: “Wij willen laten zien hoe gaaf het is om planten te eten.” Gezonde voeding staat voorop bij Koppert Cress. Het bedrijfsrestaurant, waar dagelijks aan alle medewerkers een gezonde lunch wordt geserveerd op basis van ten minste tachtig procent groente, is daar het sprekende voorbeeld van. Want: als je veiligheidsschoenen koopt voor je medewerkers om hun voeten te beschermen, mag je toch ook gezond eten verzorgen om zo de ingewanden te beschermen?

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven