Handelsreis naar Mexico:

Hightech in Mexico zet door

Afgelopen week vond de glastuinbouwbeurs Agroalimentaria plaats in Mexico. Jungle Talks organiseerde in samenwerking met Rabobank Westland rondom die beurs een handelsreis naar Mexico. Van 10 tot 16 november bezocht een groep Nederlandse bedrijven vooraanstaande producenten in Mexico. Ze netwerkten beurs in Irapuato en bespraken tijdens persoonlijke gesprekken met lokale ondernemers de nieuwste trends, kansen en ontwikkelingen in de tuinbouw in de regio.

Bekijk hier onze fotoreportage van de beurs.

Ton Versteeg van BOM Group signaleerde dat de kwaliteit en opbrengst van het gewas in foliekassen hoger en beter was dan verwacht. Productiecijfers liggen voor zowel tomaat als paprika gelijk aan die in Nederland en soms zelfs hoger. Verder is het duidelijk dat telers ook in Mexico kampen met een tekort aan arbeidskrachten en dat daarvoor oplossingen gezocht dienen te worden. ‘Als ik zie waar Mexico nu staat in de de teelt van kasgroenten, dan denk ik dat dit zeker ook in de sierteelt mogelijk moet zijn. Voorlopig wordt Mexico op dat gebied echter nog bestempeld als de ‘sleeping giant.’

Niet altijd zelf het wiel uitvinden
Wouter van den Bosch van Kwekerij van den Bosch waardeerde de (bijna) volledige openheid van de bezochte bedrijven tijdens de missie. ‘Een aantal van de grootste hightech tuinbouwbedrijven ter wereld is gevestigd in Mexico. Door de diversiteit aan bedrijven is een goed beeld ontstaan van de uitdagingen, strategie en operationele aanpak. Soms is dit een spiegel geweest voor ons bedrijf in Nederland, maar het geeft vooral een perspectief op de kansen in het buitenland.’

Vanuit Mprise Agriware nam Isabelle Poesse deel aan de missie en zij was niet alleen te spreken over het bezoekprogramma, maar ook over de deelnemers zelf. ‘Het is fantastisch om met een groepje professionals op stap te zijn. Door de jarenlange ervaring in de sector kunnen we elkaar helpen met informatie en tips & tricks zonder dat je altijd zelf het wiel moet uitvinden in een nieuw land en met een nieuwe doelgroep.’

Nederlandse bedrijven staan in Mexico goed op de kaart
Ronaldt Thoen van Bosman van Zaal bezocht Mexico twintig jaar geleden voor het eerst. ‘De ‘hightech’ bedrijven, die we nu bezochten,  hebben overeenkomsten voor wat betreft toegepaste techniek en bedrijfsstructuur, scheiding tussen investeerders en management. De verschillen zitten vooral in de wijze waarop het management de bedrijven organiseert. Daar zitten inspirerende voorbeelden tussen.’

Account manager Ruurd Filius van medeorganisator Rabobank was verrast hoe open en hartelijk de groep ontvangen werd bij de grote spelers in de hightech tuinbouw in Mexico. ‘Prachtig om te zien dat in de kassen overal producten van Nederlandse bedrijven staan. We staan hier als BV Nederland erg goed op de kaart en mooi dat we zo een grote bijdrage leveren aan de productie van onder meer tomaat en paprika voor Midden en Noord Amerika. Er liggen hier nog veel kansen voor de deelnemende bedrijven in de nabije toekomst.’

Ondanks politieke onzekerheid in zowel Mexico zelf als in haar belangrijkste afzetmarkt, de Verenigde Staten, floreert de Mexicaanse groenteteelt als nooit tevoren, constateerden de deelnemers aan de handelsreis.

Voor meer informatie:

Ed Smit
ed@jungletalks.com 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

x

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven