RPZ Rheinische Pilz - Zentrale GmbH

Duitse champignonteler maakt vleesvrije burger Champidelle

De Deckers groep is actief binnen de champignonteelt en de handel. De bedrijfsgroep bestaat uit vader Hans Deckers en zijn zoons Marco en Patrick. Alle drie hebben hun eigen champignonteeltbedrijven: Marco, de oudste zoon, teelt sinds 2004 witte champignons en teelt per week momenteel 170 ton. Patrick Deckers teelt sinds vijf jaar paddenstoelen en sinds 2 jaar focust hij zich helemaal op bruine bio-champignons. De wekelijkse teelt ligt op 10 ton.

Oprichter Hans Deckers is al bijna 45 jaar in de champignonteelt actief. Hij is destijds klein begonnen, vertelt Karl-Josef Hortmann, de directeur van twee afzetbedrijven, die de totale afzet regelt van Deckers. „Tegenwoordig heeft Hans Decker een wekelijkse teelt van rond de ton bruine champignons. Bovendien is hij betrokken bij een teeltbedrijf met 32-35 ton per week. In 2014 hebben de heren Deckers in Bürstadt een gezamenlijk champignonteeltbedrijf opgericht. Daar wordt wekelijks rond de 120 ton bruine en witte champignons geoogst."

Hortmann: „Het gaat bij onze producten om lokale producten en niet om producten uit Noord-Duitsland of het buitenland." Vanuit Geldern en Bürstadt geschiedt de verpakking, verhandeling en afzet aan de klanten. De wekelijkse afzet bedraagt gemiddeld 400 ton versproducten.

Het hele jaar door verse, lokale producten
Het hoofdseizoen voor paddenstoelen is de kerstperiode, aldus de deskundige: „Rond de feestdagen leveren we zo'n 600 ton per week." Rond deze tijd worden paddenstoelen uit lokale teelt, maar ook uit het buitenland, uit Polen en Nederland, bijgekocht. De populariteit van paddenstoelen in de wintermaanden hangt samen met de geringe beschikbaarheid van andere lokale, verse groentensoorten. „Onze paddenstoelen zijn het hele jaar door vers verkrijgbaar. Ze groeien 365 dagen per jaar en worden ook 365 dagen per jaar geoogst en afgezet." De seizoensschommelingen zijn buiten de kerstperiode echter niet bijzonder extreem.

Lokale teelt, lokale producten
Lokaliteit evenals teelt en handel uit één hand is voor de handel zeer aantrekkelijk. „Onze klanten willen voor dit segment niet graag vijf verschillende leveranciers maar één leverancier voor alles – daarom handelen we ook in de exotische paddenstoelen zoals shiitakes, oesterzwammen en kruisdisteloesterzwammen." Deze completeren het aanbod. „We hechten er waarde aan dat er lokale, verse paddenstoelen op de markt komen. Wat vandaag geoogst wordt, wordt uiterlijk de volgende ochtend verpakt en afgezet en ligt al de volgende dag in de schappen van onze klanten." De bedrijfsgroep belevert met haar producten alle bekende retailers en discounters van Duitsland.

Deze focus op lokaliteit weerspiegelt zich ook in de toekomst van het bedrijf: „Toekomstig zullen we echter via een ander bedrijf, waaraan ook de heren Deckers deelnemen, eigen exotische paddenstoelen telen en afzetten. Dat zullen hoofdzakelijk oesterzwammen en shiitakes zijn en op een later moment ook kruisdisteloesterzwammen." De groep verkoopt verder ook gedroogde paddenstoelen, oftewel cantharellen en eekhoorntjesbrood. Hierbij gaat het echter om pure handelswaar.

Familiebedrijf
„We hechten er grote waarde aan dat de bedrijfsgroep een familiebedrijf is en geen concern in de klassieke zin", zegt Karl-Josef. „We leveren en telen naar wens van de klanten. Ook door de snelle aanpassing aan de klantenwensen kon de Deckers-groep in de afgelopen decennia groeien. „De soort verpakking is individueel naar wens van de klant geregeld. Bij de verpakkingsgroottes is een trend te zien richting kleinere verpakkingen tot 350 gram of minder in plaats van de traditionele schaaltjes met 500-600 gram."

Hans Deckers met zijn zoons Marco en Patrick.

Over het algemeen is er bij de champignons een groei te zien. Karl-Josef vertelt dat de consumptie per hoofd van de bevolking over het algemeen zal stijgen. De stijging van de vraag bij conventionele producten is daarbij aanzienlijk duidelijker dan bij bio-producten. „Bij de paddenstoelen is er in Duitsland sprake van een zelfverzorgingsgraad van circa 60%. Wij gaan uit van een potentieel van 80%. Er is dus nog veel ruimte voor groei. Een bepaald percentage zal door de retail vermoedelijk ook in de toekomst wel uit het buitenland gedekt worden aangezien de prijzen van de buitenlandse producten meestal lager zijn."

De relevantie van convenience-producten is duidelijk voor het bedrijf. Naast gesneden champignons test men verschillende verwerkte versproducten, zoals de Champidelle – een vleesvrije burger, gemaakt van champignons. „Nu moeten we afwachten hoe het product door de klanten wordt ontvangen." Uiteindelijk is het belangrijkste doel voor het bedrijf de klanttevredenheid: „Dat is ook ons motto: we zijn pas tevreden als onze klanten tevreden zijn."

Voor verdere informatie:
Karl-Josef Hortmann
RPZ Rheinische Pilz - Zentrale GmbH
Milchweg 66
47608 Geldern
Tel: +49 2831974320
E-mail: KJ.Hortmann@rhpz.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven