databescherming, onlinehandel en bedekte teelt onder de spotlights

Fotoreportage Deutscher Obst und Gemüse Kongress

Tholen - De huidige en toekomstige AGF-handel staat voor vele uitdagingen. Dit was de voornaamste conclusie na de voorbije editie van het Deutscher Obst und Gemüse Kongress (DOGK) in Düsseldorf, dat afgelopen vrijdag plaatsvond. Een interessante reeks aan sprekers presenteerde de heikele thema's en ontwikkelingen binnen de actuele branche. Onder meer de nieuwe regelgeving op het gebied van databescherming, de groeiende vraag naar ready-2-eat-producten evenals de lopende en aanstaande uitdagingen binnen de online-handel kwamen aan bod.

Klik hier voor de fotoreportage

Het recept van het DOGK was evenals in voorgaande edities een interessante mix van sprekers uit zowel de theorie als de praktijk. Volker Brokelmann - senior analist van de HSH Nordbank - presenteerde de resultaten van een branchestudie op het gebied van E-commerce en de mogelijkheden ervan voor de AGF-handel. Hij kwam tot het opvallende inzicht dat de onlinehandel weliswaar in staat is verswaren te leveren, maar dat de Duitse consument op dit punt nog zeer terughoudend is. Liever geeft men de voorkeur aan 'offline'-inkopen waarbij het product in de supermarkt (point-of-sale) kan worden bekeken en gevoeld dan de producten direct aan de deur geleverd te krijgen. De ruime meerderheid van de Duitsers koopt de versproducten dan ook nog altijd het liefst in de winkel in combinatie met de rest van de wekelijkse boodschappen. Aan de andere kant zijn de eerste successen op het gebied van de onlinehandel reeds een feit, zo vertel Frederic Knaudt - medeoprichter van het oorspronkelijk Nederlandse Picnic GmbH. De voordelen van de onlinehandel zijn volgens hem dan ook legio, ook wat betreft de AGF-handel.

Digitalisering van de supply chain
Karin Wunderlich liet zich in haar presentatie uit over het inkoopgedrag van de toekomst en kwam tot interessante inzichten voor de AGF-handel. De huidige consument kenmerkt zich door een hoge volatiliteit en verandert van dag tot dag. Aan de andere kant ontkomt geen enkele handelaar aan het directe contact met de klant, ook niet in de toekomst. Desondanks is de digitalisering van de supply chain niet te vermijden en moeten ook AGF-handelaren hierop inspelen. Op grond hiervan is het aan te bevelen te investeren in de zichtbaarheid van de onderneming op internet en deze zo mogelijk te vergroten.

Klik hier voor de fotoreportage


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven