Samen met zijn broer Ferry runt Ad het bedrijf Pudu Peppers, een onderneming die zich wil onderscheiden door smaakvolle producten en een duurzame manier van telen en ondernemen. “De uitdaging is om dit ook aan de consument te vertellen”, legt de teler uit. “Be good and tell it, wordt vaak gezegd, maar aan dat laatste heeft het in de tuinbouw te lang ontbroken. Love my Salad kan hier één van de instrumenten voor zijn en maakt handig gebruik van sociale media. Via de retail is het vaak moeilijk je verhaal te doen: met Love my Salad hebben we die schakel niet nodig.”
Kansen
De eerste stap voor Pudu Peppers is het aanmaken van een telersprofiel geweest. Via een korte presentatie met foto’s en video laat het bedrijf de consument zien dat de paprika’s van een echt familiebedrijf afkomstig zijn. “Maar daarnaast hopen we via Love my Salad vooral veel informatie te vergaren”, benadrukt Ad. “Over de smaak natuurlijk, maar ook over de manier waarop mensen paprika’s bereiden. En wat ze belangrijk vinden. Willen ze bijvoorbeeld een dikke wand of juist een dunne?” Uiteindelijk hoopt Gubbels er kansen uit te halen. Mogelijkheden die er nu al zijn en alleen nog zichtbaar moeten worden gemaakt. “Misschien moeten we bijvoorbeeld meer met segmenten gaan werken.”Om dichter bij dit doel te komen laat Pudu Peppers sinds kort een QR-code op zijn verpakking drukken. Consumenten die deze scannen met hun smartphone of PC worden rechtstreeks naar Lovemysalad.com geleid. Nu komen ze nog uit bij de algemene pagina van ons merk SunFresh, binnenkort gaan ze naar Pudu Peppers’ eigen profiel. “Natuurlijk gaan we er dan voor zorgen dat de pagina ook interessant blijft. Dit hoeft niet veel tijd te kosten: gewoon af en toe een nieuwsberichtje of een leuke foto.” In ieder geval heeft de deelname aan Love my Salad nu al een winstpunt opgeleverd, vindt Gubbels. “Het zet je aan het denken hoe je je als bedrijf wilt profileren: dat levert sowieso al interessante inzichten op.”
Blijvend in ontwikkeling
Op Lovemysalad.com komen groenteliefhebbers van over de hele wereld samenom hun passie voor gezonde en lekkere salades met elkaar te delen. Rijk Zwaan
heeft dit ‘social salad network’ geïnitieerd om consumenten in contact te brengen
met chef-koks en de professionele groenteketen. Uiteindelijk is het doel hiervan
om de consumptie van verse groenten wereldwijd te stimuleren.
Love my Salad blijft zich constant ontwikkelen. Zo zijn er onlangs samenwerkingsverbanden gestart met een chef-kok en een food blogger uit Italië en werden er succesvolle evenementen georganiseerd in onder meer de Verenigde Staten, Indonesië en Australië. Allemaal initiatieven die bijdragen tot meer kennis en betrokkenheid bij de consument: iets waar de hele sector van meeprofiteert.
Bron: Seeds & Services, Rijk Zwaan