Aardappelen zijn hardlopers bij Groentewinkel Fase

Tholen - Hoewel de aardappelen dit seizoen door de hete, droge zomer klein uitvallen, heeft René Fase nog behoorlijke "bonken". Deze zijn niet op voorhand verkocht of bestemd voor de vrije markt, nee hij zet ze zelf af bij Groentewinkel Fase in Oude-Tonge, vertelt René Fase. De klanten van de winkel zijn nog echte aardappeleters, hoewel de zakken van 25 kilogram niet vaak meer meegenomen worden. "Tien jaar geleden gebeurde dat nog regelmatig, nu maar af en toe. Het meeste dat wordt verkocht zijn zakken van 2,5 kilogram", vertelt René.



Hij verbouwt 5 rassen op 3,5 hectare: Bildstar, Eigenheimers, Bintjes, Frieslanders en Nicola die hij iets boven de telersprijzen verkoopt, afhankelijk van de hoeveelheid. René verwerkt de oogst zelf en zet nagenoeg alles af aan klanten in Oude-Tonge en omgeving in combinatie met de groenten van zijn schoonvader waarmee de handel eigenlijk allemaal begon. "Mijn vader begon op zijn 60ste met een groentetuin met prei, sla, tomaten en dergelijke die hij in de omgeving verkocht. Wij verbouwden toen al aardappelen en die verkocht hij ook. 19 jaar geleden werd de combinatie van winkel en verbouwen te zwaar en vroeg hij of wij de winkel wilden overnemen. Mijn vader, inmiddels 90, verbouwt nog altijd groenten in de vollegrond", vertelt Petra Fase.



De groenten uit de tuin zijn er dus nog altijd en zelfs hardlopers in de winkel. Aan het einde van de dag zijn de schappen met prei, kool, komkommer, postelein leeg of uitverkocht. Het assortiment vult René wekelijks aan vanuit de groothandelsmarkt Rotterdam. "Een aantal jaar geleden kocht ik nog veel bij telers uit de buurt maar dat werd eigenlijk teveel werk. Ik werk zelfs samen met een groentewinkel in Middelharnis. We nemen soms het een en ander mee voor elkaar." Er liggen momenteel wel aardbeien van een teler uit de buurt in de koeling. "Dat is een zwak product, dus belangrijk dat je die vers hebt", vertelt René. Naast het assortiment groenten en fruit hebben ze ook zuivel uit de streek en wat luxe producten en sappen. René en Petra geven aan dat streekproducten altijd goed lopen.



De winkel zit wat afgelegen maar kan rekenen op veel aanloop, ook van toeristen van campings uit de buurt. "Soms komen er ook klanten terug die verhuisd zijn naar elders, maar een beetje heimwee lijken te hebben. Dat is heel leuk om te merken. We geven de klanten altijd aandacht, althans wanneer we merken dat ze daar prijs op stellen en er tijd voor is. Vooral op vrijdagochtend is het hier heel druk, dan zijn we beiden continu heel hard bezig." De winkel is overigens niet altijd open. René heeft ook tijd nodig voor de oogst en verwerking van de aardappelen en werkt een aantal uren als conciërge op een school.



Kennis en ervaring in groenten en fruit bij hun klanten is zeer verschillend. Petra: "Soms loopt er wel eens een rupsje over de groenten uit het hof van mijn vader. De jongere generatie vindt dat vies en neemt het niet mee maar de ouderen herkennen het nog van vroeger uit hun eigen tuin en vinden dat prima. Verder zijn er ook mensen die denken dat we ook de ananassen en kiwi's achter uit onze tuin plukken."



Voordat het echtpaar Fase er een groente- en fruitwinkel begon, was de ruimte in gebruik als koeienstal. De inrichting is altijd bewust eenvoudig gebleven, zodat er een authentieke sfeer heerst. Een vogelkooi bij de ingang en de trekker in de loods dragen ook bij aan die sfeer. De ligging van de winkel even buiten het dorp is een pre. "Het is hier bijna een drive-in, klanten kunnen voor de deur parkeren en alles gemakkelijk meenemen. Dus ook als het regent, komen ze", vertelt Petra. De klanten hier letten op de prijs/kwaliteit verhouding, dus dat is iets waar het echtpaar goed op let. "Het kan een keer mis gaan maar na drie keer haken de klanten echt af, dus willen we echt voorkomen. Bij de inkoop kijk ik echt naar de kwaliteit, maar het mag ook niet te duur zijn."



René neemt regelmatig een kijkje bij de supermarkten Aldi en Albert Heijn. Van Aldi heeft hij niet veel concurrentie te vrezen, de kwaliteit is daar over het algemeen minder. De Albert Heijn is een geduchtere concurrent, dus die houdt hij goed in de gaten ook qua aanbiedingen. "Wanneer Albert Heijn een promotie heeft met witlof, is dat echt te merken. Die trekken de markt leeg en dus dan is de witlof duur. Ik koop dan veel minder in want ik weet zeker dat ik er minder van zal verkopen."



Voor meer informatie
Groentewinkel Fase
René en Petra Fase
Langeweg 31
Oude-Tonge
T: 0187-642857


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven