Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groei in markt zachtfruit en exoten centraal bij Agrobusiness Club Westland

"Jelger de Vriend: "Kwart eetrijpe avocado's in supermarkt is onrijp of overrijp"

Tholen - De succesfactor achter de explosieve groei van zachtfruit en exoten. Daarover ging het donderdagavond 23 november op de ledenbijeenkomst van Agro Business Club Westland. "Voor de mensen die er mee werken een bekend fenomeen, maar voor de mensen die er wat verder van afstaan in onze ogen toch een wat onbekend verschijnsel", zo introduceerde dagvoorzitter Ronald Grootscholten het thema. Dat de 'tuindersregio' Westland een belangrijke functie vervult in de import van fruit, bleek wel uit de cijfers, die lieten zien dat de waarde van de import van fruit in de regio Westland-Oostland van 1,9 miljard euro in 2006 is uitgegroeid naar bijna 4 miljard euro in 2016.


Gastheer Rob Mulder van Cool Control

Place to be, was het pand van Cool Control in Maasdijk, waar Rob Mulder vertelde hoe hij als tuinderszoon in het transportwerk belandde en in 1995 op de veiling van 's-Gravenzande van start ging met het koelen van fruit. Anno 2017 telt Cool Control drie naast elkaar gelegen panden met 45 dockshelters en biedt het bedrijf een totaalaantal van 9200 palletplaatsen verdeeld over 41 onafhankelijk te regelen compartimenten met een breed scala aan value added logistics.

De tweede spreker was Jelger de Vriend, voorheen werkzaam voor Chiquita, Ahold en Total Produce en mede-oprichter van Innovative Fresh. Met dit bedrijf wil Jelger de kwaliteit van AGF in het retailschap meetbaar maken. Dat doet hij door de kwaliteit van AGF in het retailschap in Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, Duitsland, Noorwegen, Denemarken en Zweden wekelijks te monitoren en te meten. Klanten zijn met name retailers zelf, voor wie de AGF-producten een aanzienlijk aandeel van het omzet en bovendien een bovengemiddelde winstbijdrage vertegenwoordigen.

Geen klanten, maar gasten
Jelger nam de aanwezige Westlanders 90 jaar mee terug in de tijd naar 1926 waar de autobandenverkoper Andre Michelin de Michelin-sterren introduceerde, waarbij de befaamde drie sterren stonden voor restaurants die de moeite waard zijn om een reis voor te maken. "Daar kunnen wij in de AGF- en retailsector veel van leren. In restaurants heeft men het al negentig jaar over gasten. In de retail praten we nog altijd over klanten", zo constateerde de voormalig category manager.


Jelger de Vriend

Met voorbeelden, variërend van Eately, La Place, Whole Foods, Vapiano, PicaDeli en Jumbo liet de supermarktdeskundige zien dat vers wel degelijk steeds belangrijker wordt. "Iedere supermarkt wil de beste zijn in vers, want daarmee kun je de consument bereiken. Online zit je daarmee wellicht in een ander concurrentieveld, maar in versbeleving hebben de winkels grote potentie en wij zitten als AGF in het centrum van het versuniversum. Ook de discounters als Aldi met zijn Versparade en Lidl dat 350 winkels wil openen in de Verenigde Staten profileren zich met vers. Feitelijk zijn het service-discounters geworden", hield Jelger de luisteraars voor.

Eetrijp
Doel van Innovative Fresh is juist om de kwaliteit meetbaar te maken. "Dat gebeurt in tal van sectoren, maar in de AGF-sector zie je het bijna niet. Wij denken vaak vanuit het product of vanuit de beschikbaarheid, maar niet vanuit de consument en maken ons vaak niet druk om smaak. Maar hoe zo verkoop je iets dat je zelf niet op de tafel wilt zetten? Eén op de vier avocado's en mango's die als eetrijp wordt verkocht, is volgens onze criteria onrijp of overrijp! Niet voor niets staat de avocado altijd in de top-5 van meest geclaimde producten in de supermarkt. Maar ook de overzeese pruimen of Zuid-Europese kiwi's zijn in de winter vaak gewoon niet lekker. Gelukkig zie je nu bijvoorbeeld bij de tomaten door middel van rassenkeuze de focus van kilo's per vierkante meter steeds meer verschuiven naar smaak."



Gastheer Rob Mulder liet de avocadokritiek natuurlijk niet over zijn kant gaan. "We hebben hier machines staan die de avocado's exact op rijpheid sorteren. Als de avocado's op de winkelvloer niet rijp zijn, ligt dat echt aan de lokale AGF-chef, die geen verstand heeft van het fruit. De avocado's en mango's die hier de deur uitgaan naar de supermarkten, daar loopt het kwijl van uit je mond." De bezoekers konden in elk geval de proef op de som nemen, want ze kregen van beide exoten een exemplaar mee naar huis.

Klik hier voor de fotoreportage