Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zes nieuwe voedseltrends op een rij

Recent verscheen in The Wall Street Journal een artikel over de nieuwste trends in de voedselwereld. Zes nieuwe trends in groenten en fruit komen aan bod waaronder moringa als alternatief voor boerenkool en vleesalternatief jackfruit.

Superfood: moringa
Vergeet boerenkool, er is een nieuw 'super groen'. De bladeren van de moringa-boom, die groeit in Haïti of delen van Latijns-Amerika en Afrika, trekt de aandacht van trendwatchers vanwege zijn grote voedingswaarde. De bladeren bevatten een hoog gehalte aan calcium, kalium en proteïne, maar ook vitaminen A, B, C, D en E. De bomen groeien zowel in een tropisch als een gematigd klimaat en produceren bladeren die het hele jaar door gegeten kunnen worden. Je kunt de bladeren gekookt of gedroogd eten zonder dat er voedingswaarde verloren gaat.
 
Vleesalternatief: jackfruit
In de gezondheidsrichtlijnen van Amerika's officiële diëtisten stond dit jaar dat Amerikanen te veel vlees eten. Dat geeft aanleiding om op zoek te gaan naar andere vleesvervangers dan tofu, dat zijn weg naar veel consumenten al heeft gevonden. Zo zijn er nu hamburgers gemaakt met eiwitten gewonnen uit gele erwten en nep-varkensvlees gemaakt van geraspte jackfruit. Volgens foodexperts heeft, van al de ontluikende vleesvervangers, jackfruit de meeste potentie om aan te slaan bij het grote publiek. Dit komt door de vlezige structuur van de vrucht en het vermogen om smaken waarin hij gekookt wordt te absorberen.

Modewoord: regenerative grazing
Er is een groeiende beweging genaamd: regeneratieve teelt, waarin verschillende teeltpraktijken worden gebruikt om de bodem, die door het planten en oogsten beschadigd is, te herstellen. Een manier van regenereren is om vee of bizons op de grond die wordt gebruikt voor gewassenteelt te laten grazen. Hun mest en achtergebleven voedsel fungeren namelijk als natuurlijke meststoffen.

Ingrediënt: iets wat consumenten begrijpen
Het nieuwe doel van de voedselindustrie is 'clean labels', een lijst met ingrediënten die consumenten begrijpen en kunnen uitspreken. Daarom experimenteren voedselmakers met het toevoegen van natuurlijke ingrediënten om kunstmatige smaakstoffen te maskeren of ze te vervangen door andere ingrediënten. Een biotech-bedrijf gebruikt bijvoorbeeld paddenstoelen om de bitterheid van cacaobonen te verminderen, zodat er chocolade met minder suiker kan worden gemaakt. Andere bedrijven gebruiken soja-eiwit en natuurlijke smaakversterkers om het zoutgehalte in voedsel te verlagen.
 
Gezonde drank: plantenwater
Kokosnootwater heeft een nieuwe rage in het drankenpad ontketend: plantenwater. Van aloë vera-water en esdoornwater, tot artisjokkenwater en cactuswater. Zij vervangen de meer suikerhoudende sportdranken en kunstmatig gearomatiseerd water. De klant verlangt namelijk naar voedzame en natuurlijke dranken. Niet alleen hebben deze plantenwaters meer smaak dat gewoon water, ze hebben behalve hydratatie, ook gezondheidsvoordelen. Aloë vera sappen claimen te helpen bij de spijsvertering en gewichtsverlies. Cactuswater-makers zeggen dat hun dranken elektrolyten en antioxidanten bevatten.

Voedselkleurstof: spirulina
Rode en gele kleurstoffen relatief makkelijk te produceren zijn met natuurlijke specerijen zoals kurkuma en paprika, zorgden blauw en groen tot nu toe voor meer problemen. Blauw-groene algen genaamd spirulina worden vaak verkocht als een voedingssupplement of als 'energy shot' in smoothies. Maar de algen worden nu ook geoogst voor het gebruik als een natuurlijk blauw-groene kleurstof. In 2013 kreeg, Mars Inc. de makers van M&M's, groen licht van de Amerikaanse regelgevers om spirulina te gebruiken om snoep en kauwgom te kleuren. Dit werd later uitgebreid tot ontbijtgranen, ijs en nog veel meer. In februari zei Mars dat het in 2021 enkel nog natuurlijke kleurstoffen gebruikt voor hun producten. Andere kleine bedrijven maken nu al standaard gebruik van spirulina voor biologisch snoep.

Bron: FSIN

Het uitgebreide (Engelstalige) artikel is hier te vinden.
Publicatiedatum: