"Jaren geleden was er de AGF Total beurs," herinnert Nic zich, maar die tijd is allang voorbij. Hoewel er niks mis is met internationale beurzen zoals Fruit Attraction en Fruit Logistica hebben deze ook nadelen. "Op deze mega-beurzen maakt men onderdeel uit van een immense organisatie en iedereen weet hoe moeilijk het is om je te onderscheiden van de menigte."
Efficiënte uitwisseling
Bovendien brengen deze grootschalige evenementen aanzienlijke kosten met zich mee. "Als exposant ben je al gauw €20.000 kwijt voor een stand. "En dan is het nog maar de vraag of je genoeg opvalt tussen de anderen en bezoekers weet te trekken," vervolgt Hugo Vermeulen, directeur van Cool Fresh International. Bij een kleinere beurs, zoals de London Produce Show, is het gemakkelijker om directe contacten te leggen, terwijl de kosten lager zijn. Het kleinschalige karakter van de show wordt door de organisatoren omschreven als 'boutique'. "Iedereen ontmoet elkaar en er wordt gezorgd dat er veel kopers uit de retail-, groothandel-, en foodservicesector aanwezig zijn, wat deze opzet zeer efficiënt maakt."
De Amsterdam Produce Show 2016 zal van 2 tot 4 november gehouden worden in de iconische Westergasfabriek in Amsterdam. "Een briljante keuze," vindt Hugo. "We zijn al in New York en Londen geweest en vanuit zakelijk oogpunt zijn we van mening dat deze opzet meer gelegenheid biedt voor direct contact." Dit is één van de redenen waarom Cool Fresh International besloten heeft het evenement te sponsoren.
In navolging van de shows in New York en Londen is er een speciaal programma voor studenten ontwikkeld, waarbij een ruimte gereserveerd is waar afgestudeerden hun kennis kunnen presenteren. Volgens Nic is het betrekken van jongeren hard nodig. "Eerlijk is eerlijk, er werken veel ouderen in deze sector, terwijl de kopers en consumenten steeds jonger zijn." Om vers bloed en nieuwe kennis binnen te halen, willen we ons aan studenten presenteren als een dynamische bedrijfstak."
In de zogeheten kenniszones zullen instituten en organisaties de nieuwste kennis over tal van sector-gerelateerde onderwerpen de revue laten passeren. "Het kennisniveau in de Nederlandse AGF-sector is fenomenaal," vertelt Nic. "We hebben onze sector nog niet eerder op deze manier kunnen profileren en we kijken daarom met veel enthousiasme uit naar dit evenement."
De organisatoren hopen eveneens kleinere spelers uit de AGF-sector aan te trekken zodat ook deze zich kunnen informeren over de nieuwste ontwikkelingen. "Het zal een geweldige show worden met veel input van gerenommeerde kennisinstituten, goed eten en vermaak. Bovenal zal men de show verlaten met veel nieuwe informatie en contacten op zak en dat geeft altijd een goed gevoel," aldus Hugo.
amsterdamproduceshow.com/