Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Seminar NKVK Zakendoen België - Nederland

"Zakendoen met België kost heel veel tijd"

Tholen - Op 29 september organiseerde de NKVK, de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg het seminar: Cultuurverschillen in zakendoen: Nederland - België. Voor twee landen die zo dichtbij elkaar liggen, is het opvallend dat er zo veel verschillen zijn. "Nederland en België kunnen niet zonder elkaar, maar zakendoen vergt een goede voorbereiding. We moeten weten wat er aan de andere kant gebeurt, wat de verschillen zijn en hoe we daarmee om kunnen gaan. Anders kom je absoluut voor verrassingen te staan", vertelde spreker Dick Dresselhuis. Expert Dick Dresselhuis is geboren in Nederland, maar denkt als een Belg. Met meer dan 40 jaar ervaring in het zakendoen tussen Nederland en België geeft hij aan hoe belangrijk het is om elkanders cultuurverschillen te kennen.


Spreker Dick Dresselhuis.

Wat weten we nu eigenlijk?
Nederlanders en Belgen hebben veel vooroordelen over elkaar. Zo zou de Nederlander melk en een broodje als lunch nemen en zou de Belg de hele dag aan tafel zitten. Er wordt ook wel gezegd: Vlamingen en Nederlanders hebben niets gemeen, behalve de taal. "Maar is het wel dezelfde taal? En wat weten we nu eigenlijk echt van elkaar?", vroeg Dick Dresselhuis aan de 15 deelnemers van het seminar. "Er is veel onbekend. Zo weten veel Nederlanders niet dat België zes regeringsleiders heeft. Nederland en België zijn over en weer elkaars top handelspartner. Het gaat dan om zo'n 75 miljoen euro. 30.000 Nederlandse bedrijven doen zaken met België. Daarnaast hebben 7000 Nederlandse bedrijven een vestiging of participatie in België. Ook hebben veel Nederlandse bedrijven een Belg aan de top. Zo is de CEO van Heineken ook een Belg, genaamd Jean François van Boxmeer."


De deelnemers luisteren aandachtig. Onder de gasten was één Belg, die veel herkende in het verhaal van Dick.

Veel verschillen
Op veel gebieden zijn verschillen. "Zo vergaderen Belgen als ze een probleem hebben en Nederlanders vergaderen tot ze een probleem hebben. Nederlandse mensen zijn daarnaast heel trots en laten dat ook duidelijk blijken. Belgen zijn ook trots, maar laten ze het wel blijken?" Op het gebied van taal moet worden gelet op de woordenkeuze. "Enerverend betekent in Nederland iets positiefs, terwijl dit woord in België een negatieve betekenis heeft. Een tas in België is een kop koffie. In Nederland is het een accessoire. Zelfs de ochtend of namiddag betekenen niet hetzelfde in de buurlanden." De manier van communiceren is ook zeer verschillend. Een Belg wacht tot iemand is uitgesproken, een Nederlander vaak niet. Van Belgen wordt gezegd dat ze beleefd, gevoelig en bescheiden zijn. Nederlanders zijn het andere uiterste: bot, zelfbewust, eerlijk en direct."


Er waren ook twee AGF'ers aanwezig op het seminar, die interesse hebben in zakendoen met ons buurland. Links Diederick Knijnenburg van Oakfield Champignons en naast hem Nees de Stigter van Total Produce.

Geert Hofstede
Professor Geert Hofstede geeft aan dat waardeverschillen tussen landen verklaard kunnen worden door vier nationale dimensies van cultuur. Machtsafstand, individualisme/collectivisme, masculiniteit/feminiteit en onzekerheidsvermijding. Het blijkt dat de onzekerheidsvermijding in België zeer hoog ligt. Dit betekent dat ze streven naar zekerheid, dat er behoefte is aan regels en emoties niet worden geuit. Nederlanders scoren veel lager in onzekerheidsvermijding. Dit betekent dat ze het liefst zo weinig mogelijk regels hebben en een grotere bereidheid tot het nemen van bewuste risico's."


Het seminar werd afgesloten met een heerlijke Belgische lunch, waarbij de deelnemers elkaar beter leerden kennen.

Praktisch
Een zakenrelatie met een Belg aangaan is een lang proces. "Het is belangrijk dat je hierbij stap voor stap het vertrouwen wint. In België heerst de 'lunchcultuur'. Lunchen is risicoreductie. Op die manier leert men elkaar beter kennen en wordt niet of amper over zaken gesproken. Voor bedrijven is het ook belangrijk om te weten dat je goed contact moet hebben met personen uit meerdere lagen van de organisatie. Je werkt je als het ware trapsgewijs op naar boven. Het lijkt overdreven, maar als je zo veel mensen leert kennen uit een bedrijf, heb je er later profijt van. Als je wilt bewijzen dat je bedrijf goed is, kun je dat een Belg laten vertellen door een derde partij. Dat kan zowel van iemand binnen als buiten de organisatie zijn." Zakendoen is niet even 'snel' gebeurd. " Je hebt ontzettend veel geduld nodig als Nederlander. Het klusje is niet zo maar geklaard. Het is de bedoeling dat je tijd in de relatie spendeert. Focus in het begin meer op persoonlijke zaken en dan pas op business. Neem er de tijd voor en wees beleefd. Een relatie is voor lange termijn en vraagt om onderhoud. In de organisatie zelf is het ook belangrijk om te weten dat de Nederlandse bedrijven een plattere structuur hebben en de communicatie veel sneller gaat."

België is complex
"België heeft een ingewikkelde structuur. Zo is er het Vlaams Gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest. Tussen Wallonië en Vlaanderen heerst er al jaren strijd. Velen weten niet hoe veel Wallonië te bieden heeft. De grondprijzen zijn laag en bedrijven krijgen veel fiscale voordelen en subsidies."

Dit seminar wordt in december nog eens georganiseerd. Klik hier voor meer informatie

Over de grens heen komt u in contact met een heel andere zakelijke context. NKVK/Benelux organiseert op regelmatige basis activiteiten om bedrijven te informeren over de verschillende aspecten van het grensoverschrijdend zaken doen in Nederland en België. Dit door middel van seminars en workshops binnen 5 clusters: human resources, fiscaal/juridisch, financieel, sales & marketing en sociaal/cultureel. Daarnaast worden ook meer gespecialiseerde en sectorspecifieke seminars georganiseerd.

Voor meer informatie:
Tom Vansteenkiste
+32 2 209 04 77
Tom.vansteenkiste@nkvk.be

Dick Dresselhuis;
+ 32 2 209 04 72 of +32 475 450 804
Dick.dresselhuis@nkvk.be

Klik hier voor de andere evenementen die NKVK organiseert.