Meer interesse in Aziatische markt na Russische boycot
Belgische producten vallen in de smaak
De VLAM-stand was ingekleed in het gekende concept "Premium Quality – Perfect Taste". De focus van de stand lag op de verzorgde productpresentatie met Conference, Jonagold, prei, witloof, knolselder en vruchtgroenten. Vooral de knolselder, prei, witloof en Specialty Street-tomaten trokken de aandacht van de bezoekers. Op de stand zorgde een Belgische chef voor culinaire hoogstandjes. Het internationale publiek werd verwend met een preisoepje, witloofslaatje, knolselderpuree, gestoofde appelstukjes, etc. en was verbaasd over de talrijke bereidingswijzen van onze groenten en fruit. Ze konden er ook commerciële gesprekken houden met de afgevaardigden van DSF, Fruithandel Wouters, Veiling Hoogstraten, Veiling Haspengouw en REO veiling. BFV was op de beurs aanwezig met een eigen stand.
Markt vol uitdagingen
Zowel voor China als voor Hong Kong zijn peren het belangrijkste exportproduct. De lange houdbaarheid van de Conference-peer zorgt er ook voor dat dit een ideaal product is voor export naar verre landen. Uit reacties op de beurs kunnen we afleiden dat er nog kansen zijn voor andere producten zoals knolselder, witloof, prei en tomatenspecialiteiten. De grenzen naar Hong Kong zijn open, maar rechtstreekse import in China blijft een uitdaging. Hopelijk kan de nood aan nieuwe afzetmarkten dit proces in een stroomversnelling brengen.
De volgende editie van Asia Fruit Logistica vindt plaats van 2 tot en met 4 september 2015.
Interesse in knolselder
Exporteurs in gesprek op de VLAM-stand
Chef aan het werk
knolselderpuree