Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tavola 2014 trok 3% meer bezoekers

De 17de editie van Tavola, vakbeurs van fijne, verse voeding en delicatessen is achter de rug. De editie 2014 mag bijzonder succesvol genoemd worden: exposanten maken in de allereerste evaluaties melding van hoogwaardige én veelvuldige zakencontacten die hun verwachtingen sterk overstijgen. Naast het traditionele bezoekerspubliek uit de Benelux, was de verhoogde internationale bezoekersopkomst erg opvallend én werd deze ten zeerste gewaardeerd door de exposanten. Enthousiaste reacties dus bij het afsluiten van dit klassevol vakevent dat terecht als één van de mooiste voedingsbeurzen op Europees niveau wordt bestempeld.

Rijkelijk aanbod
De vakbeurs TAVOLA kondigde zich van bij de start erg veelbelovend aan. Ondanks een bijzonder strenge en selectieve aanvaarding van toegelaten exposanten en producten, was van bij de start duidelijk dat de editie 2014 hoge ogen zou gooien: met niet minder dan 415 firma's uit 16 verschillende landen was een zeer rijkelijk en representatief aanbod gegarandeerd. Vooral veel nieuwe firma's (138) hadden de beslissing genomen om aanwezig te zijn met kleine, maar quasi uitsluitend zeer fijne en kwalitatieve producten.

Qua oppervlakte blijft de beurs status quo met eerdere edities: in economisch moeilijke tijden kiezen exposanten eerder voor een beperkte oppervlakte en durven ze omwille van de gelimiteerde oppervlakte soms zelfs te focussen op een selectieve presentatie van (nieuwe) producten. Dit draagt finaal alleen maar bij aan de sterkte van de presentaties naar de vakbezoekers toe. Een tendens die de organisatie trouwens met enthousiasme ondersteunt: niet het volume maar de kwaliteit van de presentatie is voor de vakbezoekers immers van belang! Zo konden onder meer de nieuwe mini-stands in een tweetal 'ambachtsstraten' in hal 4 & hal 5 op bijzonder veel belangstelling rekenen. Maar anderzijds is het uiteraard nét de afwisseling met de sterke presentaties van marktleiders in diverse voedingssectoren die de beurs spannend en boeiend maakt: deze marktleiders presenteren en testen dan weer volop innovaties die inspelen op maatschappelijke tendensen en die op Tavola een duidelijk platform krijgen.

Strikt professioneel bezoekerspubliek
Ondanks een krimpende bezoekersdoelgroep, slaagde TAVOLA er ook in 2014 opnieuw in om 'het kruim' van de foodbranche tijdens dit belangrijke ontmoetingsplatform bijeen te brengen. Ook hier is een stijging in bezoekersaantallen géén objectief van de organisatie, wél het bijeen brengen van alle aankopers uit retail, groothandel & trading en foodservice. Het retailkanaal werd traditioneel opnieuw van 'klein ambachtelijk' naar 'grootaankoop' uitgenodigd, m.a.w. in het volledige spectrum van slager/traiteur, zuivel-, delicatessen en detailhandel tot aankopers uit de grootdistributie. Wat deze laatsten betreft, alsook op het groothandels en foodserviceniveau wordt het beeld editie per editie duidelijk internationaler! Géén volumineuze aantallen, maar nét die geselecteerde personen die op speciale uitnodiging van de organisatie het vakevent bezoeken. Voor de tweede editie op rij werd trouwens een sterk verhoogde opkomst uit Nederland en Frankrijk genoteerd.

Qua totaal aantal bezoekers werden volgende cijfers genoteerd: zondag 6962 bezoekers / maandag 5847 bezoekers, dinsdag 3924 bezoekers of een totaal van 16733 bezoekers, wat een lichte daling is van 3 % t.o.v. de vorige editie. Echter, de organisatie van Tavola is niet zozeer gefocust op de aantallen op zich, maar vindt het veel belangrijker om vast te stellen dat op zondag van bij het eerste uur diverse categorie- of productmanagers aanwezig zijn om nieuwe producten of firma's te scouten die ze exclusief kunnen referentiëren via hun kanaal!

Randevents
De diverse randevents werden in de voorbeschouwende berichten uitgebreid toegelicht. Het exportevent van FEVIA & BIOFORUM VLAANDEREN kon traditioneel op een erg hoge belangstelling rekenen. De Food Business Meetings van ENTREPRISE EUROPE NETWORK lieten méér dan 700 nationale en internationale afspraken noteren. En uiteraard, hét randevent van de beurs wat de innovatie in de voedingssector wil promoten , de GOUDEN TAVOLA, heeft opnieuw schitterende winnaars opgeleverd:
- Gouden Tavola Retail 2014: Regendruppels van de firma Enrico
- Gouden Tavola Traiteur 2014: Cheese Bread van de firma R&D Revolution
- Gouden Tavola Foodservice 2014: Tasty Bites van de firma R&D REvolution
- Gouden Tavola Delicatessen 2014: Diamond Collection/Elements van de firma's Deleye & Didess en mede geïnspireerd door Roger Vandamme
Publicatiedatum: