Conferentieprogramma Fruit Logistica 2014

Op het 33e Frische Forum Obst und Gemüse komen actuele vragen, uitdagingen en trends uit de GFT branche aan bod.

De FRUIT LOGISTICA biedt van 5 tot en met 7 februari 2014 naast een compleet overzicht van alle producten in de GFT branche ook een hoogwaardig conferentieprogramma aan.

Vak bezoekers van de FRUIT LOGISTICA kunnen door middel van verschillende conferenties, seminars en paneldiscussies kennis op doen over actuele onderwerpen, uitdagingen en trends uit de GFT branche. De opening van het 33e Frische Forum Obst und Gemüse vindt plaatst op de vooravond van de beursopening (4 februari) in het internationale congrescentrum te Berlijn en heeft als thema "De kracht van impulsaankopen bij Point of Sale – Hoe u de consument verovert!".

Op de drie beursdagen van de FRUIT LOGISTICA staan in totaal zes forums op het programma. De forums vinden plaats in de "Kleiner Stern", tussen hal 18 en 11.2 en worden georganiseerd door FRUCHTHANDEL MAGAZIN (Düsseldorf). De thema's van de forums die worden gehouden op 5 februari zijn: "Competenties in handel – zo maakt u uw klanten nieuwsgierig", "Water - schaars, gewild, onmisbaar". Daarnaast vinden op 6 februari de forums "IFS normen– innovaties in de GFT branche", "Tomaten – internationale productie en consumptie" en "Rusland na het toetreden tot de WTO" plaats. En op 7 februari 2014 worden de forums "Duurzaamheid – schijn en werkelijkheid " en "Innovaties in fruitwinkels – toegevoegde waarde voor het hele productieproces" gehouden.

Alle forums worden in het Duits, Engels, Frans, Italiaans en Spaans vertaald.

Uitstekende prestaties op alle gebieden van de GFT branche worden op 4 februari beloond met de "FRUIT MAGAZINE Retail Award" en op 7 februari wordt de Fruit Logistica Innovation Award "FLIA" uitgereikt.

Een overzicht van het complete programma op de FRUIT LOGISTICA 2014:

33e Frische Forum Obst und Gemüse
"De kracht van impulsaankopen bij Point of Sale – Hoe u de consument verovert!"
Dinsdag 4 februari 2014 van 15.30 – 19.00 te ICC Berlijn, zaal 15.2

Een fantastisch aanbod in assortimentsbreedte en -diepte is vandaag de dag voor de meeste consumenten heel normaal, maar voor een succesvolle groente- en fruitafdeling is er meer nodig: de juiste sfeer. De consument moet zich prettig voelen en moet emotioneel worden geraakt.

Iedereen weet dat groente en fruit tot de gezondste levensmiddelen behoren, maar toch valt de consumptiehoeveelheid tegen. De mens eet niet alleen met verstand, maar vaak wordt de zin in eten door stemming bepaald. Op dit moment wegen impulsaankopen zwaarden dan de keuze om iets van de groente- en fruitafdeling te kiezen, omdat de emoties beslissen!

Internationale experts uit de marketing, wetenschap en verschillende handelsniveaus werpen een blik in de ziel en gevoelswereld van de consument.

Op het 33 e Frische Forum Obst und Gemüse wordt bovendien de "FRUCHTHANDEL MAGAZIN Retail Award" uitgereikt en worden de resultaten van de enquête die is afgenomen door de GfK (Gesellschaft für Konsumforschung) gepresenteerd. Kosten voor deelname is 85 euro inclusief doorlopende toegangskaart voor de FRUIT LOGISTICA. Deze toegangskaart kunt u bestellen via de Nederlands-Duitse Handelskamer. De contactgegevens vindt u onderaan dit persbericht.


Exposantenforum
"Perspectieven voor de ontwikkeling van de productie en de afzet van groente en fruit in Rusland"
Woensdag 5 februari 2014, 14.30 uur - 16.30 uur ("Großer Stern" – kamer Madrid tussen hal 10.2 en 11.2)

Rusland is op het gebied van speciale gewassen als groente en fruit sterk op import aangewezen. De Russische regering wil, in het kader van het programma voor de bevordering van de landbouw 2013 tot 2020, gericht productieprocessen ontwikkelen, en in het bijzonder ook de teelt van speciale gewassen, respectievelijk de opslag, de verwerking en de afzet bevorderen. Dit forum is georganiseerd door de Ost-Ausschusses der Deutschen Wirtschaft. Deze organisatie vertegenwoordigd de Duitse economie in Oost-Europa.

 
Forums
"Competenties in handel – zo maakt u uw klanten nieuwsgierig"
Woensdag 5 februari 2014, 11.00 uur – 12.00 uur, ("Kleiner Stern", tussen hal 18 en 11.2)

Op het gebied van verkoop is er een grote vraag naar expertise en ook op het gebied van kwaliteit, advies en service is de consument zeer veeleisend. Niet alleen in de winkel zelf is dit een vereiste, zelfs aan het voortraject - de export, import en logistiek – worden hoge eisen gesteld. Alleen de competente dienstverlener kan als service partner blijven bestaan.

"Water - schaars, gewild, onmisbaar"
Woensdag 5 februari 2014, 15.00 uur – 16.00 uur ("Kleiner Stern", tussen hal 18 en 11.2)

Water zal in de toekomst een van de belangrijkste thema´s in de agrarische sector zijn. Aan de ene kant zijn er in veel productieregio´s problemen door waterschaarsheid. Aan de andere kant worden er steeds meer eisen gesteld aan het zo min mogelijk vervuilen van water – met directe uitwerking op bijvoorbeeld de gewasbescherming. Dit alles stelt de gehele branche voor grote uitdagingen en op dit forum worden alle vragen besproken, waar voor producenten, retailers en consumenten dringend antwoorden op gevonden moeten worden.

"Tomaten – internationale productie en consumptie"
Donderdag 6 februari 2014, 11.00 uur – 12.00 uur ("Kleiner Stern", tussen hal 18 en 11.2)

Tomaten zijn wereldwijd een geliefd product van de consument. Na een blik te hebben geworpen op de globale productie en de wereldwijde consumptie richten experts hun focus op de toekomst. Welke trends zijn er? Naar welke soorten zal in de toekomst veel vraag zijn? Hoe wordt het assortiment naar de consument gecommuniceerd? Uiteindelijk moet de consument alle soorten tomaten kennen, pas dan kan hij een juiste keuze maken.

"Rusland na het toetreden tot de WTO"
Donderdag 6 februari 2014, 15.00 uur – 16.00 uur ("Kleiner Stern", tussen hal 18 en 11.2)

Rusland is, na 18 jaar onderhandelen, eind augustus 2012 lid van de WTO (World Trade Organisation) geworden. Niet alleen voor Rusland en Europa, maar voor de hele wereld brengt dit een heleboel nieuwe mogelijkheden. Internationale referenten geven antwoord op vragen als: Wat betekend dit voor de internationale fruithandel? Welke mogelijkheden brengt dit met zich mee? Wat is de situatie met betrekking tot de harmonisatie van maximumwaarden voor residuen of bij de douane?

"IFS normen – innovaties in de GFT branche"
6 februari 2014, 16.30 uur – 18.30 uur (beursterrein, ingang "Kleiner Stern")

Voedselveiligheid en kwaliteit zijn belangrijke thema's in de toeleveringsketen. Wereldwijd passen ongeveer 15.000 ondernemingen de IFS norm toe om zo de veiligheid en kwaliteit van hun producten te garanderen. De International Food Standard, veelal kortweg IFS genoemd, is een norm op het gebied van voedselveiligheid die werd opgesteld door HDE, de Duitse brancheorganisatie van distributeurs van voedingsmiddelen. Veel retailers en verwerkers geven de voorkeur aan de IFS normen om er zeker van te zijn dat hun partners veilige en hoogwaardige producten hebben en behouden. Voor meer aantrekkingskracht en succes in de industrie: IFS normen - innovaties in de GFT branche.

"Duurzaamheid – schijn en werkelijkheid "
Vrijdag 7 februari 2014, 11.00 uur – 12.00 uur ("Kleiner Stern", tussen hal 18 en 11.2)

Duurzaamheid is een favoriet instrument bij de profilering van een bedrijf, maar vaak wordt niet door iedereen begrepen wat duurzaamheid precies inhoud. Wat wordt er in het productieproces gedaan? Hoe kan dit effectief naar de consument gecommuniceerd worden? Voorbeelden uit de productie en handel laten zien wat duurzaamheid betekent en hoe dit overgebracht kan worden aan de consument.

"Innovaties in fruitwinkels – toegevoegde waarde voor het hele productieproces"
Vrijdag 7 februari 2014, 13.00 uur – 14.00 uur ("Kleiner Stern", tussen hal 18 en 11.2)

De mens is een nieuwsgierig wezen en het ligt in zijn natuur dat nieuwe ideeën en producten hem nieuwsgierig maken en hem tot kopen verleiden. Innovaties betekenen vooral betere prijzen en hogere marges. Succes wordt ook bepaald door innovaties waar geen focus op ligt. Niet alleen de fruit- en groenteafdeling zal centraal staan, maar er zal ook een blik achter de schermen worden geworpen: innovaties die van a tot z worden ingezet en een toegevoegde waarde voor iedere business kunnen betekenen.


Uitreiking van de FRUIT LOGISTICA INNOVATION AWARD 2014
Vrijdag 7 februari 2014, 14.30 uur -15.00 uur (overgang hal 20/21)

De winnaar van de beste innovatie uit de GFT branche, die verkozen is door de vak bezoekers van de FRUIT LOGISTICA 2014, wordt bekend gemaakt.

 
Gereduceerde toegangskaarten zijn via de buitenlandse vertegenwoordigingen van Messe Berlin GmbH verkrijgbaar.

Voor Nederland:
Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK)
Mevr. Toby Keni
Tel. 070-311 41 53
E-mail: t.keni@dnhk.org

 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven