Informatie bijeenkomst Foodtworks Westland

Het zullen voor telers geen onbekende probleemstellingen zijn: hoe realiseer ik een zo hoog mogelijke economische waarde voor mijn groenten en fruit?
En: hoe creëer ik voorkeur voor mijn producten? De meest gekozen oplossing waar telers en andere agrarische producenten mee te maken hebben, is het zaken doen op basis van de goedkoopste aanbieding. De gevolgen van deze keus worden steeds schrijnender zichtbaar.


 
Met name tijdens de EHEC-crisis, enige tijd geleden, werd beter duidelijk waar het aan schort en op welke punten winst te behalen is. Deze ontwikkeling wordt ook onderkend door consumenten, die onze promotiekramen bezoeken. Men heeft een groeiend wantrouwen tegen het anonieme product wat hen wordt aangeboden. De consument proeft bij de promoties (h)eerlijke producten maar kunnen deze niet terugvinden in de schappen van de winkel. Vragen die leven zijn: hoe schoon is het product? Is het biologisch geteeld? Waar is het product geteeld? Wat kunnen wij er nog meer mee doen?
 
In het afgelopen jaar zijn er door het dochterbedrijf van EPI (Flavours International) en haar partnerbedrijven verschillende pilottests uitgevoerd. Doel was om na te gaan hoe er betere resultaten kunnen worden bereikt in vraag naar en erkenning van het product. Op basis van onze ervaringen hebben wij een business-model ontwikkeld waarin wij transparantie door de gehele keten realiseren en consument weer met producent verbinden. Via een zeer geavanceerd software systeem maken wij alle relevante informatie zichtbaar in het proces van zaadje tot eindproduct. Denkt u hierbij aan zaken als zonuren tijdens de teelt, oogsttijdstip, bewaartemperatuur, GlobalGap, veiligheidsborging, aanleg van vitaminen en mineralen enz. Door het geven van deze informatie én het leveren van betrouwbare kwaliteit realiseren wij een duurzame, interactieve samenwerking tussen producent en consument. Inmiddels zijn wij zover dat we verschillende business-modellen kunnen uitrollen.


 
Om onze ambities verder vorm te kunnen geven hebben wij de hulp nodig van producenten, telers en gebruikers. Zij kunnen ons steunen door lid te worden van Coöperatie Growth Funding en daarmee financieel te participeren en zich te verzekeren van een betere positie met gemotiveerde leveranciers en gebruikers.
Telers nemen dan deel in het Foodtworks digitale ketenplatform. Bieden producten en de daarbij horende informatie aan via het Foodtworks netwerk en bouwen aan een grotere herkenbaarheid voor hun producten in de directe omgeving. Daarnaast ontvangt u hulp van professionele gebruikers (zoals instellingen, horeca, groothandel, detailhandel, verenigingen etc.) en consumenten die deelnemen aan ons platform.
 
Foodtworks gelooft dat het ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten onontbeerlijk is om de Nederlandse tuinbouw- en voedselproductiesector vitaal en krachtig te houden en haar positie internationaal te versterken. Doet u mee?



Wij nodigen u van harte uit om onze informatiebijeenkomst bij te wonen op 21 november 2013.
Inloop voor de bijeenkomst begint om 16.00 uur.
Adres
Foodtworks
's-Gravenzandseweg 48
2291 PE Wateringen
 
Presentatie over Foodtworks
Presentatie over Foodtworks agriMORE digitaal ketenplatform
Presentatie over Coöperatie Growth Funding.
Presentatie over de Westlandse Geniet Kaart

Afsluiting met een drankje en hartige snacks van.... Muy Amigos, Mitra en Onwijs Lekker en NatuurlijkLekker

18.15 uur Sluiting

Wilt u de bijeenkomst bijwonen? In verband met de logistiek verzoeken wij u uw komst te bevestigen per e-mail aan info@foodtworks.nl

Oprichting van Foodtworks

Foodtwor ks is een bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van onderscheidende ideeën en business concepten op het gebied van voedingsproducten. Naast verse groente- en fruit en sierteeltproducten richten we ons op bewerkte producten, kant- en klare maaltijden en ambachtelijke producten van agrarische oorsprong.

Foodtworks staat voor innovatie, promotie van streekproducten, duurzaamheid en transparantie. Deze vier pijlers houden Foodtworks overeind en dienen als basis én ijkpunt.

"Weet wat je eet".
In de laatste jaren hebben we een trend zien ontstaan waarbij de consument het steeds belangrijker gaat vinden om goed geïnformeerd te zijn over zijn voedsel en de manier waarop het geproduceerd en behandeld wordt. In de praktijk wil Foodtworks daarom een gezicht geven aan streekproducten in het algemeen en hun producenten in het bijzonder. Niet alleen omdat de wortels van de eigenaren van Foodtworks in het Westland liggen (en het hoofdkantoor zich daar bevindt) maar ook omdat hiermee een verbinding gemaakt wordt met één van de meest innovatieve voedselproducerende gebieden in de wereld en hun consumenten. Als dat geen ijzersterke basis is!

De producten en diensten van Foodtworks strekken zich uit van groothandelverkoop aan bijvoorbeeld overheidsinstellingen, scholen, horeca en zorginstellingen tot de verkoop van producten aan consumenten via de webshop en middels bijvoorbeeld maaltijdpakket abonnementen, ovenvers maaltijden en ambachtelijke producten. Ook wordt gewerkt aan nieuwe winkelconcepten zoals de franchise Bubble Tea shops.

Wat Foodtworks onderscheidt van haar concurrenten is dat onze voorraad bij de teler aan de plant hangt of in de kas staat. Foodtworks houdt alles in eigen hand. Dit betekent: ophalen, kwaliteitsbewaking, bewerking, distributie. En: bij de ontwikkeling van nieuwe concepten helpt Foodtworks de producenten met know-how van idee tot implementatie. Geen van de concurrenten biedt deze combinatie van producten, diensten en service aan onder een zichtbaar merk in combinatie met transparantie van producent tot aan consument. Door ons tenslotte te vestigen in de agglomeratie Westland aan de rand van Den Haag creëren wij zichtbaarheid voor bewoners, instellingen en horeca in de regio en zijn wij dicht in de buurt van de meeste productielocaties gevestigd.

Drijvende krachten achter Foodtworks zijn Joyce Baarh en Peter van Zeijl. Peter heeft een jarenlange ervaring heeft met het ontwikkelen van business concepten in voeding en de promotie van streekproducten en heeft in die jaren een groot (inter)nationaal netwerk aan contacten opgebouwd. Joyce is een creatief denker, ervaren marketeer en sterk in het ontwikkelen van complexe bedrijfsstrategieën. Daarnaast ontwikkeld zij maatschappelijk innovatieve projecten.

Peter en Joyce geloven in samenwerking. Bent u één van de partijen met wie zij in zee kunnen gaan? Als u gelooft in het concept van Foodtworks bent u van harte welkom om te participeren!

Voor meer informatie en of fotomateriaal kunt u contact opnemen met

Foodtworks
Peter van Zeijl
Mobiel 0651 218 880
's-Gravenzandseweg 48
2291 PE Wateringen

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven