Tholen- "De supermarkt wil jaarrond lokaal geteelde kruiden," zegt Raymond van der Burgh van Europe Retail Packing (ERP). Het zomerseizoen – met productie afhankelijk van de weersomstandigheden, grofweg van mei tot oktober – is goed af te dekken. Maar de bottleneck zit hem voorlopig in het winterseizoen, wanneer de lokale Europese teelt niet helemaal goed past, merkt Raymond op.
ERP merkt op dat toenemende eisen de productie van kruiden complexer maken
"Dan zou je vertical farming moeten toepassen, maar momenteel lopen we daar nog tegen behoorlijk wat uitdagingen aan. Op de korte termijn zie ik voor de kruidenteelt geen doorbraak van vertical farming. Dat wil overigens niet zeggen dat we op de langere termijn geen toekomst zien in vertical farming."
Moeilijke concurrentiepositie
Een van de struikelblokken voor het toepassen van vertical farming voor de kruidenteelt zijn de hoge kosten, geeft Raymond aan. "De kruiden die we binnen vertical farming kunnen telen zijn basilicum, bieslook, koriander en dille. Maar de kosten voor die teelt zijn ontzettend hoog, terwijl producten als koriander en dille in de winter relatief goedkoop uit Spanje komen. Daar kun je dus niet tegenop boksen. Voor basilicum en bieslook zou vertical farming op termijn een alternatief kunnen zijn."
En hoewel er vanuit de retail een focus is op het vermijden van het invliegen van producten, blijkt dat vooral voor basilicum en bieslook moeilijk te omzeilen, geeft Raymond aan. "Buiten onze eigen zomerproductie in Heijnenoord, schakelen we in de winter naar product uit Marokko of Spanje, maar de weersomstandigheden zijn ook daar zo grillig dat de basilicum- en bieslookteelt niet afdoende is. Die producten hebben een stabiel klimaat nodig en dat vind je ook niet in Marokko en Spanje. Vandaar dat we voor basilicum en bieslook voor een groot gedeelte op Kenia en Ethiopië zijn aangewezen."
In het zomerseizoen teelt ERP kruiden in Heinenoord
Houdbaarheid
Een ander knelpunt dat collega Omer Kamp ziet bij vertical farming van kruiden is de houdbaarheid. "Verse kruiden zijn net mensen. Bij verticale of hydrocultuurteelt geef je de plant alles wat hij nodig heeft. De plant ervaart geen stress en wordt vertroeteld als een baby. Als de plant dan uit die omstandigheden wordt gehaald, zijn plotseling zaken als temperatuur, luchtvochtigheid en lichtinval anders. De plant is daar niet aan gewend en dat heeft impact op de houdbaarheid."
Het leidt Omer, net als Raymond, tot de conclusie dat vertical farming momenteel niet geschikt is voor kruiden. "Voor nu is het zeker toepasbaar voor producten als baby leaves, slasoorten en waterkers. Voor verse kruiden zie ik het nog niet. Daarvoor zijn andere rassen en betere technologie nodig, maar dat kost tijd."
ERP ziet dat de supermarkt inzet op lokaal geteelde kruiden
Geïnspireerd door kookprogramma's
Positief is wel dat de consumptie van verse kruiden duidelijk toeneemt, aldus Omer. Hij denkt dat het groeiend aantal kookprogramma's daar een rol in speelt. "Met de kookshows in alle landen zie je door die programma's een duidelijk verschil: zowel in de stijgende consumptie als in de verbreding van het kruidenassortiment. Hoe meer kookprogramma's, hoe meer consumenten gemotiveerd zijn om zelf met verschillende kruiden aan de slag te gaan."
Waar de consumptie stijgt, geldt dat niet automatisch voor het aanbod van verse kruiden, merkt Omer op. Hij ziet uitdagingen die grote impact hebben op de versmarkt. "Enerzijds verandert het weer overal, met vaker voorkomende extreme omstandigheden. Dat maakt de teelt moeilijker. Anderzijds maken de toenemende eisen – bijvoorbeeld op het gebied van MRL's en het gebruik van plastic – de productie complexer. Ik heb geen probleem met die ontwikkelingen, maar hoe ingewikkelder het wordt, hoe dichter we bij het punt komen dat het aanbod de vraag niet meer kan bijbenen. Als de vraag jaarlijks met zo'n 5 procent blijft stijgen en het aanbod evenveel afneemt, dan komt er een moment waarop er simpelweg te weinig aanbod is."
Kookshows zetten consumenten ertoe aan meer kruiden te gebruiken
Gelukkig concluderen zowel Omer als Raymond dat het bedrijf, dankzij jarenlange ervaring en expertise, een stevig consolidatiesysteem heeft opgebouwd. "Via ons wereldwijde partnernetwerk kunnen we op ieder moment productzekerheid garanderen, ook als de klimaatomstandigheden in bepaalde regio's tegenzitten."
Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
ABC Westland
Tel: +31 (0)174 28 25 10
www.europeretailpacking.nl
[email protected]