Albert Heijn versterkte in 2024 zijn marktleiderschap met een marktaandeelstijging van 36,8% naar 37,7%, mede dankzij de ombouw van Jan Linders-filialen en een toename van vestigingen, zo meldt Distrifood op basis van cijfers van NielsenIQ. Jumbo zag een daling van 0,6 procentpunt naar 20,3%, waardoor het verschil met Albert Heijn groeide tot 17,4 procentpunt, de grootste marge sinds 2014. Plus verhoogde zijn aandeel van 7,7% naar 8,1% door de integratie van Coop-winkels, terwijl Coop daalde van 1,7% naar 1,2%. Spar steeg licht naar 1,8%, ondanks minder vestigingen.
Andere Superunieleden zoals Hoogvliet en Dekamarkt behielden hun marktaandeel, terwijl Aldi, Lidl en enkele andere formules geen publicatie van cijfers toestonden. Deze formules zijn goed voor samen 25,5% van de markt.
Albert Heijn meldt dat de toename samenhangt met de 44 filialen van de supermarktketen Jan Linders die halverwege 2023 werden overgenomen en die in 2024 voor een heel jaar meetelden. De supermarkt opende in het afgelopen jaar 13 nieuwe winkels in Nederland en 5 in Vlaanderen. Hiermee kwam het totaal op 1.276 winkels, inclusief 185 AH to go's.
De omzetgroei van Albert Heijn kwam onder andere uit gezondere en duurzame producten. De verkoop van producten met Nutri-Score A of B steeg met 0,8% naar 48,8%. Binnen de categorie groente en fruit steeg de omzet biologisch in 2024 met 16%. Klanten kozen afgelopen jaar ook vaker voor het Albert Heijn eigen merk, dat nu goed is voor bijna 55% van de omzet.
Bron: Distrifood, Albert Heijn