Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bayer Crop Science verbindt telers en retailers:

"Telers in de VS hebben vaak hun eigen B2C-merken, iets wat in Europa niet gebruikelijk is"

De rol van een veredelaar gaat tegenwoordig verder dan alleen het produceren van zaden. Bayer Crop Science is hier geen uitzondering op. Tijdens de Fruit Logistica van dit jaar vertelden Andrew Burchett, Global Strategic Accounts Lead, en Nico van Vliet, Global Value Chain Development Lead, hier meer over.

Internationale verbinding
Andrew vertelt over de kansen die hij ziet in de gehele waardeketen. "We verbinden de marketingtelers en de retailers. Als voorbeeld: één retailer richt zich op één land, met één unieke identificatienummer geleverd uit zeven landen op vier verschillende continenten. Het is zowel een uitdaging als een kans, om als internationaal bedrijf de knowhow en capaciteiten te leveren om de genetica te leveren die past."

Verschillen en overlappingen tussen markten
Met zijn internationale ervaring weet Andrew hoe hij moet reageren op verschillende markten. "In Europa is de markt vrij gefragmenteerd, terwijl deze in de VS veel meer geconsolideerd is. Toch zijn op beide markten dezelfde dingen belangrijk zoals een consistente kwaliteit, goede rassen en jaarronde levering."

Bij Bayer kunnen ze hun capaciteiten opschalen of anders toepassen, legt Andrew uit. "Het gaat om dezelfde basisbehoeften als we het over de waardeketen hebben. Vooral op de glastuinbouwmarkt is er veel overlap. We worden enthousiast wanneer we iets nieuws vinden in Europa en daar dan in Azië of Amerika een nieuwe markt voor kunnen vinden."

In de VS is de afstand tussen telers en retailers veel korter dan in Europa. "In Europa is de keten veel langer." De markten verschillen ook op het gebied van branding: "Telers in de VS hebben vaak hun eigen B2C-merken. Dat is in Europa nog niet heel gebruikelijk."

Marketingconcepten
Naast het verbinden van telers en retailers is het ontwikkelen van marketingconcepten een andere belangrijke rol voor moderne veredelingsbedrijven. Een voorbeeld dat Andrew geeft is de Strabini, een "aardbei-type" trostomaat die succesvol is in Europa. "We hebben die specifiek voor Europa ontwikkeld. Maar de tomaat wordt nu ook in Noord-Amerika ingevoerd waarbij we samenwerken met een teler. We kijken in dergelijke gevallen door de ogen van een consument naar de waardeketen. We kijken naar wat er beschikbaar is in de schappen en identificeren vervolgens welke markten geschikt kunnen zijn voor dit product."

De Ruiter Experience Center is volgens Nico daarbij belangrijk. Het centrum ligt in Bleiswijk in Nederland en is internationaal georiënteerd. "We krijgen veel internationale bezoekers die we de verschillende rassen laten zien. Ze kunnen proeven en in twee uur kunnen we alles laten zien."

Zien wat de consument ziet
Andrew: "We nemen een kijkje op de markt om te kijken wat het assortiment is. We kijken wat de prijsklassen en de landen van herkomst zijn. Verder kijken we of het biologisch is, of de etikettering goed is en of de verpakking goed is. Dat is wat de consument ziet en is belangrijk. De consument is de laatste koper die je uiteindelijk moet beïnvloeden."

Beslissingen in een fractie van een seconde
Nico vertelt dat Bayer een nieuw hulpmiddel gebruikt om consumenten te overtuigen.
"Hiermee helpen we de consument in een fractie van een seconde te beslissen welke tomaat ze willen kopen. We hebben een concept ontwikkeld dat lijkt op het concept van de wijnindustrie en Nespresso. De consument kan in twee of drie woorden beoordelen of deze tomaat nodig is voor de lunch, als tussendoortje, of voor het diner. Dit willen we aanbieden aan retailers zodat we consumenten kunnen helpen beslissen over hun menu voor de week."

Aardbeien aan de horizon
Dit concept voor tomaten is nu ook toegepast op meloenen. Wanneer er meerwaarde is om dit ook voor aardbeien te ontwikkelen, zal Bayer dat doen. "De aardbeienketen is nieuw. Op dit moment werken onze telers aan het verbeteren van de ziekteresistentie via het veredelingsprogramma Malling. Op basis daarvan zullen we nieuwe rassen ontwikkelen."

Investeren in de gehele waardeketen
Bayer Crop Science investeert niet alleen in rassen voor kassen, maar ook in positionering bij de retailer. Ook wil het bedrijf het juiste product bij de juiste consument krijgen. Een stap die in dit opzicht wordt genomen, is regelmatig contact met retailers. Nico: "Op de koffieafdeling heeft Nestlé bijna elke week telefonisch contact met de supermarkt, net zoals Unilever voor de deodorantafdeling. Bij groenten en fruit gebeurt dit nauwelijks. We willen dat samen met onze partners in de waardeketen veranderen."

Voor meer informatie:
Bayer – Crop Science
Andrew Burchett
Tel.: +1 314 694 3550
Mob.: +1 202 689 9774
Andrew.burchett@bayer.com

Nico van Vliet
Tel.: +31 10 529 2222
Mob.: +31 6 2303 4317
nico.vanvliet@bayer.com

Publicatiedatum: