Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Linsie Meijer, Sophyn Greens:

"De Duitse en Scandinavische markten zijn ontvankelijker voor gezonde alternatieven"

Tholen - Voor Sophyn Greens zit de kerstpiek er inmiddels zo goed als op. Het bedrijf uit het Zeeuwse Wemeldinge is nu ongeveer een jaar onderweg met haar groentenpasta's en ziet voornamelijk een groot potentieel in Duitsland en Scandinavië. "Natuurlijk blijft Nederland voor ons een grote markt, maar we ervaren dat ze in die regio nog wat ontvankelijker zijn voor gezonde groentenalternatieven", legt Linsie Meijer, oprichtster van Sophyn Greens, uit.

Linsie kwam met het idee voor de groentepasta's, Sophini, toen ze bij eerdere werkzaamheden in de AGF-sector aan de slag ging met reststromen. Als snel was de verwerking in pasta geboren bij de onderneemster. "We gaan van onbewerkte groenten naar een groentepuree, wat vervolgens door het pastadeeg gaat. Zo bestaat 35 procent van de Sophini pasta's echt uit verse groenten. Dit moet je zien als een handje vol. Het is ook niet de bedoeling dat het een volledige vervanger is van de dagelijkse behoefte aan groenten, maar een aanvulling. We eten tenslotte veel te weinig groenten en fruit. Op deze manier ben je onbewust gezond bezig en stimuleert het bovendien om meer met groenten te werken."

"In het begin was het echt nog even ontdekken wat we wilden en hoe we het beste de consument konden bereiken. Inmiddels zijn we sinds afgelopen augustus toch wel echt volop aan de bak gegaan. Het heeft ons al nominaties opgeleverd voor de top 3 innovatieve producten bij de Nordic Food Fair en 'Best Practice' bij het Nationaal Groenten en Fruit Congres", vervolgt Linsie. "Nu is dus de grootste kerstdrukte voor het eerst achter de rug. Die piek ligt bij ons wat eerder dan in het vers. We werken veel met kerstpakketten en die is iedereen nu aan het voorbereiden."

Projecten opbouwen met partners
Het assortiment van Sophyn bestaat op dit moment uit wortel-, spinazie-, rode bieten- en pastinaakpasta. "Daarnaast hebben we recent een tomaat-basilicum variant uitgeleverd. De rode bieten en pastinaak zijn inmiddels toch wel zo'n 95 procent van reststromen, wat al zeer mooi is. Dit is alleen als ze in het seizoen zijn uiteraard, want zodra ze niet in Nederland verkrijgbaar zijn is er ook geen sprake van reststromen. Voor de spinaziepasta gebruiken we vriesvers en wortelen is nog enigszins sporadisch uit reststromen. Dat willen we steeds meer gaan uitbouwen, maar je bent ook afhankelijk van constante aanvoer voor productie."

"In dat opzicht komen we dan ook graag in contact met leveranciers, waar we samen mee aan de slag kunnen om iets moois op te bouwen en afzetkanalen aan te boren", gaat Linsie verder. "Recent hebben we bijvoorbeeld ook een dergelijk project gehad met Combilo. Samen met Royal Koopmans waren we bezig met de ontwikkeling van lokale granen voor de pasta en opeens kwam er 850 kilo paprika's op ons pad. Deze waren niet meer geschikt voor de versmarkt, maar wil je ook niet zomaar weggooien, natuurlijk. Daar hebben we paprikapasta van kunnen maken voor een klant die veel waarde hecht aan zo weinig mogelijk voedselverspilling. Een hele leuke actie. Desalniettemin zijn het wel samenwerkingen waar we naar op zoek zijn. Met de paprika kwamen we er ook achter dat je er dus een hele lekkere pasta van kan maken, wat we zeker willen toevoegen aan het assortiment."

Duitsland en Scandinavië
Wat betreft afzetmarkten kijkt Linsie met een geïnteresseerd oog naar Duitsland en Scandinavië. "We zijn gestart in de Zeeuwse regio en we hebben het in een kort tijdsbestek in Nederland al mooi uit kunnen bouwen. Graag groeien we hier door, maar we zijn nu ook begonnen met het verkennen van de Duitse en Scandinavische markt. We wilden zien of er een business case op te bouwen is voor die landen en dat bleek wel degelijk zo te zijn. Qua drang naar gezonde voeding zien we dat ze daar iets verder zijn, waardoor ze meer ontvankelijk zijn voor een alternatief als groentenpasta. In Nederland blijven we vooralsnog bij de zorgsector, scholen en kinderopvang , maar we zien daar mogelijkheden op grote schaal. Dat is iets wat we in 2024 verder zullen uitzoeken."

Fruitpasta
Hierbij houdt de onderneemster alle mogelijkheden open. "We kijken altijd naar wat er nog meer kan. Uiteindelijk is er in bijna alle groenten- en fruitsoorten verspilling, waar wij wat mee zouden kunnen. We staan dan ook open voor alle soorten product mits het haalbaar is. Prei is bijvoorbeeld qua textuur zeer lastig om te verwerken en bij pompoenen zie je dat het te arbeidsintensief is om deze klaar te maken voor verwerking."

"Wellicht dat we in de toekomst zelfs afwijken van de verwerking in pasta's. Natuurlijk is dat op dit moment onze focus, maar je weet nooit waar de toekomst je brengt. We kijken bijvoorbeeld ook al naar de verwerking van fruit in een type pasta voor het ontbijt of de lunch. Dit is dan misschien niet de typische pasta, maar een zoete variant om kinderen onbewust meer groenten en fruit te laten eten", besluit Linsie.

Voor meer informatie:
Linsie Meijer
Sophyn Greens
Korte Eeweg 2 F-G,
4424 NA Wemeldinge
+31 (0)6 46 00 59 70
info@sophyngreens.com
www.sophini.com
www.sophyngreens.com