Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bitez Food Innovations

"Gezonde snacks van reststromen als alternatief voor ongezonde snacks"

Bitez Food Innovations heeft als doel met de reststromen in de glastuinbouw en vollegrondsteelt een gezond en duurzaam alternatief te maken voor ongezonde snackproducten. In het kader van de startup accelerator BL.INC ging Brightlands in gesprek met Art Muijsenberg van Bitez Food Innovations.

Met wat voor innovatie ben je bezig?
"Bijna 25% van de reststromen in de glastuinbouw en vollegrondsteelt belandt op de vuilnishoop. Ons doel is om juist met die reststromen een gezond, duurzaam en aantrekkelijk product te maken dat een alternatief is voor de ongezonde snackproducten die nu op de markt zijn. We hebben al een aantal producten ontwikkeld, waaronder chips op basis van de reststromen van champignons. Maar we willen dit breder trekken: hoe kunnen we op een slimme manier reststromen verwaarden in de gehele keten, van teler tot consument?
Dus jullie doel is om de gehele voedselketen op z’n kop te zetten?
Dat is wel een hele grote ambitie! Maar we zien in het voedselsysteem veel rotzooi op de markt terwijl er veel goed, gezond en hoog kwalitatief voedsel (reststromen) wordt weggegooid. Dit moet anders als we een gezond, duurzaam en eerlijk Nederlands voedselsysteem willen achterlaten voor de volgende generatie."

Waarom doen jullie mee aan BL.INC?
"Via BL.INC willen we onszelf een spiegel voorhouden en ontdekken waar de marktmogelijkheden zijn en hoe we hier het beste op aan kunnen haken. We willen helder krijgen wat voor de markt de meerwaarde van ons concept is: wat zijn de punten waar we op kunnen aanhaken en waar vinden we de consumenten voor onze producten op basis van reststromen?"

Welke innovatie zit nu in de pijplijn?
"We zijn bezig met het ontwikkelen van gezonde snacks voor ouderen. Er wonen zo’n 115.000 ouderen in verzorgingshuizen waarvan bijna 20% niet voldoende gezonde voedingstoffen binnenkrijgt. Ondervoeding bij ouderen is echt een groot probleem. Dat is niet goed voor de ouderen zelf: ze zijn minder vitaal, hebben minder spiermassa en de kans op vallen wordt steeds groter. Dit ‘kost’ ons jaarlijks zo’n 523 miljoen euro aan zorgkosten, dus per oudere 22.700 euro per jaar. Het zou toch fantastisch zijn als we met een gezond, lekker en duurzaam product op basis van reststromen een bijdrage leveren aan de gezondheid van onze ouderen én de zorgkosten kunnen drukken?"

Waar staan jullie nu?
"Voor de gezonde snack voor ouderen hebben we de route-to-market inmiddels wel duidelijk. Maar voor het opzetten van een ecosysteem van gezonde producten op basis van reststromen, daar moeten we echt nog verder aan bouwen. We willen de keten van teler tot consument korter en eerlijker maken. Dit levert een beter verdienmodel op voor de lokale telers want ze kunnen al hun producten, inclusief de reststromen, goed verwaarden. En de consument krijgt er een lekker, duurzaam en gezond product voor terug. Ik hoor vaak: nee, dat kan niet. Maar als ik zie wat we tot nu al gezamenlijk met onze partners hebben ontwikkeld, ben ik ervan overtuigd dat dit moet lukken!"

Wat heeft jullie deelname aan BL.INC tot nu toe opgeleverd?
"We hebben heel veel ambitieuze ideeën, maar de vraag is natuurlijk of we die allemaal kunnen realiseren. De experts en deelnemers van BL.INC dwingen ons om out-of-the-box te denken en focus aan te brengen. Het helpt ons om het innovatietraject rondom de gezonde snacks voor ouderen beter te structureren. We willen als bedrijf graag een perfect eindproduct opleveren. Een technisch hoogstandje. Maar de markt vraagt gewoon om een goed, duurzaam en betaalbaar product dat misschien niet alle eigenschappen heeft die wij, als bedrijf, belangrijk vinden. We leren dus beter naar de markt te luisteren en proberen niet te investeren in zaken die voor nu niet essentieel zijn. Dat geldt ook voor het opzetten van het ecosysteem: ontdek waar de behoefte ligt in de markt en probeer daar slim op aan te haken."

Bron: Brightlands Campus Greenport Venlo

Publicatiedatum: