Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zeeschepen gaan CO2 afvangen voor kassen

Eastern Pacific Shipping en Value Maritime slaan de handen ineen om de eerste CO2-afvangoplossing aan boord van een tweetal tankers te installeren. De in Singapore gevestigde tonnageleverancier zal twee MR-tankers uitrusten met afvangsystemen, waardoor ze de grootste zeeschepen worden die tot nu toe met CO2-afvangtechnologie zijn uitgerust.

De CO2-batterij die hiervoor wordt gebruikt, zal in de haven worden ontladen en vervolgens worden gebruikt door CO2-afnemers, zoals kassen, of worden geïnjecteerd in CO2-vastleggingsnetwerken.

M/T Pacific Gold
Eastern Pacific Shipping (EPS) heeft een definitieve overeenkomst gesloten met het Rotterdamse Value Maritime (VM) voor de installatie van systemen voor CO2-afvang en -filtering op de MR-tankers M/T Pacific Cobalt en M/T Pacific Gold, met een optie om nog drie schepen uit te rusten. De installatie van het eerste systeem zal volgens plan in 2022 voltooid zijn; engineering en planning zijn aan de gang.

De in 2020 gebouwde zusterschepen van 49.700 DWT zullen worden uitgerust met het Filtree-systeem van VM - een geprefabriceerd gasreinigingssysteem dat zwavel en 99% van de zwevende deeltjes filtert. Het systeem zal een Carbon Capture Module bevatten die een CO2-batterij aan boord oplaadt.

De opgeladen CO2-batterij wordt in de haven ontladen en vervolgens gebruikt door CO2-afnemers, zoals kassen, of geïnjecteerd in CO2-vastleggingsnetwerken. De ontladen batterij wordt teruggebracht naar het schip om opnieuw te worden opgeladen. Dankzij deze 'plug and play'-aanpak kunnen schepen vandaag tot 40% van hun CO2-uitstoot opvangen, met een potentieel van meer dan 90% in de toekomst.

Haalbaar
EPS CEO Cyril Ducau: "De samenwerking met Value Maritime is een belangrijke stap voorwaarts voor EPS en de energietransitie van de sector. CO2-afvangtechnologie ontbrak in onze bestaande portefeuille van emissieverlagende oplossingen die momenteel voornamelijk uit alternatieve scheepsbrandstoffen bestaat. Wij zijn ervan overtuigd dat CO2-afvangtechnologie veelbelovend is om de uitstoot van bestaande en toekomstige zeeschepen te verminderen. In combinatie met alternatieve brandstoffen, biobrandstoffen en andere oplossingen is CO2-afvang een cruciale stap in het versnellen van de decarbonisatie-inspanningen van de scheepvaartsector in de aanloop naar de IMO-doelstellingen. Na uitgebreid onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat Value Maritime de juiste partner is om deze oplossing te implementeren en onze eigen decarbonisatie-inspanningen aan te vullen. Hun passie voor innovatie, bestaande infrastructuur en engagement om de emissies vandaag te verlagen, is wat wij zoeken in een partner. Door onze tankers uit te rusten met de systemen van VM, hopen we de sector te bewijzen dat CO2-afvang een haalbare en schaalbare optie is die nu beschikbaar is."

"Onze filter- en CO2-fvangtechnologie naar de tankermarkt brengen is vanaf het begin een doel van ons geweest. Het realiseren van deze visie met vooruitstrevende partners als Eastern Pacific Shipping is een droom die uitkomt. Samen zorgen we ervoor dat duurzame scheepvaart en emissiereductie voor dit segment niet langer een utopie is. Het gebeurt vandaag en we kunnen niet trotser zijn dat het gebeurt met EPS," zei Maarten Lodewijks van Value Maritime.

Naast het afvangen van CO2 verwijdert het Filtree Systeem ook olieresten en fijnstof uit het waswater, waardoor de PH-waarde wordt geneutraliseerd en het bijdraagt aan het verminderen van de verzuring van het zeewater.

De installatie aan boord van M/T Pacific Cobalt zal naar verwachting eind 2022 voltooid zijn, terwijl de installatie aan boord van M/T Pacific Gold naar verwachting eind Q1 2023 voltooid zal zijn.

Naast de retrofits onderzoeken EPS en VM toekomstige samenwerkingsmogelijkheden, zoals het inzetten van het Filtree Systeem aan boord van EPS nieuwbouwschepen, inclusief een nieuwe generatie containerschepen.

Publicatiedatum: