Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Isidoro Carricondo, technisch directeur van UNICA (Spanje):

"Prijzen opvallend goed dit jaar, mogelijk goed voor het op peil blijven van het areaal"

Het tomatenseizoen is weer bijna halfweg in Almería, waar het areaal dit jaar nog maar eens terrein heeft prijsgegeven.

"Dit seizoen is het tomatenareaal aanzienlijk gedaald. En bij onze telers lijkt die krimp elk jaar iets groter te worden. Ze verkiezen paprika's te telen", vertelt Isidoro Carricondo, technisch directeur van UNICA en tomatenspecialist. "De hoge loonkosten en de lage prijzen van de voorbije seizoenen zijn verantwoordelijk voor deze daling. Maar tot nu toe zijn die prijzen opvallend goed dit jaar, wat ervoor zou kunnen zorgen dat het tomatenareaal op peil blijft of licht toeneemt."

"Het seizoen verloopt behoorlijk normaal, we hebben niet echt last van plagen zoals bijvoorbeeld Tuta Absoluta. De tomaatmineermot komt slechts voor in enkele kassen, dus die hebben we behoorlijk onder controle. We merkten een lichte opleving van schimmelziekten als gevolg van de regens van de voorbije weken, maar ook dat is niets verontrustends", legt Isidoro uit.

Wall Street
Deze regen in de maand december was zeer welkom in heel Andalusië. Het gebrek aan water, een schaars en onvervangbaar goed dat iets meer dan een jaar geleden verrassend zijn intrede deed op de termijnmarkt in Wall Street, dreigde voor de telers beperkingen te veroorzaken bij de irrigatie. Gedurende weken en maanden bleef de regen immers uit in Andalusië, waar op 5 januari 2022 het niveau van de waterbekkens in totaal slechts 30,73% van de capaciteit bedroeg. In verschillende kustgebieden greep men terug op water afkomstig van ontziltingsinstallaties. Spanje is een van de landen die het meest ontzilt water produceert. Volgens de Spaanse Vereniging voor Ontzilting en Hergebruik van Water (AEDyR) stond het land in 2019 op de vierde plaats in de wereld wat betreft geïnstalleerde capaciteit.

"Technisch gezien zijn de mogelijke problemen die zich kunnen voordoen bij het gebruik van ontzilt water voor irrigatie te verhelpen. Het grootste probleem van ontzilt water is de kostprijs, waardoor het gebruik ervan alleen haalbaar is voor bepaalde gewassen met een hoge toegevoegde waarde", benadrukt Isidoro. "De coöperaties krijgen nu hulp van overheidsprogramma's voor het opvangen van regenwater en we maken ook steeds meer gebruik van geavanceerde technologie en big data voor irrigatie volgens de waterbehoeften van de gewassen."

Eendracht maakt macht
UNICA Group is een tweedegraadscoöperatie die bestaat uit 15 telersverenigingen met meer dan 5.000 leden. Ook vorig jaar was de coöperatie dankzij het bundelen van de krachten de grootste exporteur van tuinbouwproducten in Spanje.

"Onze leden zijn eigenaars van hun kas, maar als teler dragen ze de commerciële afhandeling van hun producten over aan de coöperatie. De coöperatie geeft de teler ook richtlijnen omtrent teeltmethoden en hoe de rentabiliteit te verbeteren. Een telersvereniging die toetreedt tot UNICA behoudt haar identiteit, bestuursorganen, voorzitter en manager, maar geeft de commerciële leiding en technische controle af. Het doel daarvan is om kosten te besparen en concurrerender te zijn op de markt door te profiteren van schaalvoordelen. Onze grootte en ons ruime aanbod geeft ons meer slagkracht."

"Wij zorgen ervoor dat de kosten voor de afzet van producten met 50% worden verminderd. Uiteindelijk resulteert dit in een gegarandeerd inkomen voor de teler, en dat is precies de bestaansreden van UNICA."


Tomatendoos van UNICA, aangeboden op de webshop voor de Spaanse consument

Smaak boven gemak
"De coöperatie hecht veel belang aan R&D voor al haar producten, inclusief tomaten," zegt Isidoro Carricondo. "We richten onze blik daarbij op nieuwe smaakvarianten en milieuvriendelijke verpakkingen, volgens de wensen van de klanten. We proberen ook altijd in te spelen op de consumententrends."

"Willen we de tomatenteelt rendabel houden, dan moeten we de commoditisering vermijden. We moeten producten op de markt te brengen die net iets anders zijn. En smaak is zonder twijfel dé manier om een product te onderscheiden, veel meer nog dan het gebruiksgemak."

"Daarnaast moeten we de consument vertellen dat onze producten duurzaam en van Europese bodem zijn, dat de arbeidsomstandigheden van de werknemers goed zijn en dat een coöperatie de rol vervult van een sociaal-economische onderneming. Kortom, alles wat voorkómt dat de consument zich alleen laat leiden door de prijs", besluit hij.

Voor meer informatie:
Isidoro Carricondo (technisch directeur)
UNICA
Avd. de la Innovación, 15
Ed. Pitágoras Planta 2, Áreas C-D
Autovía A-7, Salida 460
04131 Almería (Spanje)
Tel: +34 950 18 15 00
https://unicagroup.es

Publicatiedatum: