"grote stap om als eerste glastuinbouwbedrijf in het zuidoosten te investeren"

Pure Flavor zet stap naar Georgia

Als je denkt aan glastuinbouw, dan is de staat Georgia, genesteld in het zuidoosten van de VS, misschien niet de eerste regio die in je opkomt. Maar voor Pure Flavor bleek de regio de perfecte match.

Pure Flavor, een verticaal geïntegreerde onderneming die komkommers en trostomaten teelt en onder het eigen label op de markt brengt, is nu aan het vierde seizoen bezig in de kas in Fort Valley, Georgia.

Pure Flavor koos voor Fort Valley, Georgia, uit de meer dan 300 mogelijke locaties voor zijn kasactiviteiten.

Dankzij de aantrekkelijke tuinbouwgeschiedenis van Georgia viel het oog van het teeltbedrijf op Fort Valley, gelegen in het hart van Peach County, toen het meer dan 300 locaties in Noord-Amerika onderzocht voor zijn nieuwe activiteiten. "Deze strategische investering in Peach County laat ons niet alleen toe ons areaal uit te breiden, maar het zal ook kansen creëren om onze retail- en foodservice-partnerschappen in het zuidoosten te versterken", zei Jamie Moracci, voorzitter van Pure Flavor, destijds bij de inhuldiging van de nieuwe teeltfaciliteit.

Georgia Grown
Met deze locatie kwam ook de mogelijkheid om de komkommers en trostomaten te promoten met het logo van het staatsprogramma Georgia Grown op de merkverpakkingen. "Het Georgia Grown-logo wordt gebruikt voor veel voedingsproducten die in Georgië worden geteeld/geproduceerd. Het is een zeer sterk verkoopinstrument gebleken om mensen uit Georgia aan te moedigen artikelen te kopen die in hun staat zijn geteeld of geproduceerd", zegt verkoopdirectrice Tiffany Sabelli. "We blijven seizoen na seizoen een sterke vraag zien, aangezien we de enige verticaal geïntegreerde glasgroenteteler in het zuidoosten van de VS zijn."

De teler zag dat zijn kasactiviteiten een natuurlijke aanvulling waren op wat er al voorhanden was in Georgia. "De regio staat bekend als de perzikhoofdstad van Georgia. Deze hightech-faciliteit, genesteld tussen perziken, pecannoten en akkerbouw, laat zien hoe het toevoegen van een extra laag aan de tuinbouwactiviteiten de regio verder kan versterken", zegt vicevoorzitter Matt Mastronardi.


Distributiecentrum
Maar de aanwezigheid van Pure Flavor in Georgia spitst zich niet alleen toe op de teelt van groenten. Naast de komkommers en tomaten, die van de late herfst tot de zomer in de kas worden geteeld, verdeelt Pure Flavor immers ook volledige productassortiment met onder meer een verscheidenheid aan conventionele en biologische paprika's en aubergines vanuit een 5.500 vierkante meter groot distributiecentrum op 10 minuten afstand van de kas. "Op deze manier kunnen we onze producten vanaf één verzendpunt distribueren naar onze partners in Georgia, Florida, Tennessee, Alabama, North Carolina, South Carolina, enz.", zegt Mastronardi. Het distributiecentrum, dat binnen 24 uur meer dan 80 miljoen mensen kan bereiken, dient ook als een verzamelpunt voor producten uit de teeltfaciliteiten van Pure Flavor in Canada en Mexico.

Pure Flavor teelt trostomaten en komkommers in Georgia.

En het bedrijf blijft investeren in zijn activiteiten in Georgië. "Het was een grote stap om als eerste glastuinbouwbedrijf in het zuidoosten te investeren", zegt Mastronardi, die opmerkt dat het huidige areaal van 10 hectare op hetzelfde terrein nog opgeschaald kan worden tot 75 hectare. Pure Flavor blijft ook operationele efficiëntie verbeteren, wat de productiviteit van het gehele teeltproces verhoogt. "Onze telers passen hun teeltstrategieën aan om ervoor te zorgen dat alle tomaten- en komkommerplanten kunnen gedijen met voldoende irrigatie, geschikte plantenvoeding, aanvullend licht en constante stralingswarmte", zegt Mastronardi. De aanvullende High Pressure Sodium (HPS) verlichting zorgt niet alleen voor meer lichturen, maar ook voor warmte in de kas.

Lokale producten
Georgia is ook belangrijk in de marketingplannen van Pure Flavor, dat deelneemt aan het door de staat gepromote programma Georgia Grown. "Consumenten worden onmiddellijk aangetrokken door producten met het Georgia Grown-logo", zegt Chris Veillon, verantwoordelijke Marketing. Ook op maat gemaakte verpakkingen maken deel uit van die marketingplannen.

Wat betreft de aanvoer verzendt Pure Flavor al vele weken komkommers en is het in november begonnen met het plukken van trostomaten in de kas in Fort Valley. "Beide gewassen zijn erg gezond en leveren fantastische oogstresultaten op", zegt Sabelli.

Van links naar rechts: Jamie Moracci, Tiffany Sabelli, Matt Mastronardi

En terwijl Pure Flavor het vierde teeltseizoen in Georgia ingaat, is het duidelijk dat de producten van het bedrijf al een gevestigde waarde zijn geworden. "Ze zijn uitgegroeid tot basisproducten voor gezinnen in het zuidoosten die in de wintermaanden lokaal geteelde groenten willen kopen", zegt Sabelli.

"Naarmate consumenten meer te weten komen over wie hun producten teelt en hoe en waar ze geteeld worden, maken ze in de supermarkt de keuze voor merken die ze vertrouwen en waar ze regelmatig contact mee hebben. Toen we ons tomaten- en komkommerprogramma lanceerden, wisten we dat we een band moesten scheppen met de consument en de meerwaarde moesten uitleggen van wat het betekende om jaarrond beschikking te hebben over kasgroenten, iets waar in Georgia nog nooit van was gehoord", zegt Sabelli. "De inspanningen van het bedrijf om merk- en productbekendheid in het zuidoosten op te bouwen, leveren zeker resultaten op. De vraag naar Georgia Grown-groenten blijft toenemen."

Voor meer informatie:
Chris Veillon
Pure Hothouse Foods Inc. | Pure Flavor
Tel: +1 (519) 326.8444 
chris@pure-flavor.com 
www.pure-flavor.com/ 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven