In de hoogste versnelling met Arend Solleveld

Tholen - Hij houdt van alles wat herrie maakt en hard gaat. Liefst schakelt Arend Solleveld naar de hoogste versnelling, maar rust op zijn tijd door te rijden in de Jeep kan hij ook wel waarderen. Eens in de twee weken brengt hij zelfs het liefst een aantal uur in absolute stilte door. Als de Formule 1 wordt uitgezonden wil hij die geconcentreerd volgen. Dan vraagt hij geen gezellige vrienden op bezoek en blijft zijn vrouw even uit de buurt. Arend: “Het gaat maar om anderhalf uur per week dus, dat is wel acceptabel toch…?”

Het kijken naar races op televisie boeit, maar leuker is om de gierende banden, brullende motoren en de geur van kokend asfalt live te beleven. De legendarische race van Max Verstappen op circuit Zandvoort mocht natuurlijk niet gemist worden. Samen met massa’s fans zorgde Arend er afgelopen september voor een oranje feest vanaf de tribune. Formule 1 races in Abu Dhabi stonden ook al tweemaal op het programma. “Samen met mijn goede kennis Henk de Jong, van De Jong Verpakkingen die een raceteam in de Formule 2 heeft. Die races gaan vooraf aan die van de Formule 1-teams en zo heb ik al een aantal keer een kijkje in de keuken mogen nemen.”

Iets minder snelle races zoals die op de TT in Assen worden gehouden, staan regelmatig op het programma. Voor de DMT in Assen, waar indrukwekkende GT3-bolides van McLaren, Ferrari, Lamborghini en natuurlijk de grote Duitse merken Audi, BMW en Mercedes het tegen elkaar opnemen, werd een korte vakantie op genomen. Als straks de Superbike motorraces worden gehouden dan heeft Arend ook zeker een kaartje. Motoren waren namelijk zijn eerste snelle ‘liefde’.

“Op jonge leeftijd deed ik als hobby aan motorcross. In die tijd was Dave Strijbos de grote held. Hij deed de dingen anders dan andere coureurs, dat trok me wel aan. Naast het racen zelf kreeg ik ook interesse in de coureurs. Michael Schumacher, Valentino Rossi en Max Verstappen, die hebben allemaal een heel eigen stijl en dat fascineert mij wel. Racen wordt steeds meer bepaald door data. Een coureur heeft tegenwoordig een enorm team achter zich die allemaal meekijken met softwareprogramma’s die precies berekenen welke lijnen een coureur moet aanhouden en waar hij hoe hard moet remmen etc. Dus ik mag het wel als een coureur wat eigenwijs is, Max blijft gelukkig zijn eigen cours bepalen.”

Ook de techniek is een belangrijke driver achter de Formule 1. Elk onderdeel van de auto, de motor, de versnellingsbak, de body en de aerodynamische vleugels, het stuur, de brandstof, de banden, de remmen, wordt geoptimaliseerd en gebouwd door het raceteam. Arend: “Tientallen jarenlang reden ze met een 3 liter motor van 1000 pK. Tegenwoordig is de motorinhoud bijna gehalveerd, 1.6l, maar kregen de auto’s meer vermogen. Ze zijn daardoor ook een stuk stiller geworden, dat is dan wel weer jammer.”

Als liefhebber van snelheid zijn er in Nederland op de openbare weg weinig mogelijkheden. Daarom wordt regelmatig met vrienden een dagje afgesproken op een racebaan. Niet met de eigen bolide, maar met huurwagens want het is zonde om je eigen auto te onderwerpen aan de slijtageslag die de racebaan is. Niet alleen voor de auto trouwens. Arend: “Na zo’n dag loop ik zelf ook met spierpijn rond.” Een scherpe tijd neerzetten is voor Arend niet zo gemakkelijk. “Ook al kan je wagen met gemak 250 km/uur, het ontbreekt aan voldoende acceleratie. Op het rechte stuk van de racebaan kan je dan maximaal 170 km. Bovendien ben ik 2 meter en 118 kilo, dus ben ik meestal de verliezer.”

Echt hoge snelheden halen kan eigenlijk nog alleen op de Duitse autobahn. Daarvoor wordt de BMW7 van stal gehaald. “Als ik wil genieten van de snelheid en luxe, probeer ik weleens een blokje Duitsland te doen, dan kan je nog 200+. Helaas wordt het daar ook moeilijker omdat het steeds drukker op de weg wordt.”
Maar Arend hoeft niet altijd in de hoogste versnelling. Soms is het fijn om kalm aan te doen. Zeker na een dag in de loods van Europe Retail Packing, waar Arend in het dagelijks leven de scepter slaat. Daar draait alles om het zorgvuldig, maar zo snel mogelijk inpakken en wegwezen van paprika’s, tomaten, komkommers en andere AGF. “Na een drukke dag pak ik graag de Jeep. Van het rijden in een Jeep word ik lekker rustig,” besluit Arend.

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Arend Solleveld
arend@europeretailpacking.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven